Innehåll

Inno3D Kyro2 VS Geforce2

Inledning
Specifikationer
Kort om korten i testet
Så testades korten
Rond 1 - Quake3
Rond 2 - Unreal Tournament
Rond 3 - Counter Strike
Rond 4 - Dronez
Rond 5 - Villagemark & Templemark
Rond 6 - 3Dmark 2000
Rond 7 - 3D Mark 2001
Rond 8 - N-bench
Rond 9 - Max Payne
Nästa utmaning, Athlon 750
FSAA - Quake 3
FSAA - Lobby LQ
Sammanfattning: Prestandan
Kortet och överklockning
Bildkvalité & TV-ut
Slutsats


Ett stort tack till PCB distrubition.

15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se


Rond 5 - Villagemark & Templemark

Templemark och Villagemark är två demon gjorda för att visa upp Kyrokortens styrka. För att vara rättvisa har man även inkluderat stöd för hårdvaru T&L vilket är till fördel för Geforcekorten.
Det är på två sätt man optimerat testerna för Kyro2. Först och främst för att visa upp kortets TBR funktion men även antalet texturer som appliceras. Kyro2 klarar att applicera fler texturer per arbetscykel än vad Geforce2 gör vilket gör att Geforce2 får ett ganska så stort handikapp i dessa test totalt sett.

Kyro2 krossar all konkurrens utan dess like. Tyvärr så stämmer inte detta särskilt bra med vad vi normalt ser i spel.

Templemark verkar vara rättvisare, TBR har inte lika stor inverkan här och hade man minskat på antalet texturer som appliceras hade Geforce2 och Kyro2 varit på samma nivå antagligen. Geforce SDR biter i gräset.

En intressant aspekt i framtiden är att allt eftersom spelen använder sig av mer texturlager så kommer Kyro2 att stå sig bättre jämfört med Geforce2.

Rond 6 - 3Dmark 2000

Inte alls aktuellt längre men intressant ur ett perspektiv. Egentligen nästan mer intressant än 3D Mark 2001. 3D Mark är alltid före sin tid och en gång i tiden så var kort från nVidia väldigt fördelaktigt behandlade i testerna.
Men man kan säga att 3D Mark ligger minst ett år före i tiden när det gäller finesser i spel. Det gör att det företag som ligger längst fram i teknologin för grafikkort kommer att gynnas. Och då borde 3Dmark 2000 motsvara vad spel är idag. Vad händer då när vi testar Kyro2 i 3D Mark 2000?

Tvärr har vi inte testat utförligt med 21.81 drivrutinerna här så Geforcekorten ligger numera aningen högre än vad vi fick här med 12.90. Det enda kortet som fick betydande resultatförändring var GeforceSDR så resultaten är ändå relevanta..

I 16bit så hänger Kyro2 som väntat inte med. men den slår Geforce SDR med bred maginal och ligger ändå över förväntan. Voodoo2 SLI har tydliga problem med att hänga med.

Byter vi till 32bit så ser vi att Kyro2 inte påverkas särskilt mycket men det gör resterande kort. Kyro2 tar ledningen över GTS-kortet men hamnar precis bakom PRO varianten.

Geforce SDR har inget att säga till om. Endast halva prestandan av övriga.


« Föregående Nästa sida »

 




15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se

Diskutera denna recensionen i vårt forum!