Innehåll

Inno3D Kyro2 VS Geforce2

Inledning
Specifikationer
Kort om korten i testet
Så testades korten
Rond 1 - Quake3
Rond 2 - Unreal Tournament
Rond 3 - Counter Strike
Rond 4 - Dronez
Rond 5 - Villagemark & Templemark
Rond 6 - 3Dmark 2000
Rond 7 - 3D Mark 2001
Rond 8 - N-bench
Rond 9 - Max Payne
Nästa utmaning, Athlon 750
FSAA - Quake 3
FSAA - Lobby LQ
Sammanfattning: Prestandan
Kortet och överklockning
Bildkvalité & TV-ut
Slutsats


Ett stort tack till PCB distrubition.

15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se


Rond 1 - Quake3

Quake3, älskat av nVidia och uppenbart ganska enkelt att optimera prestandan i. Här fick vi den största skillnaden av att byta drivrutiner till Detonator 4. nVidia har uppenbart optimerat sina drivrutiner för att få optimal prestanda i detta vanliga program att testa i. En intressant notering är att skillnaderna mellan korten är mindre i det Q3 baserade testdemot Return to Casle Wolfenstein än i Quake3 enligt våra tester.

Vi testade med version 1.29 i "four" demot.

Quake3 - låg upplösning och 16bitars färg gör att Kyro2 hamnar på efterkälken. Även det äldre Geforce 256 slår Kyrokortet. Voodoo2 korten klarar sig inte alls särskilt bra men de får ändå en fullt spelbar hastighet.

Vi höjer upplösningen och kyrokortet hamnar än mer på efterkälken. Denna gången så är det dock betydligt snabbare än Geforce 256. Voodookorten är märkbart handikappade och lämnas i dammolnen bakom Geforce2.

Vi slår om till låg upplösning men med 32bitar färg. Kyro2 bara skrattar och förlorar knappa två rutor per sekund Men så gör även GTS/PRO korten. Skillnaden blir mindre men den finns där fortfarande.
Geforce 256 får det däremot svårare och förlorar över 30 FPS (FPS= Frames Per Second eller Rutor per sekund på svenska).

Voodoo2 kan ej köras i 32bit.

Vi höjer upplösningen och alla korten får det märkbart svårare att hänga med. Geforce 256 slår i taket och dyker ned till knappa 70 FPS. I övrigt så är positionerna sig ganska så lika.


Rond 2 - Unreal Tournament

Unreal Tournament är en krävande och lite åldrad spelmotor. En gång i tiden var den optimerad för att köras i mjukvara eller med GLIDE vilket sätter sina spår. UTbench demot som vi använder sätter press på hela maskinen och inte så mycket bara på grafikkortet.
Vi testade i upplösningen 1024*768.

Voodoo2 hänger med tack vare att de körs i GLIDE. Övriga kort testades med D3D och förvåndande nog ser vi att Kyro2 tar kommandot. Alla Geforcekort får exakt samma prestanda.

Ändrar vi färgdjupet till 32bit så ändrar det sig inte så mycket. Största skillnaden är att Geforce SDR kortet faller ifrån. Kyro2 har fortfarande ledningen.


« Föregående Nästa sida »

 




15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se

Diskutera denna recensionen i vårt forum!