Bildkvalité
Video
Testbilder

Ett stort tack till AID som gjorde denna recension möjlig.

26/10-03 | Najze | najze(@)64bits.se

Display & menyer

De flesta digitalkameror idag har en display med en uppdateringshastighet på 30 bilder per sekund. Hör och häpna, Z1 har en uppdateringshastighet på 60 bilder per sekund! LCD-skärmen återger en fruktansvärt jämn och naturlig rörelse. Det är en otroligt stor skillnad mellan Z1:ans display jämfört med andra digitalkameror. Här har de verkligen lyckats. Skillnaden mellan 30 och 60 bilder per sekund kan jämföras med skillnaden mellan 3dfx Vodoo 2 och nVidia GeForce 2. Alla minns vi uppgraderingen och visst var den härlig? Precis samma känsla gäller för Z1:ans underbara display.

För att ni ska hänga med bättre på beskrivningen om knappar och dylikt så kika gärna på bilden.

Man sätter enkelt på kameran genom att trycka på ON-knappen. Man möts direkt av en ljudslinga som liknar ett förkortat Windows XP:s inloggningsljud ("Starta Windows"). Runt ON-knappen sitter en lägesväljare som man kan vrida på för tre olika steg. Steg 1 innebär att man har kameran i tagningsläge (sökarvisning) och då stängs LCD-skärmen av och man får titta genom sökaren för att se motivet man skall ta kort på. Väljer man steg 2 så tänds displayen och sökaren stängs då automatiskt av. Det sista läget (3) är visningsläget, där man kan se på sina bilder och redigera efter behov.

När det kommer till kamerans menyer så kan man ställa dessa på fem olika språk: japanska, engelska, tyska, franska och spanska. Efter att man har satt på kameran, trycker man på "Menu" och då är det bara att ställa in efter eget tycke. Menyn är lätthanterlig och man förflyttar sig i menyn med fyra knappar ("Fyrvägskontroll"). När man vill acceptera något så trycker man på knappen i mitten av dessa fyra knappar. Då det finns ett flertal alternativ i menyn så tänker jag inte gå in på varenda detalj utan endast i stora drag. Man kan välja följande upplösningar: 640x480, 1280x960, 1600x1200 och 2048x1536. Man kan även ställa in tre olika kvalitéer, Economy, Standard och Fine (Fine är bäst).

För den som är ovan vid kameror så är exponeringsratten en smidig funktion. Beroende på vad för typ av bild man skall ta så kan man vrida på ratten för att få kameran inställd och anpassad för motivet man skall ta på. De olika lägen som finns för motiv är: Porträtt, Sport & action, Landskap, Solnedgång och Nattporträtt. Man kan även ställa in ratten på "Auto" och då ser kameran till att anpassa sig själv och väljer vilket exponeringsläge som är bäst. Är man lite mer van vid kameror så finns det fyra lägen man kan välja bland: M (manuell exponering), S (slutartidsförval), A (bländarval) och P (programexponeringsläge). Här finns ett flertal funktioner beroende på val, men detta är överkurs. Det sista valet på ratten är en filmkamera, som ni antagligen själva kan lista ut vad det innebär? Just det, Z1 går även att använda som en filmkamera. Mer om detta senare i recensionen.

Enklast är att använda läget "Auto". Ska man t.ex. ta landskapsbilder, porträtt eller solnedgångar så blir det oftast bra bilder om man väljer något av dessa val. Har testat mig fram och det blir bra foton när man väljer rätt läge. Skulle man inte göra det, så kan det bli riktigt tokigt.