Installation
Gordon, Gordon!
Grafik
Dynamiskt

Tack till Vivendi Universal som gjort denna recension möjlig.

10/12-04 | Jonas Lundh | jlundh(@)gmail.com

Efter ett antal timmars spelande är spelet sina brister till trots fortfarande intressant och mycket av bristerna går att se mellan fingrarna med om man är fast i gengren. Att få köra träskbåt i hög fart långs en snirklande halvt vattenfylld kanal och samtidigt försöka undvika att bli skjuten för att i nästa stud försöka lösa ett litet fysikaliskt pussel för att ta sig vidare gör att spelet trots dess förutsägbarhet när det gäller fienden inte känns så enformigt och med pusslen får fysikmotorn verkligen leva ut. Lägg samman detta med ljud som verkligen har möjligheten att höja stämningen utan att kännas felplacerat och konceptet blir ganska bra. Ljudet ja, det är många gånger man inte medvetet lägger märke till det men det finns där i bakgrunden hela tiden och passar perfekt in. Någon spänningsmusik inte i klassisk mening finns inte men trots det hjälper ljudet dig att sjuka in i spelet så när de här kraftigare ljuden hörs vet du att det är dags att göra något åt situationen och det snabbt. Vad värre är om om man sitter med hörlurar totalt inne i spelet med ljud och allt och någon kommer in och tar dig på axeln bakifrån.

För att kort summera är det första att ta i betraktelse den otroligt höga förväntningarna spelet hade på sig och om de har nått upp till dem. Det tycker jag inte riktigt Valve har lyckats åstadkomma men det gör inte spelet till ett dåligt spel för det. Hade det räckt hela vägen skulle det antagligen slutat på förstaplats alla kategorier men nu placerar det sig snarare tryggt i den högre klassens first-person-shooters men för att bli bäst krävs lite mer detaljarbete.

Fysiken Svag story
Grafiken Enformigt

Processor: Athlon 64 3200+ (S754)