Allsvenskan börjar!
Övriga lag
Bara negativt?

Ett stort tack till Ubisoft som gjorde denna recension möjlig.

06/04-2005 | Punisher | punisher(a)64bits.se

Bakgrund

Under en lång tid utvecklades Championship Manager-spelen (hädanefter förkortat CM-spelen) av Sports Interactive (hädanefter förkortat SI) och gavs ut av Eidos. För ett år sedan slutade SI utveckla CM-spelen. Championship Manager 03/04 kom att bli det sista CM-spelet SI utvecklade under Eidos ledning. Eidos stod med andra ord utan tekniken bakom spelet som hade blivit en ikon och trendsättare över flera år bland managerspel.

Eidos behövde ett nytt utvecklingslag som kunde fortsätta på det enda som återstod, varumärket Championship Manager som då var och fortfarande är, oerhört värdefullt. Vad man fann var utvecklarna bakom spel som Kicker och Premier Manager, som kom att utgöra fundamentala delar av utvecklingslaget inom den interna avdelningen Beautiful Game Studios (hädanefter förkortat BGS).

Deras manager-examensprov, om ni ursäktar uttrycket, skulle komma att bli Championship Manager 2005. Det var tänkt att erfarenheten från spel i stort hos BGS och managerspel i synnerhet hos de personerna med bakgrund i Kicker och Premier Manager-spelen, skulle fylla luckan bakom namnet.

Första intrycket och inställningarna

Först av allt måste man uppdatera spelet till senaste versionen för att få de senaste laguppställningarna och buggarna i spelet ordnade. Detta kan göras manuellt ifrån CM5 Patch eller via en extern mjukvara vid namn GameShadow.

Någon recension av den programvaran ska inte göras, men en kort summering kan göras vid att det är en bra tanke för dem som finner det svårt att göra det manuellt. Dock finner jag det märkligt att det ska kosta pengar att ha ett fritt antal uppdateringstillfällen på sina spel. Jag personligen nöjer mig nog med att uppdatera mina spel manuellt via gratisuppdateringar.

I den version som jag fick mig tillsänt fanns ingen manual med. Inte heller var spelet den svenska utgåvan vilket sätter aspekten ”översättningsfel” ur vägen. Detta är något som tidigare utgåvor av CM-spelen har haft stora problem med. Jag kan bara anta att manualen som finns med i de utgåvor som går att köpa i svenska butiker är korrekt och välskriven, samt att svenskan i spelet är detsamma. Likväl måste ni som läser denna recension ta i beaktning att de skärmdumpar som visas upp med engelsk text mest troligt är på svenska i den svenska utgåvan.

Det första som slår en är, trots byte av utvecklare från SI till BGS, att känslan av att det är ett CM-spel kvarstår. Även om designen mest påminner om något barnspel med oerhört kitschiga teckensnitt och färgkombinationer. Färgkombinationerna kan dock påverkas genom ett utbyte till annat skal, vilket med fördel tankas ned från till exempel BGS skins.

CM5 - Inställningsmöjligheter

Valen man får göra när man ska starta sin säsong är likvärdiga med de som har funnits i tidigare CM-spel. I vilken enhet ska lönen betalas ut, om spelet ska autosparas och dylika frågor och inställningar ska besvaras innan man får starta spelet.

CM5 - Ligor

Det finns ett stort antal olika ligor att välja på att spela med, allt ifrån den svenska till den brasilianska. Något som dock slår mig vid detta första möte med det nya CM-spelet är att möjligheten att spela med landslaget är borttaget av någon outgrundlig anledning. Oerhört synd då jag personligen i tidigare spel såg det som en rolig sak att kunna göra.

Nåväl, det är Lennart Johansson-pokalen jag är ute efter och den svenska ligan väljs. Självklart är Malmö FF favoritlaget och nu ska guldet försvaras!