3ds max 5 Bible

Inledning
3ds max 5 Bible
Sammanfattning


Tack till Pagina som lånade ut produkten för recension.


27/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se


Inledning

Vi fortsätter med bokrecensionerna här på 64bits och nu är det dags för ännu en "bibel". Ni kommer kanske ihåg "Photoshop 7 Bibeln" som recenserades för ett tag sedan? Nu har vi läst "3ds max 5 Bible" som behandlar just 3ds max 5, det världskända 3D-modelleringsprogrammet som medverkat i många hollywood-filmer.

Jag har sedan tidigare arbetat med 3ds max och 3D Studio MAX som det hette förr. Ni kan läsa min 3ds max 4.2-recension här.

3ds max 5 Bible

Orginaltitel 3ds max 5 Bible
Förlag Pagina
Pris Ca. 600 kr
ISBN 0-7645-3703-2
Antal sidor 1152
Tryckår 2003

De flesta av er känner säkert till "Bibel"-böckerna. En serie böcker som behandlar allt från Red Hat Linux till Photoshop. Biblarna finns på både engelska och svenska. Det finns, inte helt oväntat, fler engelska "biblar" än svenska eftersom att de svenska upplagorna bara är översättningar av de engelska. Och nu är det alltså "3ds max 5 Bible" som vi har läst och recenserat, som tyvärr inte har någon svensk översättning.

Bokens författare är Kelly Murdock som har skrivit fler datorböcker än han orkar räkna till. Faktum är att han skrivit så många datorböcker att han undviker att besöka datorlitteraturen i bokaffärer med ett undantag, grafikböckerna. Många av hans böcker är just grafikböcker, men han har även skrivit böcker som "Master VISUALLY HTML and XHTML", "Adobe Atmosphere Bible" och "JavaScript Visual Blueprint". Kelly Murdock började arbeta med 3D sedan 3D Studio 3 (dvs inte 3D Studio MAX 3, utan DOS-versionen). Efter det har han avancerat och har fullbordat många enastående 3D-projekt.

"3ds max 5 Bible" är en bok jag inte föredrar att läsa från sida till sida. Det går visserligen alldeles utmärkt att läsa den på det sättet, men jag föredrar att använda den som ett uppslagsverk. En bok man kan vända sig till för att snabbt och enkelt få hjälp med något problem som dykt upp eller för att effektivisera ett arbetssteg. Detta är väldigt viktigt i 3ds max där man kan skapa något på flera olika sätt, däribland många oerhört omständiga och ineffektiva. För vem vill rendera en 24-timmarsbild när man kan göra det på tio?

Tyvärr finns det inget provkapitel att tillgå till "3ds max 5 Bible". Detta är lite synd då man gärna vill "provköra" en bok i den här prisklassen innan beslut om att köpa den.

Boken är uppdelad i tio stycken grunddelar. I varje del finns det ett antal kapitel. Första kapitlet "Getting Started with 3ds max 5" ger läsaren, och framför allt den nyblivnegrafikern, en föraning om vad programmet är kapabelt till och hur man arbetar i det. Därefter kommer delarna "Working with Objects", "Modeling", "Materials and Maps", "Cameras and Lights", "Animation", "Character Animation", "Rendering and Post-Production", "Adding Functionality with MAXScript and Plug-Ins" och sist har vi "Appendixes". Tillsammans skapar de en fullfjädrad bok för 3ds max 5.

I bokens andra del, "Working with Objects", får man lära sig hur man klonar, grupperar och organiserar sina objekt i scenen. Detta är ett steg som är mycket viktigt att behärska, men inte heller vidare svårt. Vi lämnar den delen och går vidare till nästa, "Modeling". Här börjar allvaret, på det här kapitlet avslöjas knepen som gör modeleringsprocessen enklare. Du som nybörjare behöver inte vara orolig för att inte hänga med, boken går sakligt igenom de olika modeleringsteknikerna ända från början.

I den tredje delen är det dags att börja modellera på allvar. Först får man lära sig de grundläggande teknikerna för att sedan raskt börja arbeta med 2D. När man har betat av alla kapitel i "Modeling"-delen bör man hantera det mest fundamentala arbetsteknikerna. Allt från att arbeta med "Patches" och "NURBS" till partikelsystem. Nästa kapitel, "Materials and Maps", är inte alls lika långt som det tidigare vilket jag tycker är synd. Det känns som att man bara luktat lite på området i rädsla av att kapitlet ska bli för långt och tryckkostnaderna för höga. Nästa kapitel, "Cameras and Lights", är inte heller vidare långt, men det känns ändå som att det är tillräckligt.

Det sjätte kapitlet, "Animation", hör egentligen ihop med det sjunde, "Character Animation". Den första delen behandlar animation i stort, medan det andra visar hur man arbetar med "Bones", "Skin" och så kallad "Inverse Kinematics" för att kunna göra naturtrogna animationer. Sedan kommer den mest tidsödande delen av allt, renderingen. Alla som arbetat i 3ds max vet hur roligt det är att starta en 24-timmars rendering, och alla som arbetat med 3ds max vet hur arg man blir när dessa 24-timmar visat sig vara helt värdelösa när resultatet visar sig vara bedrövligt. Renderingen är en sak som är väldigt svårt att lära sig genom att prova fram, i alla fall när vi talar om tyngre raytrace-renderingar.

Det nästsista kapitlet, "Adding Functionality with MAXScript and Plug-Ins", är ett ganska kort kapitel som behandlar MAXScript och tredjeparts-Plug-Ins. Sist är "Appendixes", dvs bokens appendix. Här finns fina snabbknappar som kan hjälpa läsaren att snabba upp arbetet och bilagor som tillhör boken.

Sammanfattning

Hur ska man då sammanfatta den här boken? Ja, som de andra biblarna håller även den här hög klass. Den fungerar inte som en lektionsbok på samma sätt som t ex "Lär dig C++ på 3 veckor" som vi recenserade sist här på 64bits, men den är mycket bättre som ett uppslagsverk. Det går i och för sig att läsa boken från sida till sida, men det är inget jag själv skulle ha gjort. Till skillnad från "Photoshop 7 Bibeln" har den här boken faktiskt en skiva. På skivan hittar man en demo-version av 3ds max 5, plug-ins, modeller och så kallade tutorials. Slutligen skulle jag vilja säga att det här är en bra bok för alla nybörjare som vill lära sig 3ds max 5. 3ds max-experterna bör kanske kika efter en annan bok.




27/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se