Innehåll

Half-Life 2

Inledning
Installation
Gordon, Gordon!
Grafik
Dynamiskt
Slutsats


Tack till Vivendi Universal som gjort denna recension möjlig.

10/12-04 | Jonas Lundh | jlundh(@)gmail.com

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

Half-Life 2, ett av de mest efterlängtade spelen på väldigt länge nådde för ett tag sen butikerna och därmed också spelarna. Föregångaren Half-Life räknas till datorspelhistoriens bästa och mest framgångsrika spel genom tiderna vilket självklart medför väldigt höga förväntningar av uppföljaren. Trots en hord av expansioner, fristånende delar och inte minst modifikationer finns det de som aldrig har spelat orginalspelet. Undertecknad är en av dessa och därmed kommer det här testet vara jämförande med föregångaren lika mycket som ett nytt "first-person-shooter" från sent 2004.

Valve som utvecklat spelet har varit utsatta för åtskilligt under utvecklingsperioden, källkod har läckt ut. Fertalet gånger har företagets kompetens att slutföra projektet ifrågasatts men nu när allt är klart ser det ljust ut från alla håll och årets bästa spel blir ju självklart Half-Life 2. Eller hur var det nu?

Installation

Installationen av Half-Life 2 är ett kapitel i sig. Det går att köpa spelet via flera olika media, bland annat ett som inget spelföretag mig veterligen har erbjudit: via internet. Då laddas spelet ner och installeras via ett program som kallas Steam. Därefter måste det aktiveras och även detta görs via Steam. Därefter skulle det bara vara att spela kunde man tro men riktigt så enkelt är det inte. Du måste logga in varje gång spelet startas men detta sköts automatiskt efter första gången.

Utöver nerladdning går det självklart även att installera det via mer konventionella metoder som CD och DVD men även här måste spelet aktiveras via internet vilket för personer med modem är mindre trevligt. För att sedan spela måste för det första måste skivan vara i spelaren precis som vanligt men det räcker inte, nu måste man trots skivan logga in på steam. Försöken att förhindra piratkopiering har nått nya nivåer. När man behöver ansluta till internet för att spela ett singelplayerspel känns det som det har gått för långt.


  Nästa sida »


10/12-04 | Jonas Lundh | jlundh(@)gmail.com

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!