Asono Eight

Tack till Asono/a> som gjorde denna recension möjlig.

05/01-05 | Niclas Alfinson | nizenco alfakrull 64bits.se

Vi rapporterade nyss om att Asono Opus klarade av att leverera ljud av riktigt hög kvalité. När vi skall jämföra Eight med Opus är det helt omöjligt att skilja dem åt. Vi gjorde bland annat ett blindtest där vi satte igång exakt samma låt på båda spelarna med samma ljudstyrka och sedan lät vi en medhjälpare flytta kontakten till hörsnäckorna mellan de båda spelarna, och vi kunde på inga som helst sätt skilja dem åt. Med andra ord har även Asono Eight en utomordentlig ljudkvalité.

Något som Opus däremot är betydligt bättre på är equalizer-inställningarna. Hos Eight finns det fem stycken fördefinierade lägen, normal, rock, classic, jazz och live. Naturligtvis finns det också en användardefinierbar equalizer. Eight har fem olika band man kan justera, och varje band kan ställas i totalt nio olika lägen (hos Opus är samma siffror 22 respektive 13). Med andra ord finns det ungefär två miljoner fler equalizers hos Opus… Trots att Eight har betydligt färre inställningsmöjligheter än Opus räcker dem gott och väl till och man kan relativt enkelt justera ljudet så att man trivs ännu bättre med det.

Att använda spelaren är inga större problem. Menysystemet fungerar mycket bra och det är lätta att hitta i det. Även knapparna sitter på rätt plats, och att man håller spelaren som en telefon leder även det till att det inte blir jobbigt att handskas med spelaren.

Asono Eight går alldeles utmärkt att använda vid all form av fysisk aktivitet, precis som alla andra flashminnesbaserade spelaren. Den har naturligtvis inga rörliga delar som kan ta skada, och den kan enkelt hängas runt halsen. Dock väger den något mer än en del andra spelare vilket gör att man känner av den något mer, men den blir aldrig otymplig. Något som däremot kan vara ett irritationsmoment är att hörsnäckorna och halsbandet är två separata enheter, man har alltså två par kablar som hänger runt halsen. Men som vanligt är fördelen att man mycket enkelt kan byta hörsnäckor (vilket för övrigt rekommenderas) men ändå ha kvar möjligheten till att hänga spelaren runt halsen.

Vi uppmätte också batteritiden med hjälp av två stycken laddningsbara AAA-batterier med en kapacitet på 800 mAh var. Spelaren klarade då att spela upp musik konstant i ungefär 22 timmar vilket faktiskt är mer än vad Asono utlovar i sina specifikationer! Men å andra sidan beror denna tid på vilka batterier man använder, det finns billiga AAA-batterier som har betydligt lägre kapacitet än de vi använde oss av, och då blir naturligtvis också batteritiden kortare.

Inkopplingen till datorn sker på precis samma sätt som hos de allra flesta spelare idag, med hjälp av en kabel. För ungefär ett år sedan fanns det flertalet spelare med inbyggd USB-port vilket gjorde att man kunde koppla den direkt till datorn. Idag kräver de flesta en adapter eller kabel vilket är lite synd. Å andra sidan kan man på det här sättet göra spelaren betydligt mindre. När väl spelaren är kopplad till datorn fungerar den som en flyttbar disk och om man har ett relativt modernt operativsystem krävs det inga som helst drivrutiner.

Radiofunktionen i spelaren fungerar mycket enkelt och man behöver inte vara en raketforskare för att förstå sig på den. Mottagningen fungerar också bra och under de dagar vi använde den fick vi i princip aldrig några störningar (vi använde den när vi gick runt i centrala Göteborg och Borås).

Tyvärr saknar vi en klocka i spelaren vilket är lite synd.