Lär dig C++ på 3 veckor

Lär dig C++ på 3 veckor

Tack till Pagina som lånade ut produkten för recension.

15/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Som låg-/mellanstadie elev var jag vetgirig och ville gärna prova på att programmera, och började ivrigt knappra i qbasic. Programmen växte och emellertid var koden en enda stor, odokumenterad, gröt som var allt annat än flexibel. Nu många år senare vaknade mitt programmeringssinne till liv igen. Jag tänkte att den här gången, den här gången ska jag lära mig programmera på riktigt! Jakten efter en bra och fri kompilator sätter igång strax efter jag beslutat mig för att börja programmera C++. Samma dag skriver jag mitt första Hello World-program, klappar mig på bröstet och ingenting kan stoppa mig. Det dröjer inte länge innan stoltheten bleknar och jag inser att jag behöver hjälp på traven för att kunna avancera. Min personliga lärare får bli boken "Lär dig C++ på 3 veckor".

Lär dig C++ på 3 veckor

Orginaltitel Teach yourself C++ in 21 Days
Förlag Pagina
Pris Ca. 500 kr
ISBN 91-636-0687-9
Antal sidor 850
Tryckår 2001

Jag bestämde mig redan när jag fick boken för att göra ett litet expriment. I och med skolstarten valde jag en nybörjarkurs i programmering med dess tillhörande kurslitteratur. Några veckor senare anländer boken jag ska recensera idag. Jag såg då min chans att se vad boken verkligen går för. Lär jag mig mer och fortare genom "C++ på 3 veckor" än genom kursen och dess tillhörande kurslitteratur?

Den fjärde upplagan av boken "Lär dig C++ på 3 veckor", eller "Teach yourself C++ in 21 Days" som orginaltiteln lyder, är skriven av Jesse Liberty och översatt till svenska av Elsie Formgren och Sten Sundström.

Jesse Liberty har tidigare skrivit böcker om C++ och C#. Just nu jobbar han som verställande direktör på Liberty Associates och bedriver konsultverksamhet, .NET-utveckling och håller kurser i objektorienterad programmering. Dessförinnan har Jesse jobbat som systemutvecklare på AT&T, mjukvarudesigner hos Xerox och vice verkställande direktör på utvecklingsavdelningen på Citibank.

Boken är, under dessa tre veckor, styckad i 21 dagar. Under varje dag arbetar man med en ny del i programmeringsspråket C++ och bygger vidare på tidigare dagar. På bokens första sida finns en överblick över alla dagar med en kort beskrivning av den dagens inriktning.

Hur ser då en vanlig dag i "Lär dig C++ på 3 veckor" ut? Ja, först får man veta vad dagens lektion ska handla om, därefter börjar lektionen. Om vi antar att dagens ämne är satser, så får man första veta vad syftet med satser är, hur, när och var de används. Sedan ges exempel varpå exempelkoden steg för steg förklaras. Emellanåt dyker det upp gråa rutor med information om vad man bör och inte bör göra. Mot slutet av lektionen kommer det en kortare sammanfattning, vanliga frågor och svar samt en seminariedel med övningar och tester. Dessa är då tillför att läsaren/eleven själv ska få prova på sina nyinlärda kunskaper. För att du inte ska köpa grisen i säcken finns det ett provkapitel av boken. Provkapitlet behandlar "Ett C++-programs beståndsdelar". Känner du dig sugen? Läs kapitlet här.