Albatron GeForce 4 Ti4280PV

Inledning
NV28 - NV25 med AGP 8X
Specifikationer
I förpackningen
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Mjukvara & dokumentation
Prestanda
Slutsats

 


Tack till Albatron som gjorde denna recension möjlig.


10/12-02 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se


Inledning

Sedan vi testade Albatron GeForce 4 Ti4200P Turbo har Albatron etablerat sig som grafikkortstillverkare på den svenska marknaden. Tillverkaren har på några månader gått från att vara en ganska okänd tillverkare till en relativt populär tillverkare bland datorentusiaster. Deras produkter är numera välkända för hög kvalitet och hög överklockningingspotential.

Med detta i bakhuvudet måste vi erkänna att vi hade ganska höga förväntningar på grafikkortet som vi nu ska ta en närmare titt på, GeForce 4 Ti4280PV. Detta grafikkort baseras på en reviderad variant av vanliga GeForce 4 Titanium, som stöder AGP 8X istället för AGP 4X.

NV28 - NV25 med AGP 8X

För ca 2 månader sedan lanserade NVidia NV28 ("GeForce 4 Titanium-8X"), en ny grafikkrets. Att kalla denna krets för en ny produkt är dock i vår mening att överdriva. Faktum är att det egentligen bara finns en enda sak som skiljer NV25 (GeForce 4 Titanium) och NV28 åt, nämligen vilket AGP-standard de stöder. NV28 stöder den nya standarden AGP 3,0 medan NV25 "bara" stöder AGP 2,0.

AGP 3,0 brukar normalt benämnas som AGP 8X. Den största skillnaden mellan AGP 4X (2,0) och 8X (3,0) är att klockfrekvensen ökats från 266 till 533 MHz. Den ökade klockfrekvensen leder till att den teoretiska bandbredden ökats från ca 1,07 GB/s till ca 2,13 GB/s. Den stora frågan är ju tveklöst om denna bandbreddsökning behövs hos GeForce 4 och denna fråga har vi för avsikt att besvara i denna recension. Förutom den ökade bandbredden så innehåller AGP 3,0-specifikationen en del andra nyheter, bland annat stöd för ett nytt överföringsläge över AGP. Aktiveras detta läge så koncentreras hela systemet på att ge AGP-bussen helt ostörd överföring med minimala ändringar av den tillgängliga bandbredden. Detta kan vara mycket användbart då man t ex tar in bild från Video-ingången i höga upplösningar live, och kontinuerligt behöver skyffla stora mängder data över AGP-bussen utan några störningar som t ex ändringar av tillgänglig bandbredd.

AGP 3,0 erbjuder full bakåtkompatibilitet till gamla AGP 2,0. Med andra ord så går det utmärkt att använda ett kort anpassat för AGP 3,0 i ett moderkort som "bara" har stöd för 2,0-standarden, och vice versa. Givetvis kan man då gå miste om en del prestanda, men full stabilitet och kompatibilitet garanteras.

Stödet för AGP 3,0 bland chipset-tillverkarna är mycket stort och det råder ingen tvekan kring att AGP 3,0 är här för att stanna. Idag har alla de stora chipset-tillverkarna chipsets som stöder AGP 3,0, även Intel som brukar vara ganska konservativa och avvaktande vad gäller stöd för nya standarder.

Konstigt nog har NVidia bara släppt ett enda kort baserat på NV28, Ti4200-8X. NV25 fanns som kanske bekant i tre modeller, Ti4200, Ti4400 och Ti4600. Varför NVidia inte släppt de andra modellerna med denna nya krets kan tyckas konstigt då Ti4400 och Ti4600 faktiskt är de som har bättre behov av den ökade bandbredd som AGP 3,0 erbjuder eftersom att de helt enkelt är mer resurskrävande modeller. En trolig förklaring är dock att NVidia har stora lager av Ti4400 och Ti4600-kretsar, och att de helt enkelt vill vänta med att introducera AGP 3,0 hos dessa modeller innan de sålt ut sina lager.

