Asono Opus

Tack till Asono som gjorde denna recension möjlig.

03/01-05 | Niclas Alfinson | nizenco alfakrull 64bits.se

Förpackningen som spelaren levereras i ser ganska ordinär ut. Grunddesignen är exakt likadan som lådan till Asono 250f använde sig av, ljusblå bakgrundsfärg med en bild på spelaren ovanpå. Något som får lådan att stå ut något är Idol-märket nere i det högra hörnet, i övrigt är det inget speciellt med den. Inuti förpackningen är spelaren och tillbehören fint förpackade i olika fack vilket gör att inget tar skada under frakten.

Det som återfinns i förpackningen är följande:

• Spelaren själv.
  • Ett par hörsnäckor.
  • En kabel till linjeingången.
  • En USB-kabel.
  • Ett halsband.
  • Ett fingerband.
  • Ett fodral.
  • En CD-skiva.
  • En manual.
Som ni kan se är tillbehören ganska många till antalet och spelaren ser därigenom ganska påkostad ut. Tyvärr är de medföljande hörsnäckorna av den gamla vanliga billiga typen, vilket drar ner kvalitetskänslan en del. Problemet är att bättre hörsnäckor resulterar i ett högre pris, och de flesta konsumenter bryr sig inte om vilka hörsnäckor man får med, och då leder det högre priset till att spelaren ser dyr ut gentemot konkurrenterna.

Alla kablar man kan tänkas behöva när man använder spelaren medföljer naturligtvis. Tyvärr är dessa inte av så kallad jojo-typ (att kabeln är upprullad på en fjädrande rulle) som vi har sett hos flertalet andra MP3-spelare. Vi ser också att det förutom halsbandet medföljer ett så kallat fingerband. Det är egentligen bara en liten mindre ögla man kan fästa i spelaren så att man kan bära den något säkrare i handen, än när man bara håller runt den glatta kroppen.

På CD-skivan hittar vi drivrutiner till äldre operativsystem och programmet Voka Pro Editor. Det sistnämnda är till för att göra egna textfiler till sin musik så man kan se själva sångtexten i spelarens display samtidigt som man hör musiken.

Den tryckta manualen som medföljer är ovanligt välskriven och tjock för att medfölja en MP3-spelare. Till de flesta andra spelare får man vara glad om man ens får med ett A4-papper med de mest grundläggande instruktionerna, än mindre en manual av det här slaget. Manualen är tyvärr enbart skriven på engelska (en nordisk manual är under produktion) men till varje text finns också en illustrativ bild vilket bör hjälpa dem med språkliga hinder på traven. I övrigt återfinns allt i manualen man kan tänkas behöva, förutom en kort sammanställning av vad alla knapparna gör i olika lägen. Som det är nu är detta utspritt på flera olika ställen i manualen.