Stram uppbyggnad
Samma gamla motor
Ingen riktig spänning

Ett stort tack till Vivendi Universal för att de bistod med produkten för recension.

13/4 -04 | Erik "lither" Blomqvist | lither@64bits.se

Ingen riktig spänning

Hjälpsamt meddelande? Nja, tveksamt Efter ett tag börjar man undra vad skillnaden egentligen är, gentemot CS 1.6. Man kan klicka runt bland andra menyer som har lite annorlunda design och det finns inbyggda bottar. Nybörjaren får även lite hjälp på traven med diverse meddelanden som ploppar upp längst upp till höger. Men för den erfarne är dessa bara i vägen, och jag har ännu inte hittat nåt sätt att stänga av dem. Det känns aldrig som man är på några uppdrag för att rädda gisslan. Och man känner aldrig någon fara i att terroristerna ska komma.
  • Det som saknas i första hand är musik. Spelet står utan musik hela tiden. Det som förstärker lite av känslan i själva spelet (alltså inte i spänningen) är att det har lagts på lite regn på de_aztec och passande ljud. Detta räcker självklart inte på långa vägar.
  • Det andra som jag helst hade sett var en story. Jag råder alla som införskaffat detta spel att ta en titt på Deleted Scenes-upplagan. Den är bristfällig, men när du väl tröttnat på det som Valve verkar vara så stolta att ha producerat, kan du säkert roa dig en timme eller två på att springa bland kaotiska mellanöstern- och snöbetäckta action-scenarios.
  • Sist men inte minst, som redan nämnt, har man vant sig för mycket vid multiplayer-versionen och man märker ingen skillnad. Det har inte varit nån singeplayer-känsla tidigare och det är det inte nu heller.

Valve har lyckats en gång, och kan förhoppningsvis göra det en gång till med Half-Life 2. Men uppföljaren till världens mest kända spel är nästan lika rolig som att gå på isbjörnsjakt i Sahara-öknen. Det är bristfälligt på många sätt. Spelet är uppbyggt i tre delar (exklusive Deleted Scenes). Jag skulle vilja säga två. Tour of Duty och Custom Game blir samma sak, tyvärr. Och så har vi multiplayer-delen, som vi redan sett tonvis av.

Counter-Strike: Condition Zero är ljusår från en revolution inom spelbranchen. Ett bräckligt försök att göra en uppföljare till en jättesuccé. Enligt mig skulle Valve satsat på sin ratade version och kollat på de saker som kunde förbättrats. Det är väldigt, väldigt likt Half-Life, men med lite tid hade det kunnat gå susen och Counter-Strike hade haft sin välförtjänta singeplayer-upplaga. Nu har Valve i och för sig sagt att de borttagna scenerna ska bli ett nytt spel, så småningom. Sålänge får vi vänta på version 1.7 av Counter-Strike och upplaga nummer 2 av Half-Life.

Ja du... Tyvärr, allt för många.

Counter-Strike: Condition Zero - Skärmdump 1 Counter-Strike: Condition Zero - Skärmdump 2
Counter-Strike: Condition Zero - Skärmdump 3 Counter-Strike: Condition Zero - Skärmdump 4