Om vi tittar på klockfrekvenserna på Ti4200 så hittar vi en liten förändring, minnesklockfrekvensen hos 64- och 128 MB-modellerna är nu densamma, 500 MHz. Tidigare var klockfrekvensen hos 128 MB-modellen lägre än hos 64 MB-modellen, 444 MHz mot 500 MHz. Detta var dock bara NVidias rekommenderade klockfrekvenser. De flesta tillverkare utrustade sina 128 MB-modeller med minnen med hög kvalitet och kunde således dra upp klockfrekvenserna till 500 MHz ändå. Så i praktiken så är inte detta direkt något nytt. 

Så, förutom stödet för AGP 3,0 så finns det inga egentliga praktiska skillnader mellan NV25 och NV28. Är du intresserad av tekniken bakom NV25/28 så rekommenderar vi att du tar en titt på vår recension av Albatron GeForce 4 Ti4200 P Turbo, där vi gjorde en djupdykning i just detta ämne.

Då var det dags och se vad Albatrons NV28-baserade kort har ett erbjuda.

Specifikationer

Vi börjar med att ta en titt på specifikationerna. Notera att kortet finns i fyra olika varianter:

Ti4280: 64 MB och TV-utgång.
Ti4280V: 64 MB, TV-utgång och Video-ingång.
Ti4280P: 128 MB och TV-utgång.
Ti4280PV: 128 MB, TV-utgång och Video-ingång.

Pris Ti4280: ~1600 kr
Ti4280V: ~1700 kr
Ti4280P: ~1750 kr
Ti4280PV: ~1850 kr
GPU GeForce 4 Ti4200-8X (NV28)
Tillverkningsprocess (GPU) 0,15 µ
GPU-klockfrekvens 250 MHz
AGP-standard 3,0/8X (bakåtkompatibel med 4X)
Minnestyp DDR-SDRAM, TSOP-format
Minneshastighet 250/500 MHz (Samsung 3,6 ns)
Utgångar D-SUB, DVI och S-Video
Ingångar S-Video (kombinerat med utgången) (Gäller endas V-modellerna)

Albatron är generösa med garantivillkoren och erbjuder hela tre års garanti på alla sina produkter. Detta är givetvis en fördel och inger en kvalitetskänsla.

Modellen vi har tagit en närmare titt på är Ti4280PV, dvs modellen med 128 MB och Video-ingång.

I förpackningen

Grafikkortet levererades i en sedvanlig men ganska utsmyckad kartong. I denna fann vi:

Det enda vi saknar bland det som följer med är en DVI till D-SUB-adapter, för att kunna använda två vanliga D-SUB-skärmar samtidigt.  

Layout & funktioner

Albatron har valt att helt följa NVidias referensdesign för Ti4200-korten. Detta är ingen direkt nackdel då den trots allt erbjuder hög prestanda och stabilitet. Varför ändra ett vinnande koncept?

Refrensdesignen är dock inte särskilt bra för överklockning, designen från Ti4400/4600 hade helt klart varit ett bättre, men dyrare, val om man ser till överklockningsmöjligheterna. Är man ute efter det så erbjuder tillverkaren i och för sig sina Turbo-modeller, så med tanke på målgruppen för dessa kort så är inte valet av kretskortdesign inte helt fel. Det är rimligt att anta att även Turbo-modellerna kommer baseras på NV28 i och med att NV25 som "vanliga" Ti4200 baseras på enligt uppgift inte tillverkas längre. Gällande kortets utseende så har tillverkaren valt att färga kretskortet blått för att hänga på trenden med färgglada komponenter.  

Valet av kretskortsdesign begränsar valet av minnesformat, man är låst till det gamla TSOP-formatet hos minnena istället för det nya och i många avseenden bättre formatet BGA. Minnen i TSOP-formatet blir oftast varmare och går generellt att överklocka mindre. Den stora fördelen med att använda dessa minnen är priset, TSOP-minnen har en betydligt lägre prisnivå än BGA-minnen.

