Photoshop 7 Bibeln

Photoshop 7 Bibeln

27/8 -03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Jag har länge trott stenhårt på trail-and-error-metoden för att lära sig nya program. Det har visat sig vara ganska framgångsrikt, timme efter timme med 3ds max eller Photoshop har gett resultat. Men sedan kommer man till en gräns då det inte längre är effektivt att leka sig fram igenom programmen. Dessutom finns det en överhängande risk för att man som vetgirig nybörjare lär sig saker och ting på fel sätt. Detta kan resultera i att arbetet kräver längre tid och kan ge ett sämre slutresultat. Det är då man beslutar sig för att gå en kurs eller kanske köpa sig en bok som behandlar ämnet. Den här gången ska vi prova det senare alternativet.

Jag har kört Photoshop ett tag. Jag vågar inte påpeka att jag är någon större talang, men jag kan hantera verktygen på ett relativt kontrollerat och behärskat sätt. Så nu tänkte jag att det var dags att se om en bok kan hjälpa mig på traven.

Photoshop 7 Bibeln

Orginaltitel Photoshop 7 Bible
Förlag Pagina
Pris Ca. 600 kr
ISBN 91-636-0743-3
Antal sidor 1080
Tryckår 2003

De flesta av er känner säkert till "Bibel"-böckerna. En serie böcker som behandlar allt från Red Hat Linux till Photoshop. Biblarna finns på både engelska och svenska. Det finns, inte helt oväntat, fler engelska "biblar" än svenska. Faktum är att Photoshop-biblarna är de böcker som sålt mest av alla böcker som någonsin skrivits om Photoshop.

Photoshop 7 Bibeln är skriven av Deke McClelland och förordet av Mark Hamburg som är forskningschef på Adobe Systems. Deke McClelland har skrivit bland annat "Photoshop 7 For Dummies", "Photoshop Elements 2 For Dummies", "Look & Learn Photoshop", "Web Design Studio Secrets", "Real World Illustrator 10", ja, listan kan göras lång. Det är kort sagt en man som vet vad han skriver om. Han har vid ett flertal tillfällen fått utmärkelser för sina böcker.

För övrigt är Deke McClelland en Adobe Certified Expert och medlem i Photoshop World Instructor Dream Team. Om du läser tidningarna MacWorld eller Photshop User är det inte helt omöjligt att du ser några av hans verk.

I mina ögon är inte Photoshop 7 Bibeln, eller någon annan av dessa "biblar", en bok som man läser från första förordet till registersidorna i slutet. Tanken är att man ska kunna använda boken som ett uppslagsverk. "Få se nu, hur fungerade det här med masker? Ja här står det, kapitel 9". För att hjälpa läsarna har författaren lagt in förklaringar för vissa termer som ofta används i Photoshop-sammanhang. Utöver det finns det fina symboler som förklarar om det är något moment man ska undvika eller någon ny funktion i programmet som inte beskrivts tidigare. Förutom detta finns det en symbol för korsreferens som talar om vart i boken du kan hitta vidare och mer ingående information.

För att du inte ska köpa grisen i säcken finns det ett provkapitel av boken. Provkapitlet behandlar "Masker och extraheringar". Känner du dig sugen? Läs kapitlet här.