Innehåll

Doom 3: Resurrection of Evil

Inledning
Spelinformation
Ny historia, nya problem
Mycket är sig likt
Sofistikerad underhållning
Slutsats

OBS! En del bilder kan anses stötande på grund av sitt våldsamma/blodiga innehåll. Doom 3: Resurrection of Evil har en åldersgräns på 18 år.

Ett stort tack till Activision som bistod med produkten och gjorde denna recension möjlig.

Tack till Gamespot för skärmdumpar.

08/05 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Ny historia, nya problem


Zombies vänder, återvänder och vänder upp och ner på det mesta.

Doom 3: Resurrection of Evil består lika mycket som Doom 3 av att skjuta och se till att du så ofta som möjligt har ljuset tänt. Själva handlingen tar plats två år efter vår förra resa tog slut. Stationen på Mars har byggts upp igen och forskarteamet är mer än angelägna av att hitta fler monster, av någon oförklarlig anledning. Det är inte så att våra treögda eller fembenta rivaler klampar in på området utan anledning. I stället är det ett forskarteam som hittar en mycket underlig artefakt. Likt Aladdin och den magiska lampan, når nyfikheten nya gränser och du måste självklart vidröra denna artefakt. Helvetet bryter än en gång ut och du är återigen på jakt efter det du hoppats att ha lämnat en gång för alltid.

Ditt uppdrag under spelets gång blir självklart att ta dig tillbaka till Helvetet där du en gång tidigare varit om du kommit en bra bit in i Doom 3. Du måste återlämna artefakten och det är här spelet åter tar form. Med hjälp av en kvinnlig assistent via det välutvecklade kommunikationssystemet hamnar du på rätt väg.

Mycket är sig likt

Uppföljare har alltid en tendens att bara stapla mer på klosstornet. Många gånger faller det pladask och uppföljaren blir ännu ett bortglömt spel i spelvärldens historia. Den som spelat Doom 3 tidigare bör har totalkoll på vad som händer i Resurrection of Evil. Många monster återkommer, men även en hel del nya dyker upp. Men tekniken att ta kål på dem är densamma: skjuta, allt vad du har.

Det som id Software lyckats mycket väl med är ett av de nya vapnena som dyker upp under spelets gång. "The Grabber" är ett väldigt komiskt vapen som ger Doom 3 extra ljus. Vapnet kan fånga upp lådor eller dina motståndares eldklot, för att sedan skicka iväg dit du helst behagar. Skräckkänslan försvinner en aning, då du mest springer runt och leker med vapnet. Ett annat vapen som dyker upp igen, från Doom 2, är det dubbelpipiga hagelgeväret. Kraftfullare, men långsammare. Mer invecklat är det inte. Till slut finns artefakten, som ger dig massa krafter under spelets gång, bland annat odödlighet vilket jag egentligen blev rätt så glad över att det inte existerade under Doom 3. Surrealismen växer och blir allt större i Resurrection of Evil – men samtidigt, är något i spelet särskilt realistiskt?

Som tidigare sagt är expansioner mest påkostade adderingar, inga reduceringar eller förändringar. Resurrection of Evil är egentligen inget undantag. Det kommer allt fler monster på en och samma gång nu och många gånger får du mest största sannorlikhet spela om samma ställe fyra, fem gånger.

På Resurrection of Evils dagordning får vi det glada beskedet att ljudet har blivit lite hetare sen förut. Ni kanske minns det väldigt taffliga ljudet som inte var särskilt imponerande, utan låg på samma standard som Quake 3 ungefär och åren mellan dessa spel är en del ...
Så, äntligen biter nu ljudet tag i en (precis som grafiken) och känns mer passande. Mer ljutet för jobbet.

Sofistikerad underhållning


Vissa hade hoppats på kafferep ...

Doom 3:s uppföljare bjuder på mer än vad jag egentligen hade hoppats på. Spelet är absolut inte längre, det kan faktiskt ta slut på tio timmar om man är inbiten, men det är bättre än föregångaren. Id Software har i stort sett åtgärdat de största fel som kom i första utgåvan.

Vad som även har lagts till är en utökning till multiplayer-sektionen. Du har nu möjligheten att spela Capture the Flag-spel mot max åtta spelare. En av de roligare varianterna om ni frågar mig. En förståerlig anledning till detta kan vara att ThreeWave, skaparna bakom Quakes CTF-system, står som distributörer av alstret.


« Föregående Nästa sida »


08/05 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!