Minnena på kortet kommer från tillverkaren Samsung. De är märkta med 3,6 ns, dvs godkända för ~556 MHz. Samsung-minnen är kända för att oftast gå att köra en bra bit över sin specificerade hastighet, så valet av minnestillverkare är ett i synnerhet bra val. Vi kommer givetvis att testa vilka frekvenser minnena gick att överklocka till senare i recensionen.  

På baksidan av kortet hittar vi de tre normala kontakterna, D-SUB för analoga skärmar, DVI för digitala skärmar och S-Video för att skicka ut video till t ex en TV, men även för att ta emot bild från en videokälla. En splitter medföljer för att kunna använda både in- och utgång samtidigt. När man kopplar in saker till denna kan man välja mellan antingen S-Video- eller vanliga composite-kablar.  

Som krets för att hantera Video-in- och utgångarna har tillverkaren valt Philips SAA7108E. Kretsen stöder upplösningar upp till 800x600 och både PAL och NTSC. 800x600 är mer än vad de flesta TV-apparater klarar av, men det hade ändå varit trevligt med stöd för lite högre upplösningar om man råkar ha turen att ha en TV som stöder upplösningar över 800x600.

Kylning & ljudnivå

Som GPU-kylare på detta kort hittar vi NVidias referenskylare. Kylaren är tillverkad i aluminium och bygger på en ganska enkel konstruktion med tunnlar som leder ut på två sidor av kylaren. Refrenskylaren erbjuder tyvärr inte särskilt bra kylning jämfört med de kylare som återfinns på många dyrare grafikkort. Vi får se hur detta påverkar hur högt GPU:n går att överklocka.

Ljudnivån på fläkten är ungefär i nivå med de flesta andra grafikkort, ljudet från den är ganska vinande och kan uppfattas som störande men är ändå inom rimliga gränser.  

Kortet är tyvärr inte utrustat med några kylflänsar på minnena. Luftflödet från GPU-kylaren är visserligen riktat så att minnena på framsidan får en del kylning, men minnena på baksidan får i princip ingen kylning förutom eventuellt luftflöde i datorchassit. Vi får se hur detta påverkar vid överklockning av minnena.

Överklockning

Då var det dags för den kanske intressantaste delen av denna recension för folk som vill pressa ut maximal prestanda ur sitt system, överklockningen. I och med att kortet baseras på ett normal Ti4200-layout, har en relativt ineffektiv GPU-kylare och inga minneskylare så hade vi inte särskilt höga förväntningar på kortet.

För att testa hur högt kortet gick att överklocka använde vi programmet RivaTuner. Vi höjde frekvensen med 5 MHz-steg på kärnan och minnet, och körde sedan 3DMark 2001 för att kontrollera att inga grafikfel uppstod eller att kortet blev instabilt.

Vi började med att överklocka GPU:n. Standardfrekvensen på denna är som vi nämnde tidigare 250 MHz. Vi lyckades köra GPU:n ända upp i hastigheter kring 320 MHz, men efter längre tids körning så blev kortet instabilt. Vi fick sänka frekvensen ner till 290 MHz för att få kortet helt stabilt. Vi är ganska säkra på att anledningen till att vi inte kunde köra kortet i högre frekvenser är den ganska klena kylningen, faktum är att kylaren blev relativt varm i dessa frekvenser.

Vi gick givetvis vidare och testade att överklocka minnena. Vi var ganska säkra på att kunna överklocka minnena ganska mycket, eftersom de faktiskt är godkända för ~556 MHz. Notera att standardfrekvensen på minnena var 500 MHz. Nåväl, minnena gick att köra i frekvenser runt 635 MHz, men här fick vi en del grafikfel. Vi fick sänka frekvensen till 620 MHz och då blev kortet helt stabilt. Ganska imponerande med tanke på att kortet inte är utrustat med några minneskylare.

