Innehåll

MSI NX7800GTX

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Prestandatester -3
Slutsats


Tack till MSI som gjort denna recension möjlig.

13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Prestandatester -2

Nu har vi gått igenom de syntetiska testerna och det är dags för spelen. Här har vi valt ut så moderna spel som möjligt för att pressa grafikkorten till sitt yttersta.

Det är inte speciellt länge sedan Doom 3 släpptes. Ryktet om att man mer eller mindre skulle behöva det värsta på datormarknaden för ett ens kunna spela i den lägsta upplösningen visade sig vara falskt. Det gick relativt bra att spela spelet med medioker hårdvara, om man höll sig till de lägre inställningarna. Men Doom 3 är ett mycket krävande spel, och ställer en hel del krav både på grafikkortet och processorn.

Vi ändrade inga inställningar över huvud taget förutom upplösningen, exempelvis stod detaljnivån kvar på "High".

I allmänhet är NVIDIA-korten en solklara vinnare i Doom 3-testet, och 7800GTX-kortet är på intet sätt något undantag. Skillnaden ner till 6800Ultra är lite över 15 procent.

Half-Life 2, är tillsammans med Doom 3, två av förra årets mest efterlängtade spel. Half-Life 2 var ungefär ett år försenat så förhoppningarna på denna titel var enorm. Att spelet skulle vara krävande för datorn var mer eller mindre självklart. Vi testade grafikkortens prestanda i Half-Life 2 med hjälp av verktyget "Hardware OC Half-Life 2 Benchmark".

Den enda inställningen vi ändrade från standardvärdena var upplösningen.

Här ser vi att det är något annat än grafikkortet som är flaskhalsen, de flesta kort presterar likvärdiga siffror. Dock är 7800-kortet något snabbare än 6800, men hamnar fortfarande på efterkälken mot PowerColor X850XT.

Far Cry är på inget sätt ett purfärskt spel, men är ändå ett mycket krävande spel, bland annat på grund av att det aktivt nyttjar en hel del DirectX 9-funktioner. Vi testade även detta spel genom att använda oss av ett verktyg från Hardware OC, denna gång version 1.4.1 anpassad för Far Cry. I detta program valde vi oss att köra testet ”HardwareOC – Steam” med inställningen High Details.

I Far Cry-testet vi använde oss av verkar det som att processorn är en flaskhals. Det skiljer enbart några få bildrutor i sekunden mellan alla kort förutom X700.

Unreal Tournament 2004 är uppföljaren till de mycket populära spelen i Unreal Tournament-serien. Det är ganska nytt och därför nyttjas en hel del mycket krävande funktioner.

Testet utfördes genom att vi körde ett inspelat demo kallat "Dria Onslaught", vi ändrade alla inställningar inne i spelet till max så att vi pressar systemet maximalt.

I det här sista speltestet ser vi en samma tendens som i Far Cry. Det verkar vara processorn som begränsar eftersom de ligger inom en mycket liten marginal. Först när vi testar X700-kortet ser vi att processorns prestanda räcker till och det är nu grafikkortet som är den största flaskhalsen.


« Föregående Nästa sida »


13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!