Innehåll

Grafikkortsroundup, April 05

Inledning
ASUS GeForce 6800 Ultra
Gigabyte Radeon X700
Gigabyte Radeon X800 XL
Point of View GeForce 6800 Ultra
PowerColor Radeon X800 XT
PowerColor Radeon X850 XT
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Slutsats

Tack till ASUS, Gigabyte, och Green Computer, som gjorde denna recension möjlig.

08/04-05 | Niclas Alfinson | niclas@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Prestandatester -1

Vi börjar vår testsvit med att köra en del syntetiska tester, bland dessa de tre senaste 3DMark-versionerna. Vi har valt att inkludera dessa eftersom många efterfrågar siffror från just de programmen. Vi anser dock att man inte skall lägga någon större vikt vid dessa resultaten när man bedömmer ett grafikkorts prestanda. Detta på grund av allt fusk som förekommit, och troligen fortfarande gör det, från båda tillverkarnas sidor.

3DMark2001 har i dagsläget blivit mer eller mindre processorberoende, vilket vi också ser i vårt test. Dock kan man se en viss antydan på att ATI-kort rent generellt presterar bättre i det här syntetiska testet. Något glädjande är däremot att X700-kortet presterar nästan 20 000-poäng, vilket för inte allt för längesedan ansågs vara en riktig toppsumma.

I den lite nyare versionen av 3DMark ser vi lite större variation på siffrorna, men återigen är det X850-kortet som är snabbast. X700-kortet presterar däremot inte lika bra gentemot de andra grafikkorten.

Även i den nyaste versionen av 3DMark från Futuremark är skillnaderna mellan korten relativt små. Det är främst X700- och X800 XL-korten som hamnar på efterkälken.

Codecreatures är ett DirectX 8.1-baserat benchmarkprogram som bland annat testar grafikkortens Vertex- och Pixel-Shader pretstanda. Standardtestet kördes, dock med ändrad upplösning.

I Codecreatures är det 6800 Ultra-korten som är snabbast. Skillnaderna mellan de tre X800-korten är som vi tidgare sett relativt små.

I de ovanstående två testprogrammen, FabelMark och VillageMark, testas bland annat grafikkortets förmåga att enbart rendera det som skall synas på bilden. Alltså att inte först rendera ett objekt, och sedan ytterligare ett objekt ovanpå det. Detta är allt annat än optimalt eftersom då något som inte syns tar upp grafikkortskraft.

Dessa två tester börjar bli lite gamla vilket vi också ser på resultaten, över 300 Fps är mer än tillräckligt. Ändock ser vi att X700-kortet hamnar långt på efterkälken och att 6800 Ultra-korten återigen presterar bäst. Skillnaderna mellan de tre X800-korten är dessutom relativt stora.


« Föregående Nästa sida »


08/04-05 | Niclas Alfinson | niclas@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!