Niob NB-110

Tack till Niob som gjorde denna recension möjlig.

19/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco(a)64bits.se

För ungefär två månader sedan lanserade det nystartade företaget Niob sin första produkt, NB-110. Bakom företaget står två unga entreprenörer hemmahörande i Stockholm. De har gjort precis samma sak som många andra, lanserat en MP3-spelare, men här slutar också likheterna. Istället för att köpa in en färdig produkt och sätta dit sitt eget namn har de valt att själva ta fram en egen produkt. Personerna bakom Niob anser inte att det är hållbart i längden att bara köpa in produkter från andra och hoppas att de gör ett bra jobb. Man bör istället sköta så mycket som möjligt, dels för att få vad man vill ha, men också för att kunna ha kontroll på kvalitén och på vad som egentligen efterfrågas.

Niob NB-110 är framtagen nästan helt och hållet i Sverige. Design, innehåll och specifikationer har grundarna själva kommit fram till. De har sedan tagit hjälp av ett kinesiskt företag som har hjälpt dem att förverkliga deras dröm. Trots att de har fått viss hjälp från Kina är det på inget sätt en lögn att kalla spelaren 100 % svensk. Eftersom Niob äger NB-110 själva riskerar de heller inte att exakt samma produkt dyker upp under ett annat namn, vilket kan vare en fördel, både för företaget och för konsumenterna.

Men har Niob NB-110 någon chans mot de MP3-spelare som redan finns på marknaden? Vi jämför den främst mot sin största konkurrent, Jens of Sweden MP-130, vilken spelare är det bästa köpet?

I tabellen nedan hittar ni en sammanfattning av spelarens specifikationer.

Storlek 75 x 40 x 16 mm (LxBxH).
Vikt 46 g (batteri inkluderat).
Lagringskapacitet 256 MB och 512 MB.
Stöd för MP3 (32 - 320 Kbps) och WMA (8 – 192 Kbps.
Batteri Inbyggt 550 mAh.
Batteritid Runt 26 timmar.
Överföring USB 2.0.
Uteffekt 30 mW + 30 mW (vänster- respektive höger-kanal).
Övrigt Line-in (ljudingång, spelar in MP3 i 96- 160 Kpbs), OLED-display med två färger (blå-grön och orange), tillverkad i aluminium.
Rekommenderade priser 1695 och 2295 SEK (256 och 512 MB) med moms.

Storleksmässