• En påse
  • En nackrem
  • Ett par hörlurar
  • Ett silikonfodral
  • En USB-kabel
  • En mini-USB till USB adapter

Silikonfodralet har visat sig vara mycket användbart. Det skyddar spelaren från i stort sett alla håll. Det enda som lämnas oskyddat är skärmen, styrkorset och den nedre delen av spelaren. Hålet för hörlursuttaget är dock i minsta laget. En 3,5mm-plugg med normalstort plasthölje får nämligen inte plats utan att man antingen tvinga in den (fodralet är flexibelt) eller förstora hålet.

Den lilla USB-adaptern är som vanligt ett trevligt tillskott och gör det enkelt att använda spelaren som ett USB-minne.

E3 är ungefär lika stor som Meizus X6- spelare. Mycket mer än så har de dock inte gemensamt, sett till design.Hela skalet på E3 är tillverkat i metall och det är bara mikrofonskyddet, knapparna och andra smådetaljer som är tillverkade i plast. Detta gör att hela spelaren känns mycket solid och passformen mellan plastdetaljerna och metallskalet kan inte vara bättre.

Styrkorset, som var bra redan på de äldre Meizus-spelarna, har fått en uppdatering och är nu klart bättre än tidigare. Runt styrkorset finns en ljus list som lyses upp under tiden styrkorset används och blinkar men ett par sekunders intervall när spelaren är igång. Det finns en inställning för att styrkorset inte skall lysas upp när det används och det samma gäller blinkningen. I ett mörkt rum blir den blinkningen klart märkbart, även på långt avstånd därför är det skönt att kunna stänga av den funktionen. Bredvid styrkorset är spelarens skärm som är av OLED-typ och därmed mycket ljusstark.

På spelarens ena långsida, ovansidan om man ser till hur displayen är placerad, finns tre runda knappar. Den första är till för att spela upp, pausa och slå på och stänga av spelaren. Den andra knappen är till för att välja equalizer och läge. Den sista knappen är till för att repetera eller spela in musik, beroende på vilket läge spelaren befinner sig i. Alla tre knapparna upplevs som robusta och som att de kommer att hålla länge.

Spelarens baksida är helt ren från knappar och funktioner. Alla övriga uttag befinner sig på spelarens kortsidor. På den kortsida som är närmst displayen finns hörlursuttag och mikrofonen. På den motsatta sidan finns batteriluckan och USB-porten lokaliserade. Alla dessa detaljer känns välgjorda och fungerar precis som man kan förvänta sig.