Lär dig C++ på 3 veckor

Lär dig C++ på 3 veckor

15/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

När den 21 dagen är slut ska man, om man följt boken från början till slut, kunna bemästra språket på en ganska hög nivå. Man behöver visserligen inte läsa boken från första dagen till den sista. Det går att läsa enbart de kapitel som tilltalar en mest, men jag tror att det bästa är att läsa den i sedvanlig ordning för att få ut så mycket som möjligt.

De första lektionerna i boken är ganska korta och till en början klarar man av 2-3 dagslektioner per dag. Om bokens första dagar hade varit en aning längre hade det känts bättre. Redan efter ett par dagar så märker man att tempot ökar och dagslektionerna tar längre och längre tid att göra. Ibland hinner man inte ens göra en dagslektion, något som i och för sig inte är något större problem då det bara är att fortsätta från det man lämnade nästa gång.

Längst bak i boken finns ett utmärkt register ifall man hellre använder boken som ett uppslagsverk än en kurs i C++. Det finns även åtta sidor att skriva egna anteckningar, något som jag själv aldrig använt eller haft planerat på att utnyttja. Åtta sidor är alldeles för kort för att kunna föra utförliga anteckningar på och om man inte gör mer än korta kom-ihåg-medelanden är det bättre med Post-It-lappar på den aktuella sidan.

Hur gick det då? Jag vet inte om det går att jämföra "Lär dig C++ på 3 veckor" med kurslitteraturen. De spelar inte i samma division. Kurslitteraturen försöker säga så mycket som möjligt med så få ord och stavelser som möjligt att den missar väldigt mycket. Övningarna är ofta tråkiga och inte speciellt tilltalande. "Lär dig C++ på 3 veckor" har däremot precis det tempo jag vill ha. Jag vill inte rusa fram och lära mig programmera en Tetris-klon så fort som möjligt utan att ha en blekaste aning om vad jag gör. Jag vill lära mig hur allt i min Tetris-klon fungerar om det så ska ta en månad eller två extra. När jag nu programmerar i skolan känner jag faktiskt att jag behärskar språkets olika delar på ett djupare plan med "Lär dig C++ på 3 veckor" än med kurslitteraturen.

Den största nackdelen med boken är att det inte följer med någon övnings-CD. De kodexempel som finns i boken är inte speciellt långa, men en skiva med exempel och en friversion av en kompilator hade varit uppskattat. Dev-C++ är ett exempel på en fri kompilator/editor för Windows och UNIX.