iRiver iFP-1090

Tack till iRiverNordic som gjorde denna recension möjlig.

14/06-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

På senare tid har vi här på 64bits utvärderat flertalet intressanta produkter, bland annat några MP3-spelare som haft en del intressanta aspekter. Nu har turen kommit till iRiver som skall visa vad de går för. Spelaren ifråga heter iFP-1090 och ser vid en första anblick ut att vara en helt ordinär MP3-spelare. Men när man tittar närmare, och framförallt när man startar spelare ser man vad som är speciellt, en kamera och en färgskärm! Båda dessa saker är mer eller mindre unika vad gäller MP3-spelare. Det ser med andra ord ut som att MP3-spelare kommer gå samma utveckling som mobiltelefonerna gjorde för ungefär ett år sedan när färgskärm och inbyggd digitalkamera blev mer eller mindre standard. Frågan är bara om dessa två funktioner har något att göra i MP3-spelare över huvud taget, eller om det bara är ett försäljningstrix.

I tabellen nedan hittar ni en sammanställning av spelarens specifikationer.

Storlek 82 x 32 x 25 mm (LxBxH).
Vikt 63 g (batteri inkluderat).
Lagringskapacitet 256 MB och 512 MB (denna version heter dock iFP-1095).
Stöd för MP3, WMA, ASF och OGG Vorbis.
Batteritid Runt 35 timmar.
Överföring USB 1.1 (max 0,9 MB/s).
Uteffekt 18 mW + 18 mW (vänster- respektive höger-kanal).
Upplösning 160 x 128-pixlar.
Övrigt 1,2” färgdisplay och VGA-kamera.
Rekommenderade priser 2995 SEK med moms (3995 för iFP-1095, 512 MB).

Som ni kan se har den här spelaren stöd för de största och mest intressanta musikformaten såsom MP3, OGG Vorbis med flera, och dessutom en hel del intressanta funktioner. Den inbyggda digitalkameran är helt klart det som sticker ut mest. Upplösningen är dock begränsad till 640 x 480 så man kan knappast vänta sig någon högre kvalité på korten. Ännu en mycket intressant sak är att spelaren har en inbyggd fullfärgskräm. Vi såg på Jens Of Sweden:s MP-130 att färg hade börjat ta sig på MP3-spelares skärmar, där pratade vi dock om två färger, nu har vi hela en kvarts miljon färger att leka med! Detta är kanske ett krav för att man skulle kunna implementera en kamera, hur kul är det att ta färgkort med en svartvit sökare?

iRiver iFP-1090 är relativt liten om man kollar på måtten, och väger heller inte speciellt mycket, om man betänker att den innehåller både batteri, färgskärm och kamera. Batteriet skall trots sin ringa vikt klara av att driva spelaren i runt 35 timmar, alltså en betydligt längre tid än många andra spelare som idag finns på marknaden.

Den enda saken vi egentligen missar när vi tittar på specifikationerna är USB 2.0-stöd. Detta hade i teorin kunnat öka överföringen till spelaren från datorn, vilket hade minskat väntetiden. Men det räcker dock inte enbart med att lägga till stöd för en snabbare överföringshastighet, minneskretsarna i spelaren måste också klara av att skriva och läsa i den högre hastigheten. Dessa två förändringar hade troligen ökat spelarens pris ännu mer, vilket kanske inte är försvarbart. Att flytta över 256 MB musik tar nu runt fem minuter, vilket är helt klart överkomligt, även om det inte är någon racerfart vi pratar om.

Spelaren levereras i en blå-svart förpackning som ser tämligen ordinär ut. Dock är den lite väl stor för att enbart innehålla en MP3-spelare, och förklaringen till det ser man när man öppnar förpackningen. iRiver har skickat med en hel del saker som andra företag brukar ha som tillbehör, till exempel väska, armband, extern laddare med mera.

Allt som återfinns i förpackningen förutom spelaren själv är följande:

Som ni kan se medföljer det mesta man kan tänkas behöva, och det är egentligen inget som man behöver köpa till separat.

Hörlurarna som medföljer är från det välkända tyska företaget Sennheiser och är av öronpluggsmodell, alltså sådan man trycker in i öronen. Vad som är lite synd med dessa är att de inte har någon inbyggd halsrem som gör att man kan hänga spelaren runt halsen. Om man vill göra det måste man koppla in en extra halsrem, som naturligtvis medföljer. Men det hade varit betydligt smidigare om halsrem och hörlurar hade varit ett. Fördelen med två separata produkter är dock att man kan ha spelaren i fickan samtidig som man använder den, vilket inte är möjligt om hörlurarna varit inbyggda i halsremmen. Vilket man gillar är upp till var och en, men som ni kan se finns det både fördelar och nackdelar med det sätt iRiver valt att gå.

Laddaren som medföljer verkar dock vara klumpigare än nödvändigt. Det är en stor transformator som väger många gånger mer än spelare själv, och sedan en sladd som man kopplar in i spelare. Detta borde ha gått att lösa på ett smidigare sätt. Meningen med en sådan här laddare är ju trots allt att man skall ha med sig den på resor och liknande när man inte har tillgång till en dator. Men att släpa på en sådan här klumpig enhet är inte speciellt trevligt.

Som redan nämnts medföljer det ett fodral till spelaren, och även ett armband som gör att man kan fästa spelaren runt armen. Fodralet är dock inte helt skyddande, eftersom det är öppet i toppen. Detta är dock ett måste om man skall kunna använda kameran med fodralet på. Nackdelen med den här lösningen är att fodralet inte skyddar mot damm och smuts, utan enbart mot repor. I övrigt fungerar fodralet bra, det är ganska enkelt att ta på och av, man kommer åt alla reglage enkelt trots fodralet. Armbandet som man kan fästa fodralet i är en smart lösning. Till exempel om man är ute och joggar är det skönt att kunna fixera spelaren någonstans så att den inte ligger i ficka och flyger runt, eller studsar runt halsen. Armbandet är fodrat och är därför ganska komfortabelt att ha på sig. Ett problem med det dock är att man måste ha ganska små armar för att kunna använda det. Undertecknade blev så sent som i torsdags kallad för klen, men behöver trots detta ställa in armbandet på den största storleken för att inte stoppa blodtillförseln till handen helt och hållet.

Manualerna som medföljer är alla tre mycket välskrivna och man kommer enkelt igång med att använda spelaren. Lite synd är det dock att de två ingående manualerna inte är på svenska, utan enbart på ett flertal andra språk, bland annat engelska. Men detta har iRiver löst genom att skicka med en snabbstartsguide som bland annat är skriven på svenska. Detta tillsammans med de många bra illustrationerna i alla manualerna gör att även sådana med bristande engelskakunskaper bör komma igång med användandet av spelaren relativt fort.

iRiver iFP-1090 har ett ganska udda utseende. Istället för att bygga spelaren som en låda har de valt att använda sig formen av en prisma. Detta gör att spelaren tyvärr tar upp mer plats i fickan än vad som annars hade varit nödvändigt, dock får spelaren ett lite udda utseende vilket kanske faller den del i smaken.

Spelaren är mer eller mindre helt svart med kromade eller silverfärgade detaljer, vilket ger ett mycket elegant utseende. De svarta partierna är dock inte lackad plast, utan är plast som helt enkelt är svart. Fördelen med det är att om man får repor i spelaren syns det inte lika tydligt. Nackdelen är att enheten får en matt svart färg istället för en glansig. Men en del kanske ser detta som en fördel, eftersom fingeravtryck inte syns lika tydligt, och en del kanske helt enkelt tycker den matta färgen är snyggare än en glansig. Vi tror däremot att en glansig svart färg hade fått spelaren att se mer exklusiv ut tillsammans med alla silverdetaljer.

När man startar spelaren för första gången slås man direkt av den högupplösta färgskärmen som öppnar flertalet möjligheter som tidigare varit omöjliga på en MP3-spelare. Vi såg på senaste spelaren från Jens Of Sweden att färgskärmar börjar ta steget in i MP3-spelare. Men den skärm som sitter i Jens Of Sweden:s spelare MP-130 ser helt klart ynklig ut i jämförelse med den här!

När man lyssnar på musik får man otroligt mycket information samtidigt, bland annat ser man spektrumpresentation, klockan, ljudvolym och mycket mycket mera, och allt samtidigt! Man kan lätt tro att all denna information blir svåröverskådlig eftersom den är intryckt på en sådan liten yta. Men med en färgskärma på 1,2” och hög upplösning är det inga som helst problem. Även menyn blir betydligt mer lättnavigerad på grund av färgskärmen och upplösningen. Alla kategorier har en stor bild som förklaring och man går enkelt mellan olika alternativ i menyn och gör diverse inställningar. Att byta funktionsläge på enheten är även det mycket enkelt, det är bara att hålla in en knapp så kommer en rad med val upp, och till varje val finns en stor förklarade bild som naturligtvis är i färg.

