Asono 250f

Tack till Asono som gjorde denna recension möjlig.

15/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

Asono 250f har ett ganska udda utseende och ser nästan ut som ett platt ägg. Framsidan av spelaren har en mörkgrå lackad blank yta medan baksidan har det vanliga plastutseendet. På framsidan sitter den runda färgdisplayen mitt på, och vid en första anblick ser man inte knapparna. Dessa befinner sig på spelaren undersida och är fem till antalet. Eftersom de är placerade på undersidan av spelaren syns de inte vid en första anblick och förstör därför inte det rena utseendet.

Displayen klarar som sagt av hela 4000 färger vilket gör att menysystemet med mera ser betydligt trevligare ut än på skärmar som enbart använder sig av två olika färger. Tyvärr är upplösningen något låg men detta beror helt enkelt på att den fysiska storleken på spelaren är så pass liten som den är, det får helt enkelt inte plats någon större och mer högupplöst skärm. Men Asono har trots detta lyckats få alla menyalternativ och liknande lättlästa och förståeliga, vilket företag med betydligt bättre skärmar inte alltid lyckas med.

Knapparna som är samlade på undersida är som redan nämnts enbart fem till antalet, och detta är alla reglage som finns på spelaren. Detta leder till att alla knapparna måste ha flera funktioner för att man skall kunna styra spelaren på ett vettigt sätt. Därför krävs det en viss inlärningstid innan man kommer helt överrens med spelaren. Asono har löst det på ett bra sätt, och man kommer snabbt underfund med vad varje knapp gör i varje situation.

Det är tänkt att spelaren skall hänga runt halsen som ett smycke, och både designen på själva spelaren och hörlurarna är utformade efter detta. Ett problem med det här är dock att displayen blir upp och ned om man har spelaren runt halsen och lyfter upp den för att byta låt eller något annat. Men Asono har löst detta genom att man kan snurra skärmens innehåll 180 grader genom att helt enkelt hålla inne menyknappen någon sekunder, smart!

Den enda ingången till spelaren finns på baksidan, och denna används både till hörlurarna, och USB-kabeln. Det är faktiskt första gången vi sett denna lösning, och det är en ganska smart lösning. Man har med andra ord aldrig någon kontakt oanvänd som damm och liknande kan tränga in i. Å andra sidan kan man inte lyssna på musik samtidigt som man för över musik till den, men detta brukar heller inte fungera på andra spelare när de är anslutna till datorn. En nackdel är dock att man måste ha en kabel för att kunna ansluta spelaren till datorn, det finns med andra ord ingen inbyggd USB-kontakt som vi till exempel brukar återfinna på Jens of Swedens spelare.

Menyerna är väldigt enkla och relativt genomtänkta. De är uppbyggda kring ett cirkulerande system, de olika menyvalen åker med andra ord runt i en ”cirkel”. Det enda problemet här är att när man trycker på knappen till vänster åker menyvalen åt höger och vice versa. Detta beror på att det är meningen att man skall ha spelaren runt halsen och därmed hålla den ”upp och ner” när man använder den, och då hamnar knapparna åt rätt håll så vänster verkligen betyder vänster, även i menyn. Detta är ytterligare ett tecken på att spelaren är utformad för att hängas runt halsen, och inget annat.