Meizu E3

Tack till Meizu som bistod med testexemplar.

23/03 -06 | Jonas Lundh | lundh(@)64bits.se

En sak Mezu inte förändrat mycket på, i någon modell, är menyststemet. E3 är inget undantag utan spelaren har mer eller mindre samma gränssnitt. Det är främst buggfixar och en uppsnabbning av systemet som skiljer. Att navigera runt i menyerna är klart snabbare i E3 än i någon tidigare modell.

Ett problem med äldre versioner av Meizus spelare har varit viss inkonsekvens i hur man går in i menyer. På de flesta ställen har knapprna aktiverat funktionen vid nertryck men för att gå in i fillistning var man tvungen att hålla knappen intryckt ett par sekunder och sedan släppa för att gå in i den menyn. Detta är numera åtgårdat. Ett snabbt knapptyck betyder precis som tidigare huvudmenyn men håller man knappen intryck ett par sekunder dyker fillistningen upp utan att man behöver släppa knappen. Ett liten men irriterande problem är nu äntligen är löst.

I övrigt är menyststemet lättanvänt och fungerar mycket bra.

Meizus tidigare spelare har alltid fått bra betyg för ljudkvalitén och detta gäller även nya E3. Med rätt hörsnäckor blir ljudet klart och detaljerat. Våra test utfördes till största delen med Etymotic ER-4P. Ljudbilden domineras av basen även med alla inställningar ställda neutralt och detta brukar fungera rätt bra till de flesta hörsnäckor. För personer som är ute efter ett neutralt ljud är detta däremot inte rätt spelare. Detsamma gäller personer som kommer koppla in spelaren till en stereo, ljudbilden blir inte lika underhållande då utan även där skulle ett mer neutralt ljud vara önskvärt. Detta är dock inte någon större nackdel då spelaren inte är anpassad för den typen av belastning.

Den inbyggda radion är inte mycket att orda om. Den är i klass med konkurrenterna och är därmed varken bra eller dålig. Den gör sitt jobb och fungerar bäst till tal. Musik är inte lika roligt.