Fokusering
Bildkvalité
Video
Testbilder

Ett stort tack till AID som gjorde denna recension möjlig.

26/10-03 | Najze | najze(@)64bits.se

Digitalkameran har verkligen slagit sig in på marknaden de senaste åren. När de började smyga sig in på marknaden så kunde de inte slå ut systemkamerorna. Detta mycket på grund av att de första digitalkamerorna inte var så välutvecklade med t.ex. bra upplösning. Idag så tillverkas det digitalkameror i mängder. Man kan både hitta billiga, dyra, funktionella och avancerade modeller. Som vanligt med nyhetens behag så var prislappen på de första digitalkamerorna skrämmande. Men idag, när utbudet blivit enormt, så har priset på digitalkameror sjunkt till en mer prisvärd nivå. Kameran vi har fått äran att testa är en av Konica Minoltas senaste skapelser, DiMAGE Z1.

Nedan följer specifikationer för produkten:

Pris Ca 4000 kr
Tillgänglighet Lättillgänglig
Kamerans storlek B x H x D = 109,5 x 77,5 x 80,0 mm
Vikt Ca 305 g (utan batterier)
Upplösning bildsensor 3 340 000 pixlar (3,3 Mega Pixels)
Upplösning bild (effektiv) 2048 x 1536 pixel (Max)
Optisk zoom 10X
Digital zoom 4X
Bildkomprimering JPEG
Videoinspelning Ja, max 640x480, 30 bilder/sek
Videokomprimering Motion JPEG (MOV)
Minnestyp Secure Digital eller MultiMedia-kort
Minne som ingår 16 MB Secure Digital
Objektiv 5,8 - 58 mm (35 mm-motsvarighet: 38-380 mm)
Ljuskänslighet (ISO) Auto och motsvarande 50, 100, 200 och 400 ISO
Fokusering Auto + manuell
Närgräns 4 cm
Blixt Inbyggd, möjlighet till extern
Blixtens uppladdningshastighet Ca 7 sek
Överföringsgränssnitt USB 1.1
Display/skärm 3,8 cm (1,5 tum) TFT-färgskärm
Batterier 4 x AA eller Ni-MH
Batterier som ingår 4 x AA
Menyspråk Japanska, engelska, tyska, franska och spanska
Videoutgång NTSC och PAL
Systemkrav USB-port, Win98SE/ME/2000/XP och Mac OS 9.0 - 9.2.2, Mac OS X v10.1.3 - 10.1.5, och v10.2.1 - 10.2.6

Som ni ser har Z1 mycket att erbjuda. Något som utmärker och gör denna kamera lite extra speciell är 10X optisk zoom (4X digital). Z1 är den första kamera från Minolta som har denna 10X optiska zoom. Detta är mycket för att vara en digitalkamera, särskilt i den prisklass som Z1 ligger i. Som billigast kan man hitta denna kamera för cirka 4000 kr. AID som skickade oss kameran säljer Z1:an för 3950 kr.

3,2 Mega Pixels kan verka lite snålt, men bör räcka gott. Man ska inte hänga upp sig för mycket på hur många Mega Pixels en kamera har. Det är nämligen inte alltid en kamera med högre upplösning är bättre än en med lägre.

Minolta DiMAGE Z1 var förpackad i en ganska så kompakt och snygg låda.

I förpackningen fanns följande:

• 1 st. Minolta DiMAGE Z1

• 1 st. Axelrem

• 1 st. Objektivlock

• 1 st. Secure Digital 16 MB minneskort

• 1 st. AV-kabel

• 1 st. USB-kabel

• 4 st. Alkaliska batterier (AA)

• 1 st. CD-skiva Minolta DiMAGE Z1 bruksanvisning

• 1 st. CD-skiva Minolta DiMAGE Viewer

• 1 st. CD-skiva ArcSoft Video Impression V.2

• 1 st. Garantikort
  • När man väl öppnat lådan fann man instruktionsbok, CD-skivor och garantibevis. Under detta fann man den inslagna kameran, 4 st batterier (AA), minneskort (16 MB Secure Digital), objektivlock, axelrem och kablar (USB och AV-kabel). Kameran var ganska väl förpackad i stöttåligt omslagspapper. Den medföljande bruksanvisning som följer med (i pappersform) är uppdelad i 10 olika språk. Språken i manualen är: engelska, tyska, franska, spanska, holländska, svenska, danska, finska, portugisiska och italienska. Det följer även med en CD-skiva med en användarmanual för kameran och en för Minolta DiMAGE Viewer (program) i PDF-format (Adobe Acrobat). Adobe Acrobat ligger även med på denna skiva. Manualerna finns i alla de 10 språk jag nämnde tidigare och PDF-manualen för kameran är mer avancerad än den i pappersform. Det är alltid positivt med svenska manualer, då det finns de som inte är så duktiga på engelska. Manualerna är inte likadana så jag rekommenderar er att läsa bägge om ni skulle köpa denna kamera. I manualerna finner man instruktioner för vad man ska börja med att göra med kameran, sätta i batterier, minneskort m.m. Det står även förklarat väldigt bra och ganska enkelt hur man ska använda kameran och alla de funktioner och inställningar som finns. Det finns även bra tips på hur man kan ta kort med kameran. Även säkerhetsåtgärder och vad man bör tänka på vid användning av kameran står med. En utmärkt användarmanual helt enkelt.