Det finns totalt tre knappar på spelaren, och alla dessa sitter bredvid varandra, precis som det bör vara. Förutom knapparna finns det också en joystick på enhetens framsida, och det är främst denna man använder för att styra spelaren. Dessutom finns en liten spak på baksidan av spelaren som man använder för att sätta på och stänga av knapplåset. Eftersom alla dessa knappar och dylikt sitter samlade på ett och samma ställe kan man med ett enkelt sätt styra spelaren med ett enda handgrepp. Det enda som kan vara lite svårt att nå om man har lite små händer är knapplås-reglaget, men i övrigt sitter allt mer eller mindre perfekt.

De vänstra av de tre knapparna på sidan av spelaren används för att starta och stoppa uppspelningen av musik, men också för att starta och stänga av spelaren. Den mellersta används främst för att byta equalizer, men också till en del andra funktioner. Knappen längst till höger använder man för att byta läge i MP3-spelaren, man håller helt enkelt inne den i någon enstaka sekund så kommer en lista med spelarens alla funktioner upp i skärmen. Joysticken på framsidan används för att navigera i menyn, höja och sänka ljudet, byta låt, ändra inställning på radion och mycket mera. Det är med andra ord denna som man gör de flesta inställningar med.

Batteriet sitter på baksidan av spelaren och kan med ett enkelt handgrepp tas bort, det är däremot inget standardbatteri som man kan köpa i livsmedelsaffärer. Fördelen med att man kan ta bort det så pass lätt är att man mycket enkelt kan byta batteri när det gamla börjar tappa sin förmåga. Dessutom kommer iRiver inom kort släppa batteriet som tillbehör så man kan köpa ett extra, för ännu längre batteridrift på resande fot. Priset kommer att ligga på 245 SEK med moms som rekommendation direkt från iRiverNordic.

I toppen av spelaren sitter kontakten för hörlurarna, och under ett gummiskydd hittar man USB-kontakten. Dock är man tvungen att ha med sig en kabel för att kunna koppla in spelaren till datorn, vilket kan vara en nackdel. Till exempel om man är på jobbet/skolan och skall föra över något, då måste man helt enkelt ha tillgång till en kabel för att det skall vara möjligt. Men det är inte endast dessa två saker man hittar i toppen utav spelaren, utan det är också här som kameran sitter. Kameran huserar i en liten cylinder som man kan skjuta upp ungefär en centimeter ovanför spelaren, och sedan rotera fritt i 180 grader. När man inte använder kameran är det helt enkelt att skjuta ner den i spelaren så att inget sticker ut.

Tillsammans med de medföljande hörsnäckorna från Sennheiser ger spelaren ifrån sig förvånansvärt bra ljud. Hörsnäckorna är helt klart de bästa vi har fått med en spelare direkt från fabrik. Man får med andra ord väldigt bra ljud direkt ur lådan.

Om man jämför spelaren med till exempel Jens Of Sweden MP-300 med Sennheiser-lurarna låter iRivers spelare något bättre. Kopplar vi istället in ett par betydligt dyrare hörlurar blir skillnaden ännu större. iRiver iFP-1090 har helt enkelt den bästa ljudkvalitén vi hitintills har stött på i en MP3-spelare!

Vill man dessutom finjustera ljudet ytterligare går det utmärkt med de olika equalizer-inställningarna. Med hjälp av dessa kan man få ännu bättre ljud, dock måste man byta inställningar när man byter musikstil. Vi hittade en perfekt inställning för till exempel House och liknande musik, men när vi startade en Pop-låt blev ljudet helt enkelt gräsligt. Detta är dock inte något specifikt för den här spelaren, så är det oavsett spelare. Men det är helt klart något att tänka på när man håller på och finslipar ljudet med hjälp av equalizer-inställningar.

Att använda spelaren är inte speciellt svårt när man väl lärt sig att hantera menyn på rätt sätt. Detta är dock allt annat än enkelt på grund av alla funktioner och möjlighet spelaren har. Men har man använt en MP3-spelare tidigare förstår man relativt snabbt hur allt fungerar, och tar man sig dessutom en titt i den ypperliga manualen bör man vara igång helt smärtfritt inom några minuter. Menysystemet enkelhet och knapparnas placering bör också göra att man kommer igång med spelaren väldigt fort.

Vi har använt spelaren under de flesta tänkbara aktiviteter, joggning, avslappning, bilfärder, styrketräning och med mera. Eftersom man har hela tre val på hur man vill ha spelaren fastsatt är det inga som helst problem att få den på en bekväm plats. I bilen kan det till exempel vara skönt att lägga spelaren i dörren, på gymmet kan halsremmen vara ett bra val, och vid joggning är armbandet det självklara valet. På grund av dessa valmöjligheter är det inga som helst problem att använda spelaren under någon av dessa förhållanden.

