Innehåll

PowerColor X800 XT (PCIe)

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Slutsats


Tack till Green Computer som gjorde denna recension möjlig.

14/09-04 | Niclas Alfinson | niclas(a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Prestandatester -2

Det är inte speciellt länge sedan Doom 3 släpptes. Ryktet om att man mer eller mindre skulle behöva det värsta på datormarknaden för ett ens kunna spela i den lägsta upplösningen visade sig vara falskt. Det gick relativt bra att spela spelet med medioker hårdvara, om man höll sig till de lägre inställningarna. Men Doom 3 är ett mycket krävande spel, och ställer en hel del krav både på grafikkortet och processorn.

Den enda inställningen vi ändrade förutom upplösningen var att ställa in detaljnivån i spelet till "High".

Med de lägsta inställningarna presterar PowerColor X800 XT riktigt bra, och det är inga som helst att spela i det här inställningarna. Höjer vi upplösningen och akiverar AA och AF blir det värre, enbart 32 FPS är på gränsen till spelbart. Och det är just så många FPS PCX 5900-kortet presterar i den lägre inställningen, med andra ord knappt godkännt.

Far Cry är på inget sett ett purfärskt spel, men är ändå ett mycket krävande spel, bland annat på grund av att det aktivt nyttjar en hel del DirectX 9-funktioner. Vi testade detta spel genom att använda oss av ett verktyg kallat ”HardwareOC Far Cry Benchmark 1.3”. I detta program valde vi oss att köra testet ”HardwareOC – Steam” med inställningen Ultra Details.

Båda grafikkorten går mer eller mindre på knäna, och ingen av dem presterar några lysnade resultat, men X800-kortet är klart snabbast.

Demo-versionen av Gun Metal 2 har två inbyggda hårdvarutester och vi körde båda, med intakta inställningar. Gun Metal 2 är ett mycket krävande spel och har därför inte fått något större genomslag på spelmarknaden.

När vi testade grafikkorten i det här programet använde vi oss av standardinställningarna, det enda som ändrades var upplösningen.

Att Gun-Metal 2 är ett krävande spel ser vi på en gång. PowerColor X800 XT lyckas "bara" prestera runt 55 FPS i de båda testerna med de lägsta inställningarna. I och för sig är det en ökning med nästan 100 % om man jämför med Gigabytes PCX 5900-kort.

Nästa test är Quake 3 som är ett relativt gammalt spel, det vet vi alla. Men det används dock fortfarande flitigt för att testa grafikkorts OpenGL-prestanda, och det är precis det vi skall göra nu.

Vi körde demot "four.dm_68" i Quake 3 med inställningen "High Quality" och ändrade sedan enbart upplösningen.

I Quake 3 ser vi ingen större skillnad mellan de båda korten, vilket helt enkelt betyder att det är något annat än grafikkortet som är flaskhalsen.

Unreal Tournament 2004 är uppföljaren till den mycket populära spelen i Unreal Tournament-serien. Det är ganska nytt och därför nyttjas en hel del mycket krävande funktioner.

Testet utfördes genom att vi körde ett inspelat demo kallat "Dria Onslaught", vi ändrade alla inställningar inne i spelet till max så att vi pressar systemet maximalt.

I upplösningen 1024x768 ser vi att de båda korten presterar ungefär lika, det är med andra ord inte grafikkortet som är flaskhalsen. När vi ökar upplösningen och slår på AA och AF sjunker dock prestandan på Gigabytes PCX 5900-kort rejält, medans PowerColor X800 XT ligger ungefär intakt.

Sista testet är bygger på ett relativt nytt spel, X2 - The Threat. Det släppts sent förra året och vi har använt Demo-versionen av spelet med en inbyggd test-miljö där det enda vi ändrade var upplösningen. Spelet i sig innehåller en hel del intressanta effekter så som dynamiska 3D-skuggor, riktiga gasmoln och så vidare. Det bygger på DirectX 8.1-funktioner men är trots detta mycket krävande.

Även i detta test använde vi oss helt och hållet av standardinställningarna (förutom upplösningen).

I det här absolut sista testet i vår svit ser vi precis samma resultat som tidigare, PowerColor X800 XT är betydligt snabbare. Och de båda korten presterar ungefär lika, när man har den högre upplösnignen med AA och AF aktiverat på X800-kortet, och den lägre upplösningen med AA och AF inaktiverat på PCX 5900-kortet.


« Föregående Nästa sida »


14/09-04 | Niclas Alfinson | niclas(a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!