Dessa konsoller
George Lucas klyschor
Grafik och nivådesign
Ljud och musik

Ett stort tack till PAN Vision för att de bistod med produkten för recension.

9/05-03 | EGar | egar(at)64bits.se

Senast vi såg Indiana Jones på PC:n var i och med "The Infernal Machine". Trots att jag sedan länge varit motståndare mot Tomb Raider-liknande spel så hade "The Infernal Machine" något speciellt som jag fastnade för. Därför var mina förhoppningar på uppföljaren väldigt stora även om intresset svalnat på senare tid. Ta på dig hatten och fram med piskan så skall vi se hur Indiana Jones står sig i spelbranschen år 2003.

Dessa konsoller

Ni som har spelat det tidigare Indiana Jones-spelet känner till att det är ett Tomb Raider-liknande plattformsspel. Du skall helt enkelt akta dig för fällor, lösa pussel och, som sedvanligt, klara av nivå för nivå.

Den allra största nyheten som tillverkaren The Collective valt att implementera är att man nu kan slåss med allehanda tillhyggen som finns utplacerade på banorna. Dessa redskap är stolar, spritflaskor, spadar t.o.m. bord kan användas och skulle du inte finna några sådana så är det bara att använda sig av de gamla trotjänarna, dina egna knytnävar. Det här kunde ha varit den aspekten som ökade intensiteten i de möten med fiender som uppkommer. Visst är dessa sekvenser roliga men de förstörs av kameran.

Det går inte att ta miste om att spelet är rakt portat från någon av de konsollversioner som finns. Alltför ofta i mina slagsmålsscenarion så mötte jag fler än två onda gubbar med pistoler och ofta då jag slogs med en av dem så kom den andre bakifrån och sköt mig med en pistol i ryggen. Fegt är det minsta man kan säga och även om man klarar av dessa situationer så förbannar man kameramannen åtskilliga gånger då detta sker. Det värsta av allt måste nog ändå vara simningen. Man måste hålla en tangent nertryckt om man skall lyckas simma under vattnet, vid ytan behövs det inte. Skärpning! Jag måste faktiskt säga att hela kontrollsystemet är problematiskt. Det finns ingen funktion för så kallad "strafing" och det bidrar att Indy blir svårstyrd när man skall använda sig av tangentbord och mus. Kameran är centrerad på Indy och det gör att kameran gör lustiga djupdykningar emellanåt när man råkar gå nära en vägg. Personligen föredrar jag Jedi Knight II: Jedi Outcasts kamerasystem när det gäller spelande i tredjeperson.

Något som försvunnit sedan senast är sparfunktionen. Kanske kände någon av utvecklarna att de inte hade tid nog att göra fler banor och valde därför bort sparfunktionen för att dryga ut speltiden med några extra timmar. Idiotiskt gjort i ett sådant här spel där man lätt kan ramla nerför en avsats till en oundviklig död. Kanske hade detta kunnat avhjälpas med en, i konsollvärlden, så vanlig checkpoint utplacerad någonstans på nivåerna. Som det är nu så måste man klara av varje delnivå för att spelet skall sparas.

George Lucas klyschor

Spelet börjar med att du direkt slängs in i hetluften och beger dig till något som liknar en sydamerikansk Incaruin. Du har ingen aning om storyn än vilket är lite tråkigt då den här banan är väldigt tråkig och det var nästan att jag gav upp. Fy den som ger sig tänkte jag istället och fortsatte mina eskapader. Det visar sig att den artefakt som Indy hade i uppgift att hämta under den första nivån är en del av en nyckel till en gammal kinesisk myt, "The Emperor's Tomb" och en pärla vid namn "The Heart of The Dragon". Den här jakten på pärlan gör att vi får besöka Istanbul, Hong Kong, Vietnamn och andra asiatiska platser. Givetvis får vi slå på nazister också, för annars skulle inte den riktiga Indiana Jones-känslan infinna sig.

Har man spelat eller sett en film där antingen George Lucas eller Lucas Arts haft nävarna i så känner man till ungefär hur ett manus brukar se ut. Mycket klyschor, svek, kärlek och one-liners. I "The Emperor's Tomb" överraskar inte manusförfattarna alltför mycket men bjuder ändock den som orkar spela igenom spelet på en trevlig handling.

Grafik och nivådesign

I ett sådant här spel är nivådesign A och O. Känns banorna ologiska och tråkiga så är det ett säkert kort för att spelet misslyckas. Med detta sagt så betyder inte det att banorna i "The Emperor's Tomb" är dåliga eller ologiska. Banorna är bra och det känns som att man speglat väldigt mycket mot filmerna. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt men lite trist är det att man inte vågat slänga in Indy i nya ämiljöer. Lite nostalgiskt värde infinner sig trots allt. Så de österländska torggatorna, katakomberna och den fanatiska sekten är inga nyheter. Att laddningstiderna mellan nivåerna är irriterande kom vi underfund med redan då Half-Life släpptes, men då kom dem inte lika ofta som dem gör i "Emperor's Tomb" och varade inte ens hälften utav tiden. Något borde göras åt det här då det är fruktansvärt irriterande att tempot sjunker så ofta som det faktiskt gör.

Nåja, något positivt finns det också bland all denna mylla. För det första så tycker jag att grafiken är riktigt trevlig. Tittar man noga på herr Jones kan man se hans skäggstubb, och de slagsmål man involveras i ser trevliga ut. Främst av allt gillar jag de stora gotiska byggnaderna i Istanbul. Även ljussättningen är riktigt trevlig, och bidrar till att ge grottor och byggnader en mysig stämning.

Ljud och musik

Har man sett filmerna om Indiana Jones så vet man att John Williams där bidrar med en mycket trevlig stämning med sin underbara tonkonst. Samma sak gäller i spelversionen, man satsar alltså ytterligare på ett säkert kort. Lite tråkigt måhända, men musiken är riktigt bra och dynamisk. Vid slagsmål och vid olika pussel blir musiken lite stressigare som sig bör och inlevelsen ökar. I sekvensen efter klantar kameran till det och jag blir förbannad. Ja, så är det faktiskt. Kameran förstör de flesta delar av spelet och speciellt då musiken lyckats gripa tag i mig och verkligen strunta i saker som kontrollsystem och ryckiga rörelser. Annars är de flesta ljudeffekter också bra, speciellt i knytnävsslagsmål då man hör ett och annat "klatsch" och "smack" när motståndaren åker på däng.

Nej, Indiana Jones år 2003 är inget för mig och säkerligen inte för många andra PC-spelare då det finns alldeles för stora problem med kamera och kontrollsystem. Att vinna fans på konsollmarknaden lär det inte vara några problem med då det florerar mängder av styltiga plattformsspel hos dem. Trots att man har satsat på säkra kort så lyckas inte The Collective få fram den riktiga Indiana Jones-känslan även om grafik, ljud och nivådesign fungerar. Är man inte ett enormt stort fan av Indiana Jones och plattformsspel på PC så har jag svårt att tro att "The Emperor's Tomb" skulle intressera. Bara man hade lagt ner någon månad extra att göra spelet spelbart på PC så hade detta varit ett väldigt roligt spel, nu placeras det istället direkt i korgen för misslyckade konsollportningar.

CPU: AMD XP 2400+ @ 2,0GHz
Grafikkort: GeForce4 Ti4600 128MB
Ljudkort: SB Audigy! (med 5.1 system)