För att sammanfatta överklockningen så skulle vi vilja säga att kortet går att överklocka ganska bra med tanke på sin kylning och sitt pris, men bättre kylning hade givetvis inte skadat och troligen gjort att både minne och GPU hade gått att överklocka mer. 

Mjukvara & dokumentation

Vilken mjukvara som följer med när man står där i butiken och ska välja grafikkort kanske inte är det första man tänker på, men ändå helt klart väsentligt för att få ett helhetsbild av vad som följer med, och vad man kan förvänta sig av den medföljande mjukvaran.

Kortet levereras med 5 CD-skivor med mjukvara. På skivan med drivrutiner fann vi bland annat NVidias refrensdrivrutiner. Albatron har alltså inte utvecklat några egna drivrutiner eller gjort om de befintliga refrensdrivrutinerna. Detta är dock ingen som helst nackdel då drivrutinerna från NVidia är mycket beprövade, stabila och väl utvecklade. På CD:n hittar vi även en registerfil som aktiverar de så kallade CoolBits-funktionerna i drivrutinerna. Med hjälp av dessa kan man enkelt överklocka grafikkortet utan att använda några separata program. DirectX 8.1, WDM-drivrutiner och diverse produktreklam medföljer även.

För att utnyttja Video-ingången medföljer en fullversion av programmet PowerDirector 2,1 från företaget CyberLink. Programmet är visserligen inget proffesionellt videoredigeringsprogram, men det erbjuder ändå grundläggande och enkla funktioner för att enkelt och behändigt fånga upp och redigera film från t ex en videokamera.

En fullversion av det populära DVD-programmet PowerDVD medföljer även. Även detta program är skrivet av CyberLink och erbjuder bra funktioner för att titta på DVD-filmer på datorn.

På de två sista skivorna hittar vi fullversioner av shoot-em-up-spelet Serious Sam och motorcykelspelet MotoCross Mania.

För att sammanfatta mjukvarupaketet så innehåller det inget utöver det normala men det är ändå ganska heltäckande, program för att utnyttja kortets alla funktioner medföljer men även två stycken spel.

En manual för kortet skriven på engelska och taiwanesiska medföljer också. Denna är ganska grundläggande och förklarar det mesta man behöver veta om installation av kortet och hur man utnyttjar dess funktioner.

Prestanda

För att testa kortets prestanda användes nedstående testsystem:

Processor: AMD Athlon XP 2400+ (166 MHz X 12)
Moderkort: Asus A7V8X KT400 (BIOS: 1010)
Minne: 512 MB DDR-SDRAM PC3200@333 MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda V 120 GB
Nätaggregat: Chieftec 340W
Ljudkort: ALC650, ljudet var dock avaktiverat under alla tester


OS och drivrutiner:
MS Windows 2000 Professional med SP3
NVidia Detonator 41,09
VIA 4in1 4,43 + AGP-driver 4,40

Vi har valt att testa kortet i tre frekvenser: standard (250/500), samma som Ti4400 (275/550) och den maximala frekvensen vi kunde överklocka kortet till (290/620). Vi provade även att ställa ner AGP-läget till 4X och kunde således jämföra prestandan mellan 4X- och 8X-AGP.

3DMark2001 SE

Vi börjar med att en titt på hur kortet presterar i det populära benchmarkprogrammet 3DMark 2001 SE. Diagrammet anger antal poäng och högre värde är bättre.

Här kan vi dels se hur viktigt klockfrekvenserna faktisk är för hur kortet presterar. Men vi kan även se att skillnaden mellan AGP 4X och 8X i 3DMark är mycket liten, i princip försumbar.

Quake III (v1,32)

Benchmarkprogram som 3DMark i all sin ära, men det är ändå hur kortet presterar i praktiken som är viktigt. Quake III känner nog de flesta till, men förutom att vara ett häftigt spel så är det även ett utmärkt verktyg för att mäta 3D-prestanda. Under alla testerna kördes demot Four, och High Quality-inställningar användes. Siffrorna anger antal bilder/sekund, och högre värde är bättre.