Som jag nämnde så följer det även med en manual till Minolta DiMAGE Viewer. Denna manual förklarar hur du installerar programvaran och hur du använder den. Även denna är alltså på svenska.

Förpackningen innehåller det jag tycker att en förpackning till en digitalkamera skall innehålla. Ett lite större minneskort och en väska för kameran hade de kunnat skicka med för de 4000 kr som kameran kostar. Det går att köpa Z1 kameran med större minneskort direkt, men då självklart till ett högre pris. Man kan använda både Secure Digital- och MultiMedia-kort, men tänk på att det sistnämnda minneskortet inte är lika snabbt som ett Secure Digital (svarstiden är längre på ett MultiMedia-kort).

Programvara & installation

Installationen av kameran är väldigt enkelt. Bara att plugga i USB-kabeln och sätta på kameran så installeras kameran automatiskt. Detta gäller dock endast Windows 2000 och Windows XP. För övriga operativsystem så får man installera en drivrutin manuellt som man finner på en av skivorna.

Det följde med 2 CD-skivor med följande program:

• Minolta DiMAGE Viewer

• ArcSoft Video Impression V.2

• Adobe Acrobat Reader 5.0

• Quicktime 5

• DiMAGE Messenger (14 dagars testversion)

• Cyberlink Medi@show DSC v.2 (60 dagars testversion)
  • På CD:n med Minolta DiMAGE Viewer finns självklart programvaran som är ett ganska enkelt bildbehandlingsprogram för att ordna och redigera bilder. Man finner även drivrutiner för de som inte använder Windows XP eller Windows 2000 på skivan. På CD-skivan finner man även DiMAGE Messenger som är ett annat bildbehandlingsprogram men här är det endast en 14 dagars testversion man får använda sig av. Efter 14 dagar kan man endast använda ett fåtal av programmets funktioner. Om man vill fortsätta använda programmet efter de 14 dagarna så måste man köpa programmet som kostar cirka 300 kr. Cyberlink Medi@show DSC v.2, 60 dagars testversion, följer även med. Detta är ett filmredigeringsprogram men som, konstigt nog, inte stödjer MOV-formatet. Man kan ju undra varför de skickar med ett sådant program, när kamerans videoformat är just MOV. QuickTime 5 följer även med på skivan. Utan detta program så hade det blivit svårt att se sina MOV filer som man tagit med kameran. Dessa sistnämnda program finns inte med på den meny som dyker upp vid insättning av skiva, utan man får själv in och leta efter dem. Lite underligt, kan man tycka.

ArcSoft Video Impression är ett ganska lättanvänt program för redigering av film. Klicka och klippa är det som gäller och du kan enkelt lägga in text, effekter, ljud m.m för att klippa din film. Programmet stöder ett flertal filtyper, bl.a. MOV.

Användarvänlighet

När kameran väl är uppe ur lådan och ligger i handen för första gången, så känns den som gjuten för handen. Den högre sidan av kameran (där batterierna sitter) är perfekt utskuren för ett skönt grepp och man känner direkt att man har bra kontroll över kameran.

Att kika igenom manualen lite snabbt innan man använder en ny produkt ser jag nästan som självklart, även för Z1 kameran. Efter det snabba bemötandet av manualen är det bara att sätta igång att ta sig an fotografjobbet. Det hölje och de flertal knappar som kameran har kan kännas lite plastiga till en början. Allt är en vanesak och jag tycker att de har lyckats riktigt bra med kamerans design. Enkel och lätthanterlig är orden som stämmer överens med Z1.

Överföringen av bilder är inte särskilt avancerad, bara att plugga i den medföljande USB-kabeln så ploppar kameran upp som en portabel disk. Härifrån är det bara att kopiera över bilderna till datorn. Tar man bort bilder från "den portabla disken" så försvinner de även från minneskortet i kameran. Det går även att granska och ta bort bilder manuellt, mer om detta senare under display & menyer.

Form och design

Det första som slår en när man ser Z1 är dess storlek. Den ser stor och klumpig ut på bild. Men när man väl packat upp den så är den faktiskt inte så himla stor. Den är klart lite klumpig jämfört med många andra digitalkameror, men långt ifrån så stor och klumpig som man lätt kan tro. Beroende på vad man ska använda sin digitalkamera till så bör man tänka efter om storleken på kameran har någon betydelse. Om man ska ha den i fickan och snabbt kunna ta upp och fotografera, så är inte Z1 lämplig för dig.

