3:e part PC-133
cas 2-2-2 |
1/11-00 | Axman | axman@64bits.se
Artikelsponsor
GHdata
Dag Hammarskjölds väg 1C
224 64 Lund
Tel: 046-189999
E-post: info@ghdata.com
Tack till GHdata som har bistått med denna produkt för recensionen.
Det är skillnad mellan olika minnen som man köper. För den vanliga användaren så spelar det oftast inte så stor roll. Köpar man de billiga noname minnena så vet man inte riktigt vad man får. Oftast så är minnet okej. Det duger till vad man skall använda det. Men vill man ha ett garanterat stabilt system eller bra minne att överklocka så gäller det att välja noga.
Vad har "cas"
för roll i det hela? När man köper minne så
tänker man främst på hastigheten på det.
Och 133 MHz är väl 133 MHz?
Jo det är det naturligtvis men man måste utnyttja dessa
mhz och det är där "CAS latency kommer in. Man
kan välja mellan 2 eller 3 och då i olika kombinationer.
Kanske
2-2-2 eller 3-3-3 eller an blandning av typen 3-2-2 med flera.
Och här
är det då lågt som är bra. Och vad denna
siffra stör för är enkelt beskrivit hur lång
tid det tar innan minnet kan börja arbeta.
Man kan litegrann jämföra det med bilar och deras acceleration,
man talar om noll till hundra på 6 sekunder mm.
Det är alltså så att minne har en liten fördröjning
mellan det att det får instruktionen om att börja arbeta
till det att det utför det hela. När processen väl
är igång så finns inga hinder och datan kan flöda
obehindrat.
Och när man då ställer om från 3 till 2
så minstar man alltså "starttiden" för
minnet.
Detta innebär då att en stor fil förs över snabbare än flera små. Detta på grund av attminnet bara behöver "starta" en gång.
Om ni har läst en del om RAMBUS och RDRAM så är det alltså detta som hindrar det minnet från framgång.
Tillverkare | 3:e part |
Storlek | 128 Mb (8 * 16) |
Cas Latency | 2-2-2 |
Hastighet | 133 MHz |
Max hastighet | 7 ns (143 MHz) |
Testsystem
P3 700
P2 233
ABit BE6-2 (rev 1.2 med BE6-6 REV 2 BIOS)
Asus v6600 Deluxe (Geforce 256 SDR) med SBA
Som ni ser så har detta 3:e partsminnet EUDAR kretsar.
Kontrollera detta om ni vill vara säkra på att få
samma modell.
Först så testades systemet med en P3 700 men då FSB översteg 150 MHz så vad det svårt att avgöra om det var processorn eller minnet som hindrade vidare överklockning.
Därför så togs en gammal trotjänare, en
P2 233, ut ur gömmorna och fick tjäna som testprocessor.
Detta på grund av avv den är olåst och det då
var möjligt att använda hög FSB utan att den överklockades
extremt mycket.
Processorn har testats och visat sig stabil upp till 360 MHz.
Testet utfördes så att jag valde en multipel på 2 vilket resulterade i FSB*2 för processorns hastighet. Tyvärr så stressar en P2 233 inte minnet så mycket som exempelvis en P3 700 gör men felmarginalen ligger ändå inom en eller två MHz.
Systemet startades upp i 2*133 vilket gjorde att vi hade en hastighet på 266 MHz. Därefter kördes CPU boost för att mjukvaruöverklocka, WinCPUid för att verifiera resultaten samt Treemark och UnrealTournamen för att testa stabilitet.
Jag ökade i steg om 1 MHz men här så tar vi det lite snabbare i början.
Hastighet | Cas 2 | Cas 3 |
133 | ok | ok |
140 | ok | ok |
145 | ok | ok |
150 | ok | ok |
153 | ok | ok |
156 | ok | ok |
157 | ok | ok |
158 | ok | ok |
159 | ok | ok |
160 | ok | ok |
161 | nej* | ok |
162 | nej** | ok |
163 | nej | ok |
164 | nej | ok |
165 | nej | nej* |
166 | nej | nej** |
(* betyder att systemet var instabilt)
(** betyder att systemet var mycket instabilt)
Som ni ser så nådde jag minst sagt bra resultat. 160 MHz med cas 2 och 164 MHz med cas 3.
Ett problem jag hade var att grafikkortet var instabilt i hastigheter över 150 MHz. Detta löstes genom att gå ned till AGP1X. Eftersom moderkortet är BX baserat så var det alltså hastigheter på 109 mhz vilket är mycket högt.
Så håll utkik efter detta minnet. Att köra Cas 2 i 160 MHz är det inte ofta man kan göra. Jag garanterar inte att ni kommer att kunna uppnå lika höga resultat men en sak är säker. Ni kommer att nå en bra bit!
64bits rekommenderar!
Och så slutligen tack till GHdata som har bistått med minnet för våra tester.
1/11-00 | Axman | axman@64bits.se