Rymdakrobatik
Gammal teknologi
Slutord

Ett stort tack till Activision för att dem bistod med produkten för recension.

14/10-03 | Jarno Lauronen | egar(at)64bits.se

Jedi Knight: Jedi Academy

Många är vi som alltid velat skapa oss en alldeles egen ljussabel och svinga den likt Luke Skywalker. Det är ju trots allt detta vapen som de allra flesta associerar till Star Wars och Jedi Knights. Vi har tidigare fått leka Jedi i rollen som Kyle Katarn i Dark Forces, Dark Forces 2: Jedi Knight samt Jedi Knight 2: Jedi Outcast. Nu är det dags för Master Katarn att trappa ner och släppa fram Jaden Korr, en ung man som lyckats bygga sig en egen ljussabel utan att vara en titulerad jedi.

Akademin

Spelet börjar med att du får konfigurera din karaktär genom att välja utseende. Du kan spela som många olika raser, kön, kroppar, kläder och självklart får du välja hur din ljussabel skall se ut. Därefter börjar din färd mot den anrika jediakademin på ett rymdskepp när det blir nedskjutet och handlingen är i full gång. Då du i Jedi Academy har din ljussabel redan från början så är det du som tar kommandot och får undersöka varför skeppet ni befann er på blev nedskjutet. Direkt är jakten på en suspekt kult igång och det är du och den gamle huvudpersonen Kyle Katarn som tar er an de flesta uppdragen tillsammans. Allt som oftast innebär det att du befinner dig i stridens hetta och Kyle är informatör eller den som kör flyktfarkosten. Nu är det även som så att du väljer vilken ordning du vill klara av uppdragen i, du har sex uppdrag att välja mellan på varje avsnitt. Du måste inte klara av alla de sex som finns för varje delmoment utan efter fem uppdrag får du möjligheten att återvända till jediskolan och fortsätta huvudkampanjen. Uppdragen är inte lika stora och långa som i föregående installationen, istället är de kortare och framför allt, mycket roligare. De jobbiga pusseluppdragen från Jedi Outcast är inte lika framstående längre och det bidrar till en mycket mer intensiv spelstil. Här finns även den största skillnaden spelen emellan; Jedi Academy är mer actionbetonat. Ett steg i rätt riktning om jag får säga det själv.

Rymdakrobatik

Som sig bör så är mitt favoritvapen ljussabeln och det innebär att man får skutta omkring väldigt mycket. Här har man gjort något riktigt tufft. När man senare inne i spelet blir titulerade jediriddare så får man möjligheten att välja hurdan ljussabel man vill ha. Vill man ha två ljussablar eller vill man ha Darth Mauls dubbeleggade, trevlig valmöjlighet för oss tokar. För att allting skall kännas rätt så måste kontrollerna vara bra, och det var dem i föregångaren och så är även fallet nu. Eftersom spelet är mer actioninriktat så innebär det också fler olika attackkombinationer, samtidigt som man använder sig av "The Force". Detta innebär att man ofta använder sig av många olika knappkombinationer och hela tiden försöker upptäcka nya sätt att agera på. Kontrollerna känns verkligen perfekta och efter någon enstaka timmes spelande så sker allting per automatik, oavsett hur hektiskt det är för tillfället.

De andra vapnena som finns för ditt förfogande är gamla hederliga blasters, thermal detonators och andra kraftigare vapen. Själv använde jag mig inte av dessa vapen speciellt ofta, men ibland möter man större fiender som det inte är speciellt smart att ta sig an med ljussabeln och då fungerar de lite kraftigare kanonerna fint. Annars är det ljussabeln som gäller, i alla fall för mig. Detta eftersom det är så himla mycket roligare att använda sig av ljussabeln och utföra olika kombinationer för att knäcka stormtroopers på alla olika sorters vis. Töntigt? Säkerligen. Kul? Jävligt kul.

Gammal teknologi

Jedi Academy bygger på den gamla Quake 3-motorn men har modifierats näst intill helt och hållet sedan Jedi Outcast. Ansiktena ser trevliga ut och detsamma gäller det mesta av grafiken. Visst, spelet har ingen chans att mäta sig med nymodigheter som Doom 3 eller Unreal 2 men samtidigt har spelet den rätta Star Wars-atmosfären som skall infinnas. Vi får besöka Corusant, Hoth, Bass och andra välkända platser från de filmer som en gång förde in oss i denna fantastiska värld. Även om grafiken inte är i topp så erbjuder den tillsammans med musik och ljud en perfekt spelkänsla, man lever sig in i rollen som jediriddare och vill ogärna lämna sin roll som galaxens räddare. De grafiska effekterna när man använder sig av de olika jedikrafterna ser snyggare ut och då skall vi inte tala om de tuffa svärdsdueller när svärden hålls mot varandra. Dessa effekter är verkligen tuffa om än inte direkt banbrytande. Så är det mycket med Jedi Academy, spelet är riktigt underhållande men det är inte banbrytande. Personligen ser jag inte det som ett större problem då jag söker efter underhållning när jag spelar spel, andra kanske klagar på att det inte är stora skillnader mellan Jedi Academy och föregångaren.

Slutord

Personligen finner jag variationen i spelets uppdrag uppiggande, det handlar inte om att slakta stormtroopers hela tiden utan du får även åka Speeders, rida på Tauntauns samt laga ett trasigt skepp. Trots dessa små avstickare så handlar Jedi Academy om att vara en mer aktiv jediriddare med ett mer actionbetonat spelsätt. Att spela multiplay i ett LAN med kamraterna är än mer roligt än vad det var i Jedi Outcast, nu ger de tre olika ljussabelvarianterna olika spelstilar vilket varierar spelet någorlunda bra. Är man en fanatisk Star Wars-anhängare så tror jag att den här recensionen inte spelar så stor roll, man köper spelet i alla fall. För er andra så säger jag bara att jag inte haft så här kul på väldigt länge så om det är äkta spelglädje ni är ute efter, köp Jedi Knight: Jedi Academy. Därför väljer jag att tilldela Jedi Knight: Jedi Academy vårt pris för hög kvalitet.

64bits - Nice Price

CPU: AMD XP 2400+
Grafikkort: GeForce4 Ti4600 128 MB