Layout & integrerade funktioner
BIOS & stabilitet
Prestandatester

Tack till MSI som gjorde denna recension möjlig.

16/07-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Layout & integrerade funktioner

Som brukligt börjar vi att granska moderkortet uppe i dess vänstra hörn. Här återfinns som vanligt processor sockeln och till vänster om denna finns ATX12V-kontakten. Något intressant med denna är dock att den har 8 pinnar istället för 4 som tidigare var standard. I och med 945- och 955-serien har Intel valt att använda sig av den kraftfullare 8-pins-anslutningen för att säkerställa strömförsörjningen till datorns delar. Tidigare har man enbart kunnat hitta den här kontakten hos kraftfulla servrar och arbetsstationer. 8-pins-kontakten är dock bakåtkompatibel så ifall man använder ett äldre nätaggregat går det utmärk att ansluta 4-pins-kontakten till 8-pins-anslutningen.

Precis till höger om processorsockelns översta kant hittar vi fläktanslutning till processorns kylning. Ytterligare två fläktkontakter hittar vi i nederkant på processorsockeln, något till vänster om nordbryggan (den fjärde fläktkontakten återfinns längst ner på moderkortet). Bredvid dessa sitter återigen en lite udda strömkontakt för moderkort, en vanligt molex-anslutning! Denna används för att säkerställa strömförsörjningen till grafikkortet och skall enligt MSI alltid vara ansluten. Med andra ord är vi nu uppe i totalt tre stycken strömanslutningar till moderkortet, frågan är när det skall sluta.

Till höger om allt detta hittar vi de fyra minnesplatserna, och till höger om dessa sitter ATX-kontakten och floppy- samt IDE-kontakterna tillhörande ICH7-R-kontrollern. Vi hittar faktiskt också BIOS-kretsen här uppe vilket är en liten udda placering.

Runt själva processorsockeln är det relativt rent om vi bortser från två stora och höga kondensatorer. Men dessa sitter en bit ifrån själva sockeln och bör inte ställa till några större problem. Vi lyckades exempelvis att installera Zalmans enorma 7700-Cu utan några som helst problem.

Notera dock att exemplaret av moderkortet vi fick levererat var en tidig version och ser inte exakt likadant ut som det ni kommer att få möjlighet att köpa i affären. Den största, och egentligen enda skillnaden är att de stora kondensatorerna runt processorsockeln och PCIe-16x-porten har blivit utbytta mot mindre. Därför är det betydligt bättre plats runt dessa på konsumentkorten, och det problem vi beskriver nedan med grafikkortet är alltså oväsentligt för er. På bilderna nedan ser ni hur de olika versionerna ser ut, och de rödmarkerade kondensatorerna är några av dem som har bytts ut mot mindre.

I moderkortets nedersta högra hörn återfinns som vanligt de flesta kontakter och kretsar. Precis i hörnet sitter de kontakter som används för att ansluta de knappar och lysdioder som finns på datorlådan. Denna kontakt är färgkodad, precis som hos många andra tillverkare idag, för att förenkla installationen så mycket som möjligt. Ovanför denna kontakt sitter ytterligare två stycken IDE-enheter (de som är kopplade till VIA-kretsen) och går vi ytterligare ett steg uppåt hittar vi de fyra SATA-kontakterna.

Runt PCIe-16x-platsen ser det vid en första anblick ut att vara rent på komponenter. Men när vi försökte installera vårt Nvidia 6800 Ultra stötte vi bokstavligt talat på problem direkt. Två stycken stora kondensatorer sitter precis bredvid kortplatsen vilket gör att kylaren slår i dessa och gör en installation omöjlig. Som nämnts ovan är dessa två kondensatorer utbytta på den version som går att köpa i affären. På baksidan av grafikkortet när det är installerat är det också trångt, denna gång är det minnesplatserna som sitter för nära och ställer till problem. Dock är det precis att man kan installera minnesmoduler med ett grafikkort installerat i datorn, men det rekommenderas att dessa installeras först så att man inte riskerar att skada grafikkortet.

CoreCell-kretsen och BIOS-batteriet sitter precis som själva BIOS-kretsen lite udda till, mellan PCIe 16x-platsen och PCI-portarna. Men mellan dessa sitter de bra och på grund av de små PCIe 1x-portarna är det möjligt att placera dem plattsbesparande just här.

Både nord- och sydbryggan kyls helt passivt vilket medför att moderkortet i sig inte kommer att medföra någon ökning av ljudnivån hos datorn. Nackdelen är att de inte får lika bra kylning som om det hade suttit en fläkt på dem, men det bör inte vara några problem förutom vid extrem överklockning.

Portarna som återfinns bak på moderkortet är fyra stycken USB 2.0-portar, två stycken PS/2-portar, en nätverkskontakt, en LPT-port, en COM-port, och diverse ut- och ingångar tillhörande ljudkortet. Tyvärr är antalet USB-portar något lågt, men eftersom MSI skickar med bakplåtar med extra sådana (två stycken extra, ger totalt sex stycken) är det inget problem. Något trevligt är dock att MSI har valt att inkludera stöd både en SPDIF- och en Coax-utgång för att skicka ut digitalt ljud.

De integrerade komponenterna håller alla tillräckligt hög nivå för att användas dagligen. Nätverkskortet är till exempel kopplat direkt till PCI-Express-bussen vilket till och med gör det bättre än många nätverkskort som går att köpa löst i affären. Ljudkortet är även det relativt bra, även om det finns betydligt bättre lösa sådana för ungefär en femhundralapp ute i butikerna. Men det duger gott och väl till både musik och spel om man inte har allt för höga krav.