Niob NB-110

Tack till Niob som gjorde denna recension möjlig.

19/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco(a)64bits.se

Rent utseendemässigt skiljer sig som sagt spelaren en del från mängden, den triangulära formen är inte direkt vanlig. Aluminiumhöljet höjer dessutom kvalitetsintrycket markant. Aluminiumet bör också göra spelaren betydligt mer hållbar. Det enda som i dagsläget riskerar att ta skada är displayen, men det är inget som man enkelt kan göra något åt, utan att förhöja kostnaden rejält.

Framsidan av spelaren har alla knappar samlade i sin nedre del vilket gör att man enkelt når dem med tummen. Totalt finns det enbart tre stycken knappar, tillsammans med en styrpinne (som även agerar knapp). Den ena knappen används för att starta och stänga av spelaren, sätta igång musik med mera. Den andra knappen används främst för att byta equalizer-läge, och den sista används främst för att starta en inspelning. Styrspaken är den man troligen kommer att använda mest. Med denna ändrar man volymen, byter låt, navigerar i menyn och mycket mera. Det sista vi hittar på framsidan är förutom namnet Niob längst upp, även den mikrofon som används vid inspelning som återfinns till vänster om namnet.

På baksidan hittar vi inget vettigt över huvud taget, den är helt ren från knappar och uttag. Det enda som återfinns här är text.

Spelarens sidor är inte helt rena som på vissa andra spelare, utan här har man placerat sådant som inte behöver lika mycket exponering. Längst upp sitter ljudingången tillsammans med USB-kontakten. Den sistnämnda har ett plastskydd vilket gör att det inte kommer in damm och liknande i kontakten när den inte används, tyvärr har man inte skyddat ljudingången på samma sätt. På högersidan hittar man två stycken reglage, den ena är till för knapplåset, och den andra är en spak av samma typ som används för att starta om spelaren.

Uttaget för hörlurarna hittar vi längst ner på spelarens vänstra sida tillsammans med fästet för halsbandet. Ni skymtar också den spak som används för att starta om spelaren till höger om dessa två på bilden ovan.

Displayen är som sagt tvåfärgad, men är inte gömd bakom en spegel som på en del andra MP3-spelare. Detta leder till att man utan problem kan använda skärmen ute i solljus, vilket inte har varit möjlig med de spelare som har haft en spegel framför själva displayen. Niob har också anpassat mjukvaran i NB-110 efter skärmens egenskaper och trots att färgerna är låsta fungerar det mycket bra.

Menyerna i spelaren är otroligt lättnavigerade. Istället för att försöka få de illustrativa bilderna att vara så verklighetstrogna som möjligt har man istället försökt utforma dem så att man verkligen ser vad det är som visas. Grunden i menysystemet är nio stycken ikoner, och bakom dessa döljer sig undermenyer i form av listor. Den här lösningen fungerar mycket bra och det är inga som helst problem att navigera runt i menyn, och man hittar alla inställningar där de bör återfinnas, alltså inga konstigheter.