PowerColor Radeon X850 XT
Prestandatester -1
Prestandatester -2

Tack till ASUS, Gigabyte, och Green Computer, som gjorde denna recension möjlig.

08/04-05 | Niclas Alfinson | niclas@64bits.se

Point of View GeForce 6800 Ultra

För några år sedan var Point of View, eller POV som det också kallas, ett välrenommerat företag i Sverige. Men plötsligt försvann de från den svenska marknaden och vi har inte sett till dem igen förrän nu. Det är distributören Green som har valt att ta in märket igen. Frågan är om de fortfarande håller samma kvalité till ett lågt pris som tidigare har varit POVs kännetecken. Förutsättningarna ser goda ut på pappret.

Modellbeteckning Point of View GeForce 6800 Ultra PCI-E.
Chip NVIDIA GeForce 6800 Ultra, NV45.
GPU-hastighet 425 MHz.
Minneshastighet 550 MHz [1100 MHz DDR].
Minnesbuss 256 bitar.
Minnesmängd 256 MB.
Minnestyp GDDR3.
Utgångar 2x DVI och TV-ut.
Pris Cirka 4800 SEK.
Övrigt SLI-kompatibel.

Även det här kortet är baserat kring Nvidias snabbaste grafikkortskrets, 6800 Ultra. Rent specifikationsmässigt är det nästan helt identiskt med ASUS-kortet. Det enda som egentligen skiljer är priset, och det till POVs fördel. Det är runt 700 SEK billigare vilket är en ansenlig summa. Tyvärr har ej heller det här kortet stöd för video-in, vilket är lite konstigt med tanke på priset och vilket segment kortet är riktat till.

Något intressant är att även POV har valt att leverera grafikkortet ”överklockat” från fabrik. Istället för, de av Nvidia, rekommenderade 400 MHz på grafikkortskärnan är det här grafikkortet klockat till 425 MHz.

Lådan som Point of View-kortet levereras i är inte lika stor som ASUS-kortets, men den är ändå större än vad vi är vana att se. Förpackningen har dock inte lika smart utformning som konkurrenterna. Grafikkortet ligger på en enkel pappskiva och tillbehören under denna. Layouten på lådan är dock mer human och inte lika rörig. Det är i princip enbart en drake i ett eldhav, inte en massa smådetaljer och liknande. Än en gång ställer vi oss dock frågan vad dessa layouter som alla företag verkar använda sig av egentligen har med produkten att göra.

Följande skickas med förutom grafikkortet:

• Fem cd-skivor med drivrutiner, programvara och spel.
  • En el-adapter.
  • En DVI till VGA-adapter.
  • En S-VHS till komposit-adapter.
  • En komposit-kabel.
Även till det här grafikkortet får man med riktligt med spel och program. POV har dock valt att främst satsa på spel istället för program så som ASUS har gjort. Det känns som ett vettigt val med tanke på att ingen av korten har möjlighet till video-in. De spel som medföljer i fullversion är Thief: Deadly Shadows, Shellshock och Hitman. Med andra ord två lite större titlar och en mindre känd. Men det medföljer inte enbart spel utan på två av cd-skivorna hittar vi drivrutiner, manualer och PowerDVD 5. Det sistnämna verkar mer eller mindre vara standard att skicka med ett grafikkort i dagsläget.

I kabel- och adapterväg är POV och ASUS återigen väldigt lika. Det som skiljer dem åt är att POV enbart skickar med en DVI-adapter men istället har inkluderat en komposit-kabel. Vilket man föredrar är upp till var och en, dock är det troligen inte speciellt många som är i behov av två stycken DVI-adaptrar.

Manualen som medföljer grafikkortet är av den vanliga typen som snabbt och koncist går igenom den fysiska installationen av kortet och sedan kortfattat beskriver mjukvaran. Liksom till de flesta andra grafikkort får man förlita sig till engelsk manual eftersom någon svensk version inte existerar.

Layout & kylning

Även Point of Views 6800 Ultra kort är osedvanligt stort och precis som ASUS-kortet bygger det helt och hållet på Nvidias referensdesign. Med andra ord är de båda grafikkorten exakt samma produkt, men med olika namn. ASUS har däremot valt att byta ut plattan på kylaren till en mer exklusiva gjord aluminium och med ASUS namn på. POV har nöjt sig med att byta ut klisterlappen på fläkten mot en med sitt namn på.

Som redan nämnts är också kylningen identisk med ASUS-kortet, därmed är också ljudnivån identisk. När väl drivrutinerna är installerade och kan ta hand om den variabla fläkthastigheten stör man sig aldrig på det ljud grafikkortet avger.