MP3-spelaren i detalj
Storleken har betydelse
Ljudkvalitet och hörlurar
Filöverföring

11/02-03 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

MP3-spelaren i detalj

Det är en liten men fullspäckad spelare man får från iRiver. Spelaren hanterar ett flertal format och är dessutom försedd med en FM-radio. En minnesmängd på 256MB gör att man får in ett antal låtar även vid högre bitrate. Minnet motsvarar ungefär en tredjedels CD-R, vilket innebär att man får in cirka 4 timmar musik vid 128kbps MP3. Tyvärr så finns inga möjligheter att bygga ut eller byta minnet. Detta gör att man blir låst till den mängd man väljer (spelaren finns att få med från 64MB upp till 512MB). Så det gäller att välja rätt modell från början.

Spelaren interna mjukvara lagras i FLASH-minne, vilket gör den uppgraderingsbar. Bland annat ryktas det om kommande stöd för Ogg-Vobis, vilket skulle göra spelaren dels unik, dels ännu mer användbar.

Utöver radio och MP3 så kan man använda spelaren som diktafon. En liten mikrofon på fronten möjliggör inspelning av tal eller andra ljud, dock inte som MP3. Istället används ett eget format på filerna som sedan görs om till wave-filer när de förs över till datorn. Inspelningen sker som bäst med 32kHz/130kbps. Som en liten bonus kan man även spela in från radion till samma typ av filer. Med andra ord, man kan inte göra några högkvalitativa MP3-filer av musiken man hör på P4 (om man nu skulle vilja det).

Användargränssnittet hos spelaren består av fyra knappar, en joystick av mobiltelefontyp samt en grafisk bakgrundsbelyst LCD. Joysticken används när man navigerar i menyer, hoppar mellan låtar samt för ändring av volymen och snabbspolning. I radioläge sköter man stationssökningen via denna kontroll. Tre av knapparna hanterar till-/frånslag, byte mellan de olika funktionerna, val av equalizer och olika uppspelningssätt. Den fjärde knappen är till för att låsa alla kontroller så att inga oönskade knapptryckningar sker när spelaren ligger i fickan eller väskan.

Displayen är som sagt helt grafisk och visar text i fyra rader samt ett otal olika symboler och figurer. Den är ovanligt lättläst och tydlig trots sin lilla storlek. Långa låtnamn blir dock av naturliga skäl ordentligt avklippta. Detta kompenseras med att spelaren automatiskt scrollar namnet, både under uppspelning och när man navigerar mellan filerna. Navigeringen mellan låtar och filer sker ungefär som i en filhanterare. Man kan ha kataloger med underkataloger för att hålla ordning på musiken. Man vandrar mellan filerna och katalogerna med joysticken, vilket kan göras även när musiken spelar.

Menysystemet för att konfigurera spelaren är fiffigt gjort: man har lagt valen utmed displayens fyra sidor (se bild nedan) och mitten används till att beskriva vald funktion. Även här används joysticken för navigeringen. Ett lätt klick på "jojjan" väljer markerad meny så man kommer åt funktionerna därunder. Det hela påminner väldigt mycket om att hantera en modern mobiltelefon. En liten rolig sak är oscilloskop-bilden som visas under spelning. Denna fungerar faktiskt och påminner om den som finns i WinAMP. Tyvärr finns ingen spektrumanalysator (skulle nog ta för mycket CPU-kraft och därmed reducera batteritiden) eller möjlighet att köra oscilloskopet över hela displayen. Detta är dock detaljer och påverkar inte spelaren som sådan. Dessutom så ligger den nog mest i en ficka eller väska där man ändå inte ser den.

MP3-uppspelning Val av musikfiler
Konfigurationsmenyn Exempel på konfiguration
Val av funktion FM-radion
Voice-recorder

Specifikationer enligt tillverkaren:

* Minnesmängd: 256 MB
  * Filformat: MPEG 1/2/2.5 Layer 3, WMA, ASF
  * Bitrate: 8 kbps - 320 kbps
  * FM-Radio: 87.5 - 108 MHz, stereon/mono
  * Signal/brusförhållande, radio: 50dB
  * Signal/brusförhållande, MP3: 90dB
  * Uteffekt: 2 x 10mW i 16 ohm
  * Frekvensåtergivning: 20 - 20.000 Hz
  * Batteri: 1st AA/LR6 (1.5V)
  * Max speltid: ~ 20 timmar (MP3/128 kbps)
  * PC-interface: USB 1.1

Storleken har betydelse

Som de flesta borde ha insett så är det en liten apparat vi har att göra med här. Med ett mått på 31 x 28.5 x 82mm (95mm med fästöglan inräknad) är det en mycket kompakt enhet vi har här. Den trekantiga formen bidrar dessutom till spelarens smidiga känsla och lilla storlek. En torrvikt på 30g gör att den känns nästan billig när man tar upp den. Detta kompenseras dock upp när ett batteri läggs i, då blir det lite mer vikt i spelaren så att den känns mer gedigen.

Bilderna nedan visar tydligt (hoppas jag) hur pass liten spelaren är. En vanlig tändare är bara något kortare är spelaren. Och brevid min Archos HD-baserade spelare ser den dvärglik ut. Archos-spelaren är en riktig tegelsten om man tar hänsyn till tjockleken och vikten. Jag kan inte mer än bli imponerad när man ser hur många funktioner man har lyckats pressa in i detta lilla hölje. Dessutom tas ungefär en tredjedel av utrymmet upp av batteriet. Det blir inte mycket plats kvar för någon elektronik...