Jens Of Sweden MP-130

Tack till Jens of Sweden som gjorde denna recension möjlig.

17/05-04 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

För att summera det hela kan vi säga att Jens Of Sweden har lyckats igen. MP-130 är nästintill perfekt. Ljudkvalitén är riktigt bra, helt klart i klass med den större spelaren MP-300. Dessutom är spelaren mycket liten, och väger inte alls mycket.

Men dess största fördel, som vanligt med spelare från JOS, är utseendet. En snyggare och mer elegant spelare får man leta efter. Den svarta finishen tillsammans med krom och en spegel gör att spelare ser mycket exklusiv ut. Förhoppningsvis kommer spelaren dessutom att hålla sig snygg och fräsh en längre tid. Det svarta lacklagret är relativt tjockt och kromen verkar sitta som berget.

Funktionerna i spelaren är väl valda och alla är värda att använda. De har inte lagt in en massa funktioner som ser bra ut på pappret men som sedan är totalt värdelösa. Ett exempel på en funktion som i alla fall vi uppskattar är klockan, som trotts allt är en mycket simpel sak, men väldigt användbar. Dessutom har MP-130 stöd för musikformatet OGG Vorbis vilket många ser som en stor fördel.

Det inbyggda batteriet bör inte ställa till några problem trots att det är inbyggt. Det håller i runt 15 timmar innan man måste ladda det vilket är fullt tillräckligt. Batteriet är dock inbyggt vilket vissa kan se som en nackdel, vi ser det däremot som en fördel eftersom man då kan göra spelaren betydligt mindre än vad som annars hade varit möjligt. Och vill man prompt ha en spelare med utbytbart batteri finns alltid MP-300 till hands. Något annat som också är inbyggt är USB-kontakten. Att inte behöva ha med sig en kabel för att använda spelaren är ett stor plus.

Spelaren är mer eller mindre perfekt, men har några små problem. Tittar vi på hela paketet är det hörlurarna som är boven i dramat. Trots att de är något modifierade sedan vi testade en spelare sist är de långt ifrån bra. Fast att man får med ett par bra hörlurar vid köp av en spelare är mycket ovanligt. Vill man ha ett par bättre lurar får man snällt springa iväg och köpa ett par nya. Ett problem med själva spelaren är att displayen kan vara svår att se vid starkt ljus, det hela beror naturligtvis på den spegel som sitter framför skärmen. Formen har alltså gått före funktion, men problemet är inte allt för stort, man kan enkelt avhjälpa det genom att vinkla spelaren något eller genom att hålla upp en hand framför så att den skuggar spelaren.

Jens Of Sweden har med andra ord gjort det igen, MP-130 är helt underbar! Att ge den något annat betyg än ”Best Product” vore enligt oss helt fel, med tanke på att det knappt finns några nackdelar över huvud taget på själva spelaren.

Utseendet. Hörlurarna.
Funktionerna. Displayen syns dåligt i solljus.
Ljudkvalitén.