King of the road

Handling
Känsla
Livslängd

Tack till JoWood som bistod med produkten för recension.

1/1-03 | Johan "Johan_vii" Wikström | Johan_vii@64bits.se

King of the road, jag antar att det inte är alltför många som hört talas om det spelet vid det här laget. Ej heller dess föregångare Hard Truck 1 och 2 har uppnåt någon högre status inom PC-spelbranchen. Vad är då King of the road för ett spel? Kort kan man beskriva det som en enda stor simulator av lastbilschaufföryrket, kanske inte exakt men näst intill. En sak är dock säkert, gillar du flashig grafik, snabba bilar och att allmänt gå bärsäkargång i ett spel är King of the road inget för dig. Men för dig som uppskattar lugna spel (dock inte tråkiga) som utspelar sig sakta och säkert, kan gott fortsätta läsa.

Handling

King of the road är som sagt en slags simulator för lastbilschaufföryrket, dvs desto hårdare du jobbar desto mer belönad blir du.
När du första gången startar spelet så har du endast en gammal sliten lastbil, som går sakta och inte har några som helst finesser att glänsa med. För att kunna utrusta lastbilen måste du ta jobb för att tjäna pengar. Jobb kan man hitta på olika orter i spelet, och vid varje ort finns en bas med flera loading points. Vid varje loading point erbjuds man olika saker att leverera. Varje vara man väljer att fylla sin lastbil med har olika egenskaper och inbringar olika mycket pengar. Om man t.ex. ska frakta en last med glödlampor får man köra väldigt försiktigt för att inte förstöra lasten som är mycket ömtålig, men kör man däremot ett parti gummidäck kan man gasa ganska friskt utan att behöva oroa sig för lasten. Men kör men en last med ömtåligt gods så tjänar man mycket mer pengar om man lyckas leverera varorna intakta.
När då varan är leverad får man sin summa pengar som man tjänat ihop och kan utrusta lastbilen, eller varför inte spara pengarna och köpa en ny lastbil när man får råd.

Så fortlöper spelet, och ju mer pengar du tjänar destor bättre kommer du upp dig lastbilsbranschen. Lyckas du dessutom komma fram först med en leverans får du en licens som ger dig rätt att anställa fler chauförrer som kör åt dig, vilket givetvis ökar dina inkomster.
För att anställa en chaufför tar du dig helt enkelt till en av spelets parkeringar, där brukar man kunna hitta en handfull av chaufförer som söker jobb. De chaufförer du sedan anställer kan du kontakta över radio ifall du behöver nå dem för olika uppdrag. Du kan även kontakta polisen över radion om du skulle råka ut för ett rån någonstans på vägen.

För er som spelat Hard Truck 2 kommer det ingen stor överraskning, grafiken ser nästan exakt likadan ut, dvs ingen toppgrafik, men fullt funktionsduglig i ett sådant här spel. Men givetvis är det ett stor minus att spelets grafik ser ut att komma från 90-talet och man t.ex jämför med konkurrenten 18-Wheeler.

De olika miljöer man stöter på i spelet känns väldigt kantiga, speciellt träden som ser ut som dåliga kulliser från någon gammal teater, och detaljrikedomen är inget att skryta med förrutom på lastbilarna där den är hyffsad. Men ett plus på miljöerna är att de är väldigt stämmningsfulla på samma gång och när det skiftar från sommar till höst i det olika regionerna märks det verkligen. Lastbilarna däremot har man lagt ner lite mer tid på, där är detaljerna på plats men även där känns grafiken kantig och gammaldags vilket är lite synd.
Men grafik är som tur är inte allt i ett spel, och de poäng spelet tappar på grafiken tar det igen på känsla och livslängd.
Ljudet är däremot ganska likt en vanlig lastbils och de utmärkande pysningarna man hör när tryckluftsystemet får arbeta vid inbromsning finns såklart där vilket ger känslan av att man rattar en 32tons lastbil och inte en liten personbil.

Testsystemet jag använde mig av var följande:
CPU: Intel PIV 1,8@2,4
RAM: 512MB DDR PC2700
Grafik: GF4 Ti4400 128MB
Ljud: Sonicfury 128
OS: Windows 2000 Pro

Känsla

Känslan är nästintill perfekt i detta spel, mer verklighetstrogen är det nog svårt att få det, iaf med den grafik som det här spelet är utrustat med. Små detaljer som t.ex. regn ger en mycket trevlig känsla när man sitter och kör de längre sträckorna i spelet. Givetvis skiftar även spelet mellan dag och natt vilket medför att man måste ha koll på strålkastarna om man vill se något i mörkret.

