Digital Photography

Digital Photography, Expert Techniques

Tack till O'Reilly som bistod med ett recensionsexemplar av boken.

20/3-2005 | Martin "redhat" Hedlund | martin.hedlund@64bits.se

Inledningsvis är boken riktigt intressant. Det är förvisso en riktigt mjuk mjukstart med alla grunder man kan behöva som nybliven fotograf, men det ger en föraning om att man kanske ska få följa med i en riktigt djupdykning i RAW-formatets förlovade land eller annat intressant. Jag kunde inte haft mer fel. Ganska omgående kommer boken att handla mer om tips och trix i Photoshop än om fotografering. RAW-formatets alla fördelar och nackdelar behandlar man oförskämt fort. Alla som fotograferat med digitalkamera ett tag känner säkert till de klassiska knepen med oskärp mask och liknande för att skärpa upp bilderna eller hur man gör för att plocka bort damm och smuts från de inscannade negativen. Digital Photography går igenom mycket sånt, men dessvärre även tips på hur man klipper in en ny himmel på sitt tråkiga motiv och annat som, i min mening, klassas som ganska grov manipulation. Det sjunde kapitlet som handlar om hur man med hjälp av Photoshop gör sin bild till en låtsasmålning känns mest som dålig utfyllnad.

Det ska även nämnas att boken är riktad mot Photoshop CS, men principen är densamma för de äldre versionerna så det utgör inget större hinder om man arbetar med t ex Photoshop 7.

Digital Photography, Expert Techniques är ingen dålig bok, tvärt om. Layouten i boken är riktigt snygg och den är skrivet på ett underhållande sätt. Det är en riktigt bra bok! Däremot gör den sig inte mer förtjänt av namnet Expert Techniques än Dummies-böckerna. Det är en bra bok för den som inte tidigare jobbat särdeles mycket med Photoshop, men just börjat fotografera med digitalkamera och vill lära sig leka och retuschera sina bilder i Photoshop. Tips och Trix i Photoshop hade varit ett mer passande namn. För den som är intresserad av Digital Photography, Expert Techniques finns det ett provkapitel att läsa hos O'Reilly. Ni finner kapitel tre för provläsning här.