Här blir skillnaden mellan AGP 4X och 8X faktisk märkbar. Den procentuella skillnaden blir något större i högre upplösningar och vid högre klockfrekvenser, troligen eftersom högre bandbredd krävs då. Skillnaden mellan AGP-lägena pendlar mellan ca 2 och 3%.

Unreal Tournament 2003 Demo

Vi går vidare och testar ett spel i samma genre som Quake III, demoversionen av Unreal Tournament 2003. När man testar prestanda i detta spel så får man ut två värden, ett värde då man bara flyger runt på banorna (flyby) och ett värde under intensiva strider (botmatch). Vi börjar med att ta en titt på prestandan under flyby-testet. Siffrorna anger bilder/sekund, och högre värde är bättre.

Här blir skillnaderna mellan AGP 4X och 8X större, speciellt vid högre frekvenser. I 290/620 är skillnaden 2-4 % beroende på upplösning.

Vi går vidare och tar en titt på värdena från botmatch-testet, som är ett något tyngre test.

Även här ser vi att skillnaderna mellan AGP 4X och 8X blir störst vid de högre frekvenserna. Skillnaderna i detta test är dock lite mindre än i flyby-testet, runt 2 %. 

Slutsats

GeForce Ti4200-baserade kort är fortfarande det bästa valet om man har en budget på 1500 - 2000 kr och vill ha ett grafikkort till spel. 9500 Pro från ATI verkar vara en värdig utmanare, men kort baserade på denna GPU är idag mycket svåra att få tag på i Sverige. Dessutom ligger dessa kort på en något högre prisnivå.

Har du Albatron lyckats skapa ett kort som står ut i mängden av Ti4200-baserade kort?
Både ja och nej. Med tanke på det uppskattade priset så får man ganska mycket för pengarna jämfört med konkurrenterna. Trots ganska enkel kylning så gick kortet att överklocka till ganska höga frekvenser. Med bättre kylning så går det troligen att köra i frekvenser strax under de som Ti4600 använder. Stödet för AGP 8X ger inte direkt iögonfallande bättre prestanda, men ändå en prestandaökning på 1-4 % vilket inte är fy skam. Mjukvaran som medföljer är ganska medelmåttig och ligger på samma nivå som de flesta andra tillverkare. Bland nackdelarna hittar vi den ganska dåliga kylningen och att ingen DVI till D-SUB-adapter medföljer. Med andra ord är Ti4280-korten från Albatron ganska medelmåttiga kort, men som trots ganska dålig kylning gick att överklocka ganska bra.

Notera dock att hur högt man kan överklocka varierar mellan olika exemplar av grafikkort, även om de är av samma modell. Man brukar dock kunna urskilja klara tendenser, och utifrån resultaten med vårat kort så vågar vi dra slutsatsen att Ti4280 från Albatron går att överklocka lite högre än sina motsvarande konkurrenter.

Kortet finns inte att köpa i handeln än, men med tanke på att Albatrons grafikkort idag finns att köpa i en uppsjö av butiker så är det troligen bara en tidsfråga innan vi får se kortet i handeln. De uppskattade priset för 64 MB-modellen med TV-utgång är ca 1600 kr. Vill man ha Video-ingång får man lägga till ca 100 kr. Vill man dessutom ha 128 MB så kan man räkna med att betala ca 150 kr extra. Dessa priser placerar korten strax under konkurrenternas prisnivåer.

För att sammanfatta det hela så rekommenderar vi Albatron Ti4280-korten till de som vill ha billiga grafikkort som erbjuder bra prestanda och som går att överklocka relativt mycket. Garantin på 3 år bidrar till detta positiva omdöme.   

Fördelar Nackdelar
Mycket prestanda för pengarna Något klen kylning
Relativt hög överklockningspotential Ingen DVI till D-SUB-adapter medföljer
Går att få med Video-ingång  
3 års garanti  
Stöd för AGP 3,0  



10/12-02 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se