Enligt iRiver själva skall spelaren ha en batteritid på hela 35 timmar kontinuerligt spelande. Vi testade helt enkelt detta genom att sätta en musikfil på repeat och mätte tiden det tog för spelaren att dö. Skall vi vara ärliga hade vi aldrig kunnat tänka oss att spelaren skulle kunna hålla på och spela upp musiken i 35 timmar, men döm till vår förvåning när spelaren efter 30 timmar fortfarande spelade för glatta livet, efter 33 likaså, men den 34:e timmen tystnade musik för gott, alltså med beröm godkänt! Nämnas bör dock att vi under dessa 34 timmar inte rörde spelaren över huvud taget. Med andra ord var skärmen aldrig igång, och kameran nyttjades aldrig. Batteritiden blir alltså något kortare under normalt användande, ungefär 30 timmar enligt våra tester. Detta är betydligt mer än vad de flesta andra spelare med inbyggt batteri klarar av.

Att använda kameran är så enkelt det kan bli. Det enda man behöver göra är att gå in i kameraläget, rikta kameran och trycka på rätt knapp. Bildkvalitén blir som ni kanske redan har listat ut inte på långa vägar lika bra som man kan få med hjälp av en riktig kamera. Dock kan man helt klart jämföra bildkvalitén med den man får från de kameror som sitter i mobiltelefoner och liknande apparater. Kameran i iFP-1090 har också samma brister som finns i andra inbyggda diton, den är väldigt ljuskänslig och har ingen justerbar fokus över huvud taget vilket ställer till en del problem. Vi har här under fyra stycken bilder som är tagna med kameran och som alla är helt obehandlade. Alla bilder är tagna under mycket goda ljusförhållanden för att få fram det bästa av kameran.

Klicka på bilderna för att se de oredigerade versionerna.

För att föra över musik till spelaren eller att föra över bilderna man tagit från spelaren till datorn måste man tyvärr använda ett speciellt program. Spelaren är alltså inte UMS-kompatibel och dyker inte upp som en extern enhet i utforskaren i Windows. iRiver har dock utlovat en firmware i mitten på juli som kommer göra iFP-1090 UMS-kompatibel, dock till bekostnad på överföringshastigheten. Men som det är nu går det inte fortare att föra över filer till iFP-1090 än till Jens Of Sweden:s MP-130 som är UMS-kompatibel. Så att UMS-firmwaren skulle göra att överföringen tar längre tid på iRiver-spelaren tycker vi verkar mycket konstigt.

Mjukvaran som man idag är låst till fungerar mycket bra, och har man någon gång använt sig av utforskaren i Windows är man igång med att föra över musik direkt. Det är med andra ord bara att dra och släppa.

Det största ”felet” med den här spelaren enligt oss är priset, nästan 3000 SEK för en spelare med enbart 256 MB-utrymme är väldigt mycket. Men man bör inte skrämmas direkt av det höga priset, man får faktiskt en hel del som väger upp för det. Det är framförallt skärmen vi tänker på, en 1,2”-fullfärgskärm hittar ni inte på någon annan MP3-spelare i den här klassen. Dessutom är menysystemet föredömligt enkelt att använda, dels på grund av att man nyttjar skärmens fulla potential. Man får också med en hel del saker som man de billigare spelarna saknar, som till exempel ett par hörsnäckor av hög kvalité, en väska, ett armband och så vidare. Med andra ord medföljer produkter som andra tillverkare valt att ha som tillbehör.

Ytterligare en fördel man inte bör glömma när man funderar på ett inköp av den här spelaren är den ypperliga ljudkvalitén, vi har ännu hittat en MP3-spelare i den här klassen som kan prestera bättre i just det här avseendet.

Om man ser kameran som något användbart kan det höga priset för spelaren vara än mer motiverat. Men vi tycker tyvärr att kameran helt enkelt har för dålig kvalité för att kunna nyttjas till något vettigt.

Ännu en nackdel förutom det relativt höga priset är att spelaren inte har något UMS-stöd, och man måste ha en kabel för att kunna koppla in spelaren till en dator. Det första kommer dock att lösa sig när en alternativ firmware är färdigutvecklad, vilket enligt iRiver skall ske i mitten på juli.

Om iRiver tar fram en spelare som är precis som iFP-1090 fast utan kameran och med ett pris på mellan 2000 och 2500 SEK med moms har de helt klart en mycket intressant produkt. Men som det är nu tycker vi helt enkelt spelaren är för dyr med tanke på vad man får.

Färgskärmen. Priset.
Ljudkvalitén. Kameran.
Tillbehören. Ej stöd för UMS.