Asono 250f

Tack till Asono som gjorde denna recension möjlig.

15/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

Att bedöma ljudkvalitén på den här spelaren var ett problem eftersom hörlurskontakten inte var den vanliga typen, utan istället betydligt mindre. Adaptern vi hade tillgänglig passade dessutom inte vilket gjorde det att vi helt enkelt inte lyckades koppla in ett par andra hörlurar till spelaren än de som medföljer. Dessa två problem resulterade i att en bedömning av spelarens ljudkvalité blev omöjlig, eftersom vi redan vet att de medföljande hörlurarna inte är något att hänga i julgranen. Asono har dock informerat oss om att de flesta som säljer spelaren även skall ha en adapter till försäljning som gör det möjligt att koppla in ett par vanliga hörlurar/hörsnäckor.

Med de medföljande hörlurarna låter spelaren ok, men varken mer eller mindre. Dock kan det mycket väl vara så att spelarens potential är hämmad av hörlurarna som medföljer. Men eftersom det i princip är omöjligt att använda några andra sorters hörlurar är det troligen inte många som kommer nyttja spelarens eventuella ”gömda” potential.

Att ljustera ljudbilden är möjlig genom fem stycken fördefinierade equalizern-inställningar, man kan alltså inte göra en egen vilket kanske är lite synd. Men med tanke på vilken målgrupp den är ämnad åt så är det troligen inte något större problem.

Eftersom alla knappar är samlade på ett och samma ställe bör det vara ganska enkelt att handskas med spelaren. Men till en början kan det vara lite svårt i vissa lägen eftersom det är så pass få knappar, och de har fler olika funktioner. När man väl har lärt sig i vilka situationer varje knapp gör vad blir det däremot mycket enkelt att handskas med spelaren. Använder man spelaren som ett halsband hamnar knapparna dessutom på ovansidan av spelaren vilket gör att man både ser knapparna, och man når dem enkelt med fingrarna. Om man istället använder den som en vanlig mp3-spelare hamnar knapparna på undersidan vilket gör det lite jobbigt att nå dem med fingrarna, utan att dölja hela skärmen med handen.

På grund av att spelaren är så pass liten och lätt är den som vi redan nämnt perfekt under fysiska aktiviteter. Att man dessutom kan ha den hängandes runt halsen underlättar ytterligare eftersom man inte behöver ha en ficka att placera den i. Dessutom vet man alltid vart man har den och det finns ingen risk att den ramlar ur fickan eller på något annat sätt lossnar, om man bär den som ett halsband.

Trots sin ringa storlek är batteritiden relativt bra. Enligt Asono skall spelaren kunna hålla igång i ungefär 16 timmar. I vårt test klarade den av nästan 14 timmar, vilket inte är speciellt illa med tanke på att hela kalaset väger 25 gram! Vi testade batteritiden genom att spela en och samma mp3-fil tills spelaren helt enkelt dog.

Skärmen på Asono 250f klarar av att visa hela 4096 färger vilket gör att den ser betydligt lyxigare ut än tvåfärgsskärmar. Detta leder också till att bildfunktionen på spelaren kommer till sin rätta, man ser faktiskt vad det är bilden skall föreställa. För att få in bilden i sin spelare måste man ha ett specialprogram som medföljer på CD-skivan. Programmet i sig är relativt enkelt att använda, dels på grund av att det inte går att göra så mycket i det, och dels på grund av att hjälpfilen är välskriven.

Något som många kanske kommer sakna är radiofunktionen. När man tröttnat på den musik man har överfört till spelaren kan det vara skönt att starta radion. Men på Asono 250f är det helt enkelt inte möjligt, man får vare sig man vill eller inte hålla sig med den musik man själv fört över.