Display & menyer

De flesta digitalkameror idag har en display med en uppdateringshastighet på 30 bilder per sekund. Hör och häpna, Z1 har en uppdateringshastighet på 60 bilder per sekund! LCD-skärmen återger en fruktansvärt jämn och naturlig rörelse. Det är en otroligt stor skillnad mellan Z1:ans display jämfört med andra digitalkameror. Här har de verkligen lyckats. Skillnaden mellan 30 och 60 bilder per sekund kan jämföras med skillnaden mellan 3dfx Vodoo 2 och nVidia GeForce 2. Alla minns vi uppgraderingen och visst var den härlig? Precis samma känsla gäller för Z1:ans underbara display.

För att ni ska hänga med bättre på beskrivningen om knappar och dylikt så kika gärna på bilden.

Man sätter enkelt på kameran genom att trycka på ON-knappen. Man möts direkt av en ljudslinga som liknar ett förkortat Windows XP:s inloggningsljud ("Starta Windows"). Runt ON-knappen sitter en lägesväljare som man kan vrida på för tre olika steg. Steg 1 innebär att man har kameran i tagningsläge (sökarvisning) och då stängs LCD-skärmen av och man får titta genom sökaren för att se motivet man skall ta kort på. Väljer man steg 2 så tänds displayen och sökaren stängs då automatiskt av. Det sista läget (3) är visningsläget, där man kan se på sina bilder och redigera efter behov.

När det kommer till kamerans menyer så kan man ställa dessa på fem olika språk: japanska, engelska, tyska, franska och spanska. Efter att man har satt på kameran, trycker man på "Menu" och då är det bara att ställa in efter eget tycke. Menyn är lätthanterlig och man förflyttar sig i menyn med fyra knappar ("Fyrvägskontroll"). När man vill acceptera något så trycker man på knappen i mitten av dessa fyra knappar. Då det finns ett flertal alternativ i menyn så tänker jag inte gå in på varenda detalj utan endast i stora drag. Man kan välja följande upplösningar: 640x480, 1280x960, 1600x1200 och 2048x1536. Man kan även ställa in tre olika kvalitéer, Economy, Standard och Fine (Fine är bäst).

För den som är ovan vid kameror så är exponeringsratten en smidig funktion. Beroende på vad för typ av bild man skall ta så kan man vrida på ratten för att få kameran inställd och anpassad för motivet man skall ta på. De olika lägen som finns för motiv är: Porträtt, Sport & action, Landskap, Solnedgång och Nattporträtt. Man kan även ställa in ratten på "Auto" och då ser kameran till att anpassa sig själv och väljer vilket exponeringsläge som är bäst. Är man lite mer van vid kameror så finns det fyra lägen man kan välja bland: M (manuell exponering), S (slutartidsförval), A (bländarval) och P (programexponeringsläge). Här finns ett flertal funktioner beroende på val, men detta är överkurs. Det sista valet på ratten är en filmkamera, som ni antagligen själva kan lista ut vad det innebär? Just det, Z1 går även att använda som en filmkamera. Mer om detta senare i recensionen.

Enklast är att använda läget "Auto". Ska man t.ex. ta landskapsbilder, porträtt eller solnedgångar så blir det oftast bra bilder om man väljer något av dessa val. Har testat mig fram och det blir bra foton när man väljer rätt läge. Skulle man inte göra det, så kan det bli riktigt tokigt.

Blixt

Kameran är naturligtvis utrustad med blixt. Enligt Minolta så ska det vara deras kraftfullaste blixt någonsin hos en digitalkamera. Blixten har en räckvidd på cirka 6 m och skulle man inte vara nöjd med den, trots allt, så finns det externa blixtar att köpa till (ex. Program Flash 3600HS, 5600HS och 2500).

Vill man använda blixt så fäller man enkelt upp den. Vill man inte använda blixt så låter man helt enkelt bli den. Man kan använda blixten i 5 olika lägen:

• Automatiskt blixt

• Automatiskt blixt med reduktion av röda ögon

• Upplättningsblixt

• Långsam synk

• Avstängd blixt
  • Jag testade blixten mest inomhus, men även lite utomhus. Blixt med reducering av röda ögon fungerade utmärkt. Det blev bra kort och det finns inget att klaga på när det gäller blixten.

Bilden med den vita studentnallen är tagen i ett kolsvart rum. Den ligger på 2 stycken A4 papper, därav hålen till vänster. De vita papperna har fått lite ljusblå nyans, men annars absolut inget fel på bilden.

