Innehåll

3:e part PC-133 cas 2-2-2

Inledning
Specifikationer
Resultat

1/11-00 | Axman | axman@64bits.se

Artikelsponsor

GHdata
Dag Hammarskjölds väg 1C
224 64 Lund

Tel: 046-189999
E-post: info@ghdata.com

Tack till GHdata som har bistått med denna produkt för recensionen.

Inledning

Det är skillnad mellan olika minnen som man köper. För den vanliga användaren så spelar det oftast inte så stor roll. Köpar man de billiga noname minnena så vet man inte riktigt vad man får. Oftast så är minnet okej. Det duger till vad man skall använda det. Men vill man ha ett garanterat stabilt system eller bra minne att överklocka så gäller det att välja noga.

Vad har "cas" för roll i det hela? När man köper minne så tänker man främst på hastigheten på det. Och 133 MHz är väl 133 MHz?
Jo det är det naturligtvis men man måste utnyttja dessa mhz och det är där "CAS latency kommer in. Man kan välja mellan 2 eller 3 och då i olika kombinationer. Kanske
2-2-2 eller 3-3-3 eller an blandning av typen 3-2-2 med flera.

Och här är det då lågt som är bra. Och vad denna siffra stör för är enkelt beskrivit hur lång tid det tar innan minnet kan börja arbeta.
Man kan litegrann jämföra det med bilar och deras acceleration, man talar om noll till hundra på 6 sekunder mm.
Det är alltså så att minne har en liten fördröjning mellan det att det får instruktionen om att börja arbeta till det att det utför det hela. När processen väl är igång så finns inga hinder och datan kan flöda obehindrat.
Och när man då ställer om från 3 till 2 så minstar man alltså "starttiden" för minnet.

Detta innebär då att en stor fil förs över snabbare än flera små. Detta på grund av attminnet bara behöver "starta" en gång.

Om ni har läst en del om RAMBUS och RDRAM så är det alltså detta som hindrar det minnet från framgång.


Specifikationer

Tillverkare 3:e part
Storlek 128 Mb (8 * 16)
Cas Latency 2-2-2
Hastighet 133 MHz
Max hastighet 7 ns (143 MHz)

Testsystem

P3 700
P2 233
ABit BE6-2 (rev 1.2 med BE6-6 REV 2 BIOS)
Asus v6600 Deluxe (Geforce 256 SDR) med SBA

 

 

 

 

 


Som ni ser så har detta 3:e partsminnet EUDAR kretsar. Kontrollera detta om ni vill vara säkra på att få samma modell.


Resultat

Först så testades systemet med en P3 700 men då FSB översteg 150 MHz så vad det svårt att avgöra om det var processorn eller minnet som hindrade vidare överklockning.

Därför så togs en gammal trotjänare, en P2 233, ut ur gömmorna och fick tjäna som testprocessor. Detta på grund av avv den är olåst och det då var möjligt att använda hög FSB utan att den överklockades extremt mycket.
Processorn har testats och visat sig stabil upp till 360 MHz.

Testet utfördes så att jag valde en multipel på 2 vilket resulterade i FSB*2 för processorns hastighet. Tyvärr så stressar en P2 233 inte minnet så mycket som exempelvis en P3 700 gör men felmarginalen ligger ändå inom en eller två MHz.

Systemet startades upp i 2*133 vilket gjorde att vi hade en hastighet på 266 MHz. Därefter kördes CPU boost för att mjukvaruöverklocka, WinCPUid för att verifiera resultaten samt Treemark och UnrealTournamen för att testa stabilitet.

Jag ökade i steg om 1 MHz men här så tar vi det lite snabbare i början.

Hastighet Cas 2 Cas 3
133 ok ok
140 ok ok
145 ok ok
150 ok ok
153 ok ok
156 ok ok
157 ok ok
158 ok ok
159 ok ok
160 ok ok
161 nej* ok
162 nej** ok
163 nej ok
164 nej ok
165 nej nej*
166 nej nej**

(* betyder att systemet var instabilt)
(** betyder att systemet var mycket instabilt)

Som ni ser så nådde jag minst sagt bra resultat. 160 MHz med cas 2 och 164 MHz med cas 3.

Ett problem jag hade var att grafikkortet var instabilt i hastigheter över 150 MHz. Detta löstes genom att gå ned till AGP1X. Eftersom moderkortet är BX baserat så var det alltså hastigheter på 109 mhz vilket är mycket högt.

Så håll utkik efter detta minnet. Att köra Cas 2 i 160 MHz är det inte ofta man kan göra. Jag garanterar inte att ni kommer att kunna uppnå lika höga resultat men en sak är säker. Ni kommer att nå en bra bit!

64bits rekommenderar!

Och så slutligen tack till GHdata som har bistått med minnet för våra tester.

1/11-00 | Axman | axman@64bits.se