Innehåll

Inno3D Kyro2 VS Geforce2

Inledning
Specifikationer
Kort om korten i testet
Så testades korten
Rond 1 - Quake3
Rond 2 - Unreal Tournament
Rond 3 - Counter Strike
Rond 4 - Dronez
Rond 5 - Villagemark & Templemark
Rond 6 - 3Dmark 2000
Rond 7 - 3D Mark 2001
Rond 8 - N-bench
Rond 9 - Max Payne
Nästa utmaning, Athlon 750
FSAA - Quake 3
FSAA - Lobby LQ
Sammanfattning: Prestandan
Kortet och överklockning
Bildkvalité & TV-ut
Slutsats


Ett stort tack till PCB distrubition.

15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se


Rond 9 - Max Payne

Max Payne är ett mycket aktuellt spel. Tyvärr innehåller det inte från början någon funktion för att köra så kallade "timedemos" men genom den stora möjlighet man har att modifiera spelet så har man funnit ett sätt. Det finns på nätet ett "benchmarkpaket" som man lätt kan testa sin dators prestanda med.

Resultaten i det demo vi använde (introduktionsfilmen när spelet börjar) är lägre än det man får väl inne i spelet.

Vi testade i 1024*768, med 16 och 32bits färgdjup samt i medium och high inställningarna.

I Medium med 16bit så tar Geforce2-korten överhanden men Kyro2 leder ändå över Geforce SDR.
En sak vi upptäckte är att FPS räknaren ej går under 10. Hade den kunnat gå lägre hade Voodoo2 fått betydligt sämre. Uppskattningsvis runt 10 FPS.

Byter vi till high så försämras situationen för Kyro2. Detta verkar delvis vara drivrutinsrelaterat. Med äldre drivrutiner så uppleves "hackningar" med dessa inställningar. Även om de är borta i senare versioner så är det antagligen något som inte riktigt stämmer i drivrutinerna. Ett klart minus.
Voodoo2 korten får ungefär dubbelt så högt om de egentligen har på grund av att räknaren visar fel.

Går vi över till 32bit så blir situationen annorlunda. Plötsligt så slår Kyro2 GTS varianten av Geforce2 och Geforce SDR lämnas långt efter. Kyro2 rörs inte i ryggen av att byta till 32bit.

Byter vi till high så förvärras det igen men nu är skillnaden mindre än förut. Geforce SDR kortet klarade inte denna inställning.

Nästa utmaning, Athlon 750

Då har vi testat med en processor som har kraft nog att pressa all prestanda ur korten. Men hur presterar de då på en mer normal dator. I vårt fall en Athlon på 750 MHz.

Quake3

Vi fortsätter våra tester, nu på en svagare processor.

Kyro2 har lite problem med att hänga med även om skillnaden är liten. På något sätt tar Geforce SDR ledningen. Varför är vi inte säkra på men en teori är att SDR minnet är effektivare än DDR så länge bandbredden inte är ett hinder. Än så länge är det processorn som är den svaga punkten.

i högre upplösning så placerar de sig så som de tidigare gjort men med mindre skillnad mellan Kyro2 och Geforce SDR

I låg upplösning med 32bitars grafik ser situationen ut att vara sig ganska så lik.

Ökar vi färgdjupet så slår Geforce SDR i taket. Kyro2 ligger strax efter Geforce2- korten.

Counterstrike

Kyro2 hamnar ganska så långt efter här.

Högre upplösning men oförändrar bild. Kyro2 behöver en starkare processor för att visa framfötterna i CS.

Dronez

Här är resultaten ganska lika de som vi fick på den snabbare processorn. Helt klart väldigt beroende av grafikkortet.

Med högre färgdjup så visar sig samma resultat som tidigare. Intressant är att Kyro2 behåller sin position trots svagare processor.

Max Payne

Max Payne motorn används i 3D Mark och är en motor byggd för framtiden. Här borde vi märka av en stor skillnad eftersom Geforce-korten har T&L samtidigt som processorn blivit svagare.

Resultaten är mycket lägre än tidigare men intressant är att skillnaden mellan korten är minimal. Mycket mindre än innan.

Ökar vi till 32bit så tar Kyro2 ledningen. Vad är detta? Nu när T&L borde göra som mest nytta så kommer ett kort utan T&L och tar ledningen.


« Föregående Nästa sida »

 




15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se

Diskutera denna recensionen i vårt forum!