iRiver H10

Tack till iRiver som gjort recensionen möjlig.

25/02 -05 | Jonas Lundh | lundh(@)64bits.se

iRiver har lyckats skapa en spelare vars design anspelar på hög kvalité och exklusivitet. Det är inte heller en helt oäven beskrivning av spelaren. Framsidan är uppdelad i två sektioner, en som domineras av skärmen och som även har två knappar, en för att gå framåt och en för att gå bakåt bland menyerna. Skärmen som är i färg gör spelaren något unik eftersom alla andra små hårddiskspelare har svartvit skärm. Den undre halvan av framsidan är väldigt ren med enbart ett bläddringsområde i mitten. På grund av dess utformning som en touchplatta är det enbart de två knapparna som är rörliga på framsidan.

Även sidorna är rena från knappar och onödig utsmyckning, vänster sida har enbart en på/av-knapp och spelarens inbyggda mikrofon. På höger sida finns tre knappar, nästa låt, play/pause och föregående låt. I övrigt är sidorna mattsvarta och helt rena från andra detaljer. Undersidan har spelarens kontakt för filöverföring och laddning. Det är här de medföljande extra skydden kommer in i bilden, det kan tyckas vänligt av iRiver att skicka med dem men det är snarare ett nödvändigt ont, skyddet sitter nämligen inte fast på annat sätt än med friktion och så liten som den är kan den lätt försvinna spårlöst utan någon form av fästanordning. På ovansidan finns ett reglage för knapplås, uttag för fjärrkontroll även om ingen sådan medföljer och till sist även ett 3,5 millimeters stereouttag.

Spelaren är utrustad med ett utbytbart batteri som tar upp drygt en tredjedel av spelarens baksida. Att just ha ett utbytbart batteri är klart i spelarens favör, det är inte många i klassen som har det och det kan vara en avgörande egenskap för många som planerar att vara ute med spelaren under längre perioder utan tillgång till laddare. Själva batteribytet görs lätt men det betyder inte för den delen att batteriet sitter dåligt, det sitter fast bra utan att glappa.

Att manövrera runt bland menyerna är inga som helst problem. Det finns ett flertal språk att välja mellan, bland andra svenska. Bottenmenyn består av sju val varifrån man når alla spelarens funktioner. Man bläddrar i menyerna med touchknappen på framsidan och för att gå djupare in i en meny eller för att välja ett alternativ använder man select-knappen, knappen med den runda symbolen på spelarens framsida. För att istället gå tillbaka använs knappen med vänsterpil, även denna på spelarens framsida.

I Musikmenyn kan man välja att bläddra i musiken efter artist, album, gengrer, titel eller efter spellista. Tyvärr har spelaren egenskapen att all musik sorteras i bokstavsordning, det spelar ingen roll om all musik listas eller om det är ett speciellt album man bläddrar i. Det gör det tyvärr i stort sett omöjligt att lyssna på låtarna i ett album i rätt ordning.

Tack vare att skärmen är i färg har även en funktion för att visa bilder implementerats. Funktionen fungerar bra men på grund av den lilla skärmen och den låga upplösningen är det inte mycket mer än en rolig grej. Att använda den för större bildspel är uteslutet.

Vill man går det även utmärkt att bläddra runt direkt i spelarens filsystem öppna filerna därifrån istället. Spelar ingen roll om det är en bildfil eller en musikfil. Spelaren vet vad den skall göra med de filformat den har stöd för. Detta är en mycket bra funktion, framförallt om man hellre sorterar sin musik själv än har den organiserad efter musikfilernas-taggar.