Lär dig C++ på 3 veckor

Lär dig C++ på 3 veckor

Tack till Pagina som lånade ut produkten för recension.

15/10-03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Som låg-/mellanstadie elev var jag vetgirig och ville gärna prova på att programmera, och började ivrigt knappra i qbasic. Programmen växte och emellertid var koden en enda stor, odokumenterad, gröt som var allt annat än flexibel. Nu många år senare vaknade mitt programmeringssinne till liv igen. Jag tänkte att den här gången, den här gången ska jag lära mig programmera på riktigt! Jakten efter en bra och fri kompilator sätter igång strax efter jag beslutat mig för att börja programmera C++. Samma dag skriver jag mitt första Hello World-program, klappar mig på bröstet och ingenting kan stoppa mig. Det dröjer inte länge innan stoltheten bleknar och jag inser att jag behöver hjälp på traven för att kunna avancera. Min personliga lärare får bli boken "Lär dig C++ på 3 veckor".

Lär dig C++ på 3 veckor

Orginaltitel Teach yourself C++ in 21 Days
Förlag Pagina
Pris Ca. 500 kr
ISBN 91-636-0687-9
Antal sidor 850
Tryckår 2001

Jag bestämde mig redan när jag fick boken för att göra ett litet expriment. I och med skolstarten valde jag en nybörjarkurs i programmering med dess tillhörande kurslitteratur. Några veckor senare anländer boken jag ska recensera idag. Jag såg då min chans att se vad boken verkligen går för. Lär jag mig mer och fortare genom "C++ på 3 veckor" än genom kursen och dess tillhörande kurslitteratur?

Den fjärde upplagan av boken "Lär dig C++ på 3 veckor", eller "Teach yourself C++ in 21 Days" som orginaltiteln lyder, är skriven av Jesse Liberty och översatt till svenska av Elsie Formgren och Sten Sundström.

Jesse Liberty har tidigare skrivit böcker om C++ och C#. Just nu jobbar han som verställande direktör på Liberty Associates och bedriver konsultverksamhet, .NET-utveckling och håller kurser i objektorienterad programmering. Dessförinnan har Jesse jobbat som systemutvecklare på AT&T, mjukvarudesigner hos Xerox och vice verkställande direktör på utvecklingsavdelningen på Citibank.

Boken är, under dessa tre veckor, styckad i 21 dagar. Under varje dag arbetar man med en ny del i programmeringsspråket C++ och bygger vidare på tidigare dagar. På bokens första sida finns en överblick över alla dagar med en kort beskrivning av den dagens inriktning.

Hur ser då en vanlig dag i "Lär dig C++ på 3 veckor" ut? Ja, först får man veta vad dagens lektion ska handla om, därefter börjar lektionen. Om vi antar att dagens ämne är satser, så får man första veta vad syftet med satser är, hur, när och var de används. Sedan ges exempel varpå exempelkoden steg för steg förklaras. Emellanåt dyker det upp gråa rutor med information om vad man bör och inte bör göra. Mot slutet av lektionen kommer det en kortare sammanfattning, vanliga frågor och svar samt en seminariedel med övningar och tester. Dessa är då tillför att läsaren/eleven själv ska få prova på sina nyinlärda kunskaper. För att du inte ska köpa grisen i säcken finns det ett provkapitel av boken. Provkapitlet behandlar "Ett C++-programs beståndsdelar". Känner du dig sugen? Läs kapitlet här.

När den 21 dagen är slut ska man, om man följt boken från början till slut, kunna bemästra språket på en ganska hög nivå. Man behöver visserligen inte läsa boken från första dagen till den sista. Det går att läsa enbart de kapitel som tilltalar en mest, men jag tror att det bästa är att läsa den i sedvanlig ordning för att få ut så mycket som möjligt.

De första lektionerna i boken är ganska korta och till en början klarar man av 2-3 dagslektioner per dag. Om bokens första dagar hade varit en aning längre hade det känts bättre. Redan efter ett par dagar så märker man att tempot ökar och dagslektionerna tar längre och längre tid att göra. Ibland hinner man inte ens göra en dagslektion, något som i och för sig inte är något större problem då det bara är att fortsätta från det man lämnade nästa gång.

Längst bak i boken finns ett utmärkt register ifall man hellre använder boken som ett uppslagsverk än en kurs i C++. Det finns även åtta sidor att skriva egna anteckningar, något som jag själv aldrig använt eller haft planerat på att utnyttja. Åtta sidor är alldeles för kort för att kunna föra utförliga anteckningar på och om man inte gör mer än korta kom-ihåg-medelanden är det bättre med Post-It-lappar på den aktuella sidan.

Hur gick det då? Jag vet inte om det går att jämföra "Lär dig C++ på 3 veckor" med kurslitteraturen. De spelar inte i samma division. Kurslitteraturen försöker säga så mycket som möjligt med så få ord och stavelser som möjligt att den missar väldigt mycket. Övningarna är ofta tråkiga och inte speciellt tilltalande. "Lär dig C++ på 3 veckor" har däremot precis det tempo jag vill ha. Jag vill inte rusa fram och lära mig programmera en Tetris-klon så fort som möjligt utan att ha en blekaste aning om vad jag gör. Jag vill lära mig hur allt i min Tetris-klon fungerar om det så ska ta en månad eller två extra. När jag nu programmerar i skolan känner jag faktiskt att jag behärskar språkets olika delar på ett djupare plan med "Lär dig C++ på 3 veckor" än med kurslitteraturen.

Den största nackdelen med boken är att det inte följer med någon övnings-CD. De kodexempel som finns i boken är inte speciellt långa, men en skiva med exempel och en friversion av en kompilator hade varit uppskattat. Dev-C++ är ett exempel på en fri kompilator/editor för Windows och UNIX.