Innehåll

MSI NX7800GTX

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Prestandatester -3
Slutsats


Tack till MSI som gjort denna recension möjlig.

13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Testsystem

För alla tester som utfördes användes följande system:

Vi valde att testa grafikkorten på ett så snabbt system som möjligt för att kunna pressa grafikkorten till deras yttersta. Dock kommer man inte upp i samma siffror med en långsammare dator, men på det här sättet ser vi lättare skillnad på grafikkorten och kan bilda oss en mer rättvis uppfattning om dem.

Något annat vi hade problem med var att bestämma vilka tester vi skulle köra. Det får inte ta för lång tid, inte vara för intetsägande och så vidare. Vi hoppas att vi har kommit fram till en bra blandning av klassiker och moderna spel, samt syntetiska tester.

Notera att alla andra NVIDIA-grafikkort förutom 7800GTX använde sig av den äldre ForceWare-versionen 71.84 helt enkelt eftersom vi inte har kvar alla korten så att vi kan uppdatera våra resultat med den nya versionen. Dock bör detta inte ha en speciellt stor inverkan på våra slutgiltiga resultat.

Mjukvaran som användes för att testa grafikkortet var följande:

  • 3DMark2001SE v330
  • 3DMark03 v360
  • 3DMark05 v120
  • Codecreatures Benchmark v1.0
  • FableMark v1.0
  • VillageMark v1.0
  • Doom3 v1.10
  • Half-Life 2
  • Far Cry v1.31
  • Unreal Tournament 2004 v3355
Alla testerna kördes tre gånger, sedan räknades ett medelvärde ut mellan de tre resultaten. Om något av de tre värdena avvek allt för mycket, körde vi testet en runda till, och strök sedan det avvikande resultatet.

Vi gjorde inga optimeringar över huvud taget i drivrutinerna utan alla tester gjordes med standardinställningarna. Alla tester kördes i upplösningen 1280x1024 med en 32 bitars färgupplösning eftersom detta är ett av de vanligaste lägena idag. Vi gjorde heller inga som helst ändringar inuti spelen och benchmarkprogrammen, utan det är originalvärdena som används. Enda undantagen till dessa regler är 3DMark-programmen som kördes i standardupplösningen 1024x768.


« Föregående Nästa sida »


13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!