Bitrate ilyn SF-403EX

Produktspecifikationer

Tack till Bitrate som gjorde denna recension möjlig.

29/01-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Vad man än tycker om en mp3-spelares utseende och konstruktion så är det slutligen en viktig parameter som avgör om detta är något att ha: ljudkvaliteten. Utvecklingen inom mp3-spelarna har nått en nivå idag som gör att skillnaderna mellan olika märken och tillverkare har minskat. Dock finns det skillnader och det är denna spelare ett bra exempel på.

Först tittar vi på hörlurarna. Sett till den totala ljudupplevelsen är det dessa som mest påverkar kvaliteten. Denna spelare levereras med två par hörlurar. Rent ljudmässigt är dessa identiska, skillnaderna ligger i deras mekaniska egenskaper.

Tittar man på själva hörlursdelen (den som sätts i örat) så är de identiska förutom i färg och några dekorationsdetaljer. Detta märker man också när man lyssar på dem. Hur är då ljudkvaliteten hos dessa? Som vanligt kan man säga: platt och tråkigt, med en bismak av telefon och billig transistorradio. Tack vare equalizern går det att bättra på ljudet något, men hur man än gör så blir det aldrig bra. Så det blir till att rekommendera uppgradering av denna del om spelaren skall komma till någon (musikalisk) glädje. Följande ljudbedömningar har gjorts med Koss Porta Pro, en klassiker som ofta vinner tester i HIFI-tidningar. Dessutom har tre andra mp3-spelare använts som jämförelse: Archos AV420, iRiver IFP-190 och Cowon iAudio 4.

I grundläge ger ilyn-spelaren ett ganska ordinärt ljud ifrån sig, inte dåligt men inte speciellt utmärkande heller. Jämfört med de övriga spelarna är ljudet lite trist. Som tur är finns en equalizer som är justerbar i fem band som hjälper upp detta. Efter lite justeringar blir ljudet riktigt bra. Det som spelaren är sämst på är att hantera basen. Den orkar helt enkelt inte med i djupet riktigt och därmed blir ljudet inte fullt så fylligt. Skruvar man upp basen med hjälp av equalizern eller SRS TruBass blir resultatet att bastonerna spricker i stället för att få rätt djup. En bidragande orsak till detta kan vara det relativt klena slutsteget på 2 x 10 mW. Det är dock inte hela sanningen, iRiver-spelaren är också specificerad till 2 x 10 mW men ger en betydligt bättre bas. Jämför man med Archos-maskinen har ilyn-spelaren inget att hämta. Den bas som Archos pumpar ut är det få spelare som kan matcha.

Spelarens ljudförbättrande funktioner har nämnts tidigare i korthet så det är på sin plats med en mer ingående beskrivning av dessa. Följande möjligheter har man att påverka ljudet i en ilyn:
  •  Fem fasta equalizerlägen (Rock, Jazz, Classic, Pop, Live)
  •  Två valbara equalizerlägen
  •  5-bands equalizer (50 Hz, 200 Hz, 1 kHz, 3 kHz, 14 kHz)
  •  SRS WOW
  •  SRS TruBass
Equalizern håller en bra nivå med flera inställningsmöjligheter. Den bästa är möjligheten att lagra två egna inställningar som på ett enkelt sätt kan nås under tiden man lyssnar. För dessa två inställningar har man en 5-bands equalizer att leka med. Detta räcker till för de flesta. De fasta inställningarna är inget nytt. Dessa uppför sig som hos de flesta spelare som använder motsvarande funktion.

SRS är ett annat sätt att påverka ljudet. När denna funktion aktiveras stängs den vanliga equalizern av, vilket är lite trist. Möjligheten att påverka ljudet hade varit större om båda funktioner gick att använda samtidigt. Dessutom är justeringsmöjligheterna för SRS i stort sätt obefintliga: man kan bara slå på eller stänga av den. Med andra ord, det är full effekt eller inget alls. En möjlighet att justera SRS i flera nivåer hade gjort denna funktion mer användbar så man får välja hur ljudet skall påverkas och hur mycket.

Vad är nu SRS för något? Det är ett system från SRS Labs som skall förbättra ljudet på olika sätt. I denna spelare har två delar av SRS implementerats: WOW och TruBass. WOW är en funktion som skapar större stereobild på syntetisk väg. Med denna effekt påslagen får musiken effekten av att högtalarna står långt ifrån varandra. Dessutom får ljudet en frekvensmässig massage som skall förbättra frekvensåtergivningen från apparater med klena högtalare. Bland annat basen får en extra höjning för att kompensera för den sämre basåtergivningen i enklare ljudutrustning.

TruBass är en funktion som påverkar basen i musiken. Det man kan jämföra denna med är loudness-kontrollen som ofta sitter på förstärkare. Resultatet av denna är en förhöjd basåtergivning, vilket framförallt gynnar musik med tung bas. Tyvärr kommer denna funktion lite på skam eftersom ilyn-spelaren inte hanterar basåtergivningen så bra.

Hur är då dessa SRS-effekter i praktiken i denna spelare? Eftersom möjligheten att påverka mängden av SRS inte existerar är användningsområdet rätt så begränsat. Är man en vän av modifierat ljud så kan detta vara bra funktioner att leka med. Använder man de medföljande lurarna hjälper SRS till att göra dessa användbara. Har man däremot hörlurar av lite kvalitet lär nog SRS förbli avstängt. Färgningen av ljudet blir för stor för att det skall bli musikaliskt rätt (om man nu har lite krav). Då är det bättre att använda equalizern eftersom denna inte påverkar ljudet lika intensivt.

Som lite kuriosa bör det nämnas att spelaren är försedd med en hastighetskontroll. Denna styr hur pass fort en ljudfil skall spelas upp. Hastigheten kan justeras från -80% till +100% relativt normal hastighet i steg om 20%. Effekten blir ungefär den samma som att spela upp vinyl i fel hastighet. Exakt vad denna finess skall användas till står jag frågande till, men det lär nog fungera som partytrick om inte annat. En kul finess i alla fall som antagligen inte kostade särskilt mycket att implementera.

Spelaren är försedd med en FM-radio vars ljudkvalitet är som sig bör. Den är vare sig bättre eller sämre än andra spelares radiomoduler. Radion klarar förstås stereosändningar. Dock kan inte equalizern och SRS användas när man lyssnar på radio, dessa fungerar bara ihop med mp3-delen. Radion har för övrigt 20 lagringsplatser för kanaler och kan söka av frekvensbandet automatiskt efter stationer.

Till sist bör det påpekas att en stor del av ljudkvaliteten kommer från de mp3-filer man använder. Dåligt kodade filer finns det inte mycket bot för. Under dessa tester har musik kodad i 192 kbps använts för att minimera inverkan av just kodningen.