Zoom

Det som kanske utmärker denna kamera mest är zoomen. Hela 10X optisk zoom (4X digital) vilket inte är särskilt vanligt bland digitalkameror. Zoomen är riktigt bra och man kan zooma in på riktigt långt avstånd. Antingen så har man digital zoom avslagen och då används endast den optiska zoomen. Slår man på den digitala zoomen (görs i menyn) så förlänger man den optiska zoomens teleläge med upp till 4X i steg om 0.1X. Det är stor skillnad att använda den digitala zoomen, jämfört med den optiska. Framförallt så kan man zooma väldigt mycket närmare än tidigare. Att ta bilder i maximal zoom är väldigt svårt utan stativ, bilderna vill gärna bli suddiga. Bilderna blir inte jättebra i maximal zoom och detta står även i manualen ("En viss kvalitétsförlust är ofrånkomlig på bilder med digital zoom"). Jag lyckades aldrig att ta ett bra kort med maximal zoom, kanske berodde det på att jag inte använde stativ, som rekommenderades. Här är 2 bilder som exempel, en utan zoom och en med maximal digital zoom.

Om man zoomar för mycket så kan det ibland bli ganska suddig skärpa då kameran inte hittar något att sätta fokus på. Bilder tagna med full optisk zoom blir oftast lika bra som om man tagit samma bild på nära håll, utan zoom.

Jag föredrar att ha digital zoom avstängd, den optiska zoomen räcker gott till de flesta bilder.

Fokusering

Z1 har ett autofokussystem vilket innebär att fokuseringen sker automatiskt. Håller man ner avtryckaren halvvägs, så låser man fokus och exponering. Detta visas genom en ruta som dyker upp på displayen. Skulle kameran inte kunna lokalisera målet så kommer det upp en röd prick på displayen som visar att man bör göra ett nytt försök. Fokuseringen är riktigt snabb och ganska mycket snabbare än på tidigare kameror jag använt.

Bildkvalité

Det som anses viktigast med en kamera är självklart bildkvalitén. Efter cirka 2 veckors användning av Z1 så har det blivit en del bilder. I början var det svårt att få bra bilder men det tog inte så lång tid innan man lärde sig kameran.

Den höga upplösningen (2048x1536) på bilderna är självklart ett plus. Det varierar från bild till bild hur bra kvalitén blir, säkerligen beroende mycket på fotografen. Att vara stadig på hand är ett måste för att få bra bilder.

Genom att titta på ett urval av lyckade bilder så kan jag inte säga annat än att de blir bra (med tanke på förutsättningarna). Det enda som man kan klaga på är att vissa bilder blir något korniga och övergångar kan ibland vara lite dåliga. Med detta menar jag t.ex. övergångar mellan ett hustak och den blåa himlen (se testbilder).

När man tar bilder i högsta upplösningen så får man plats med cirka 8-9 stycken bilder (på det 16 MB stora minneskort som följer med), vilket man inte kommer så långt på. Ett köp av större minneskort är nästan ett måste.

Video

Det finns även en inspelningsfunktion för inspelning av digital film och ljud. Maximal upplösning är 640x480 och med 30 bilder per sekund. För att egentligen vara en digitalkamera så är denna extrafunktion lite rolig att ha. Självklart är den inte jämförbar med en riktig filmkamera. Beroende på hur stort minneskort man använder sig av så blir självklart filmen olika lång. Med 16 MB minneskort kan man spela in cirka 13 sekunder i bästa kvalité. Bilden blir helt okej och likaså ljud. Lite svårt med ljus och ljud (det blir gärna burkigt) vid filmning. Ljudet vill gärna hamna lite efter och hamnar inte i synk med filmen. För att se ett exempel, klicka här och du kommer få se en skådarspelartalang utan dess like.

Testbilder

Här är några olika testbilder. OBS! Storleken på dessa varierar från 1 MB - 1.66 MB.

Med tanke på att det finns ett stort urval av digitalkameror så ska man verkligen inte ta första bästa. Det skiljer oftast en hel del från kamera till kamera. Allt från funktioner, display, zoom, och inte minst bildkvalité. Minoltas DiMAGE Z1 är en riktigt bra kamera och jag kan inte annat än rekommendera den. Den har det mesta som man behöver och även till ett ganska rimligt pris. Kameran har bra zoom, underbar display, hög upplösning, bra bildkvalité, trevlig design och formgivning, videoinspelning m.m. Det enda som man bör tänka på vid köp av denna kamera är ett minneskort som rymmer mer än 16 MB. Det kommer du nämligen inte långt på. Du kan köpa denna kamera med större minneskort än 16 MB från tillverkaren, men du kan självklart köpa ett minneskort bredvid.

Enkel att använda Något korniga bilder
    Bra bildkvalité Ljusövergångar kan ibland bli dåliga
    Bra zoom