Nu kanske ni tror att det blir väldigt långa transportsträckor i spelet och att det inte händer någontig men så är inte fallet. Om man t.ex kör en lite längre sträcka från söder till norr man kan stöta på allt ifrån skogsbränder till vägrepartioner, och då är man tvungen att välja en alternativ väg vilket medför försenad transport och mindre pengar.
Sedan att man med jämna mellanrum måste göra service på lastbilen och tanka är även det små detaljer som förhöjer verkligetskänslan i spelet, men tyvärr brukar det svida i den oftast tunna plånboken att fylla alla tankar med diesel.

Själva kontrollen av lastbilen är mycket bra om man använder sig av ratt, den kan dock kännas lite väl okänslig om man styr sin lastbil med tangentbordet vilket resulterar i att man hamnar i diket och en del av lasten skadas För att ta sig upp ur diket måste man ofta ringa 911 för bärgning och kontentan av det är såklart mindre pengar till företaget då det kostar en slant att bli bärgad.

Men om man nu väljer att lägga pengar på en ratt så blir det en njutning att köra sin lastbil, och tillsammans med ett par pedaler är njutningen fulländad då man bättre kan reglera gas och broms och inte bara ge allt eller inget som det blir när man styr på tangentbordet. Men sitter man och tror att det bara är att ge gas så mycket det bara går tror man fel, för om man gasar för mycket så riskerar man att bli fångad av farbror blå i en fartkontroll eller i någon av de otaliga fortkörningskamerorna som tenderar att dyka upp överallt.
Man kan dessutom åka dit för andra trafikbrott som t.ex. att köra mot rött ljus etc. Vill man då testa vad sin lastbil går för utan att bli tagen av polisen finns det en racingbana att tävla på i ett inhägnat område, och där kan man vinna olika certifikat som man har nytta av i spelet.

Livslängd

Spelets livslängd är nästintill oändlig då det finns många olika modeller av lastbilar. Och det är endast verkliga märken som Renault, Volvo och Scania man kan köpa och köra, inga påhittade modeller här inte. När man väl har sin drömlastbil så slutar inte spelet där, eftersom man kan alltid utrusta den med allt ifrån extra bensintankar till hastighetskamrorvarnare.
Dessutom finns det många gömda vägar och genvägar som gör att man kan tjäna tid och pengar.

Lessnar man sedan på lastbilar finns det också en variant i spelet som låter dig köra runt i vanliga bilar och utforska kartan.

King of the road är inget multiplayerspel man kan bli beroende av, men visst det finns tre olika MP-alternativ som är roliga som avkoppling från allt det seriösa spelandet på LAN. Det finns tyvärr inga onlineservrar som kör King of the road, så du är vacker tvungen att bestämma med den du tänker spela med om vem som ska skapa och vilken som ska joina.
De tre alternativen som erbjuds är följande:

Truck Ball
Bara namnet på det här alternativet kanske får många att klia sig i huvudet, vad kan Truck Ball vara? För er som någon gång har sett Gladiatorerna på teve så kanske ni har sett hur gladiatorerna ska putta bollar gjorda i järnnät med en utmanare i av banan för att hindra denne från att ta poäng. Truck Ball är något av det omvända, det går ut på att putta en stor boll in i olika portar som ger olika många poäng, men det är inte alltför lätt när alla försöker putta på bollen hela tiden. Givetvis vinner den som har mest poäng när tiden är slut.
Truck Ball kan vara ganska kul om man är 2-4 spelare men är man fler tenderar det att bli ganska struligt och det förlorar ganska mycket av sin känsla. Men i lagom mängd kan Truck Ball vara ganska underhållande med tanke på att det är ganska unikt.

Truck Race
Det här alternativet erbjuder dig att tävla mot dina motståndare på en en renodlad racingbana som påminner lite om en bana man kan finna i ett Formel 1- spel. Truck Race känns ganska enformigt då man inte erbjuds några olika alternativ på lastbilar eller banor så det är inget man kan fastna vid i flera timmar i på ett LAN, utan en par rundor sedan känner man sig ganska nöjd.

Off Road
Som ni kanske förstår av namnet så handlar det här alternativet om att köra i terrängen en viss sträcka och givetvis försöka komma först i mål. Men inte heller här erbjuds man någon valfrihet utan tvingas köra runt i samma lastbil och bana hela tiden. Det finns dock genvägar och senvägar efter banan som förlänge livslängden på detta alternativ en aning.

King of the road är ett spel för dig som i alla fall är lite intresserad av lastbilar, annars kommer du nog tycka att det är ganska trist. Men när man väl har satt sig in i spelet blir det nästintill beroendeframkallande och timmarna bara rinner iväg medans man cruisar på en gammal skogsväg med en last Coca Cola i lastutrymmet på och bara njuter av stämningen som det här spelet har.

Livslängden Man måste gilla lastbilar
Stämningen Grafiken
Känslan