Age of Empires III

Inledning
Spelinformation
Åh, du vackra drömdejt
Få men lättsmälta nyheter
Grafisk munsbit
Slutsats
Skärmdumpar

 


Tack till Microsoft för deras recensionsexemplar.


17/11 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist(snabel-a)64bits.se


Inledning

Det var ett tag sedan vi såg Age of Empires II: The Age of Kings släppas på spelmarknaden. Sex år närmare bestämt. Mycket nytt, minst sagt, har lagts till i uppföljaren. Ny grafikmotor i samband med DirectX 9. Men som vanligt: allt ligger inte i grafiken. 64bits var ju bara tvungna att ta sig en närmare titt ...

Spelinformation

Spelinformation
Utgivare: Microsoft Game Studios
Utvecklare: Ensemble Studios
Genre: Strategi
Antal spelare: 1-8
Cirkapris: 449:-
Release-datum: Ute nu
Systemkrav: CPU: 1,4 GHz
Minne: 256 MB RAM
Grafik: 64 MB
Utrymme: 2 GB
Microsoft XP

Strategispelsgenren är den genre Microsoft Game Studios verkligen visat störst framgång på. Klassiska flygsimulatorer och uppföljare efter uppföljare inom Tycoon-genren har helt enkelt inte varit lika imponerande.

En självklarhet att det skulle vara Ensemble Studios som Microsoft valde att samarbeta med förresten? Absolut, säger Bruce Shelley på Ensemble Studios. Och varför skulle det inte vara det? Ensemble Studios stod bakom både Age of Empires I och II, samt (den inte lika storslagna) Age of Mythology. Vill ni läsa mer om utvecklingen bakom trilogiavrundaren med Shelleys egna ord, spana då in hans blogg.

Åh, du vackra drömdejt


Från din hemstad väljer du vilka "kort" du vill spela till spelet.

När Age of Empires III rullar igång för första gången struntar jag direkt i hur introfilmen är. Efter alla skärmdumpar jag sett från spelet finns det viktigare saker än en introfilm som ändå inte vinklar hur spelet faktiskt ser ut. Det blir lite av en drömdejt, jag har höga förväntningar och min dejt är otroligt vacker. Jag blir något gråtfärdig över det gräsliga typsnittet Microsoft valt att applicera på hela spelet dock, menyer, knappar och instruktionsflikar är rent ut sagt gräsliga.

Age of Empires III passerar tre sekler, med start i Nordamerika under 1500-talet. Fram till 1800-talet går du från solitär bonde med mycket få kunskaper om livet till att bli världsherreväldets ständige ordförande med tillgång till det mesta som teknologin hade att erbjuda på den tiden, plus lite till. I den första delen av dina uppdrag leder du huvudkaraktären Morgan Black och hans skotska arméer, bekämpar allt från pirater till germaner. Precis som tidigare är språket på alla nationer mycket berikat, men samtidigt lätt att förstå. Du kopplar lätt samman deras lingvistiska äventyr med dina knapptryckningar. Och det blir en hel del nya knapptryckningar och musklick i spelet. Gränssnittet är rejält uppgraderat, men på samma gång på tok för stort. Det täcker en tredjedel av hela skärmen vertikalt. Vid en närmare titt behöver du inte ha någon särskilt avancerad utbildning för att förstå att det lätt hade kunnat förminskas, ja mycket tomrum är det.

Trots detta känns gränssnittet lätthanterligt och genuint. Precis som i tidigare versionerna är det tydliga piktogram och mycket är sig likt. En tidigare Age of Empires-fanatiker ska verkligen inte ha några problem med att lära sig grunderna bakom Age of Empires III.

Få men lättsmälta nyheter


Det börjar lätt ...

Den största skillnaden från förr är att du nu har en stad att kontrollera. En hemstad dit du kan återvända genom en flaggikon. Vips kan du kalla efter mer mat, efterfråga assistens från nya arbetare eller varför inte anställa ett dussin soldater att fylla ut din armé?

Age of Empires har även fler faktioner att välja mellan än tidigare. Detta betyder att jag helt enkelt inte behöver lägga mina irritationer på hur gräslig brittiskan var förr i tiden. I stället ånjuter jag en tidigare variant av tyskan. Wunderbart! Alla faktioner innebär inte bara nya språklexikon i bokhyllan, utan även helt unika trupper och byggnader. Och medan spelet flyter på, tjänar du xp för i stort sett allt du gör. Detta ger dig möjligheten, om du överlever och klarar av dina uppdrag, att skicka efter nya saker från din hemstad. En ballong är alltid ett hett tips för den som vill spana på sin motståndare, utan att nödvändigtvis bli upptäckt själv.

Uppdragen, ja. Som RTS-spel kan det tänkas vara för mycket begärt att ett spel ska baseras på annat än att slå ut sin värsta konkurrent. Men mitt minne sviker mig inte när jag säger att framför allt Age of Empires II hade mer att erbjuda. Det blir inte så mycket eskorter av artefakter eller att du ska fria någon. Nej, majoriteten av dina uppdrag kan sammanfattas "förstör och förgör".

Grafisk munsbit


... men fortsättningen visar sig kräva motstånd. Då kan det vara bra att bygga kanoner.

Men om vi släpper uppdragen för en stund och fokuserar på resten, hur är då Age of Empires III? Först och främst, tillbaka till drömdejten. Spelet är bedårande vackert. Konkurrenter är svårt att komma på några än möjligtvis Earth 2160, men de skiljer sig på många sätt så de blir svåra att jämföra.

Även musiken är lite som jordgubbarna på jordgubbstårtan. Ensemble Studios har även utnyttjat tekniken för att ändra karaktären på musiken beroende på hur stillsamt din bärodlare utför sin dagliga syssla eller antalet kanoner som bombarderar tyskarnas murar. Temat till spelet kan dock kännas aningen matt och inte alls så glamourös som den egentligen borde. Spelet är rent ut sagt värt ett riktigt bra ljudsystem, för våra älskade skottavlossningar är långt ifrån pjåkiga.

Age of Empires III tenderar att fastna i det träsk Doom 3 tyvärr hamnade i. Snyggt men verkligen inte genomtänkt. Det är bra grafik, men det är för mycket krig. Underbar musik, men din ruta att skåda spelets gång är för liten. Då och då ploppar det även upp små petitesser som ibland växer och blir problem som du mer än gärna vill bli av med. Du kan till exempel inte, som i Warcraft 3, beordra dina trupper att attackera ett område genom att klicka på kartan. Du kan flytta dem dit, men inte attackera. Du måste i stället gå dit först, sen välja att attackera och sedan säga var - på de två tredjedelar till spelfönster som du har till ditt förfogande.

Slutsats

Det är svårt att rekommendera Age of Empires III till någon. Inte så att det är urkasst på något sätt, men fanatiker blir nog lätt besvikna (jag blev) och de som vill prova på RTS-spel med historiska aspekter bör även ge sig på andra spel. Age of Empires III representerar verkligen inte allt vad ett bra RPS-spel kan erbjuda.

Men längtan under dessa sex år förstärker lite av känslan man en gång hade. Och med sitt kanonlyft på den grafiska fronten håller Microsoft Game Studios och Ensemble Studios en kvar framför skärmen en bra stund.

Uppdragen kan ses väldigt enformiga, men det finns många sätt att variera sig under spelets gång. Byta taktiker, satsa på bågskyttar i stället för kavallerier, bygga fler väderkvarnar, hugga mer ved - ja, hela den biten. Age of Empires III låter egentligen dig sätta dina gränser, medan deras redan är satta och på tok för enformiga.

Age of Empires III
Fördelar Nackdelar
Högklassig grafik Fantasilöst
Musiken Känns något ogenomtänkt ibland
Många möjligheter  

Skärmdumpar


Testsystem
CPU: AMD XP 3000+
Moderkort: ABit NF7-S
RAM-Minne: 512 MB PC32000 DDR
Grafikkort: Geforce FX5700 256 MB
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1
Operativsystem: Windows XP SP2

17/11 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist(snabel-a)64bits.se