Överklockning
Prestandatester -1
Prestandatester -2

Tack till ABIT, Albatron, Gigabyte, MSI och Green Computer, som gjorde denna recension möjlig.

27/04-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Albatron GeForce FX5900XTV

Albatron har funnits på den svenska marknaden några år nu och har växt enormt på den lilla tid de har existerat. Kortet som testas är baserat på en krets från NVIDIA, närmare bestämt GeForce FX5900XT. Denna krets är riktad till dem som vill ha ett snabbt kort utan att betala en mindre förmögenhet.

Chip NVIDIA GeForce FX5900XT.
GPU-hastighet 390 MHz.
Minneshastighet 350 MHz [700 MHz DDR].
Minnesbuss 256 bitar.
Minnesmängd 128 MB.
Utgångar DVI, VGA, TV-ut, Video-in.
Pris Ca. 2200 SEK.

Enda skillnaden på det här kortet och dess betydligt dyrare storebröder FX5900 och FX5900 Ultra (även till viss del FX5950 Ultra) är klockfrekvensen på minnet och GPU:n. Så med överklockningen är det fullt möjligt att få ut prestanda likvärdigt ett betydligt dyrare kort. Det är också det som har gjort det här kortet till en favorit. Det har enbart fått sänkta hastigheter och inte blivit nedskalat på något annat sätt, som till exempel halverad minnesbuss eller liknande.

Även det här kortet har stöd för Video-in, men nu börjar vi komma upp i en sådan prisklass där det mer eller mindre är standard med en sådan funktion.

Följande skickas med förutom grafikkortet:

• 1 st. S-Video-sladd.

• 1 st. komposit-sladd.

• 1 st. DVI till VGA-adapter.

• 1 st. adapter för video-funktionerna.

• 1 st. manual.

• 5 st. CD-skivor.

• 1 st. ”case-badge”.

Inte heller till det här kortet medföljer något extra intressant. Det enda lite udda är alla CD-skivor som medföljer. På dessa hittar man flertalet lite äldre demon till spel, såsom Max Payne, Age of Wonders II, men också ett spel i fullversion, Duke Nukem: Manhattan Project. På en annan skiva hittar man drivrutiner, manualer och andra program tillhörande grafikkortet. På de två resterande CD-skivorna hittar man ett DVD-uppspelningsprogram och ett videoredigeringsprogram så att man kan nyttja kortets funktioner maximalt.

Layout och kylning
Eftersom grafikkortet är en nedskalad version av ett högprestandakort avger det en del värme och en effektiv kylning är ett måste. Albatron har löst detta genom att placera sin vanliga kopparkylare på kärnan vilket visar sig vara mer än tillräckligt. Frågan är dock hur den presterar när vi överklockar grafikkortet lite längre fram. Tyvärr snurrar fläkten på kylaren ganska fort och låter en del över det normala. Men som tur är ger den inte ifrån sig något irriterande ljud som skär i öronen, utan mer ett bekvämt susande. Så att arbeta med fläkten igång är inga som helst problem.

På minnena sitter det kylflänsar vilket borde hålla minnena välkylda och göra så att man kan få upp dem i en högre hastighet utan att grafikkortet blir instabilt. Det sitter bara sådana kylflänsar på framsidan av kortet vilket helt enkelt beror på att det inte finns några minneskretsar på grafikkortet baksida.

Uppe i det övre vänstra hörnet på grafikkortet sitter det en molex-kontakt. Denna är man tvungen att koppla in för att grafikkortet skall få det ström den behöver. AGP-porten klarar helt enkelt inte av att leverera tillräckligt. Vad man tycker om detta får stå för var och en, dock har det här kortets största konkurrent, ATI Radeon 9600XT inte behov av en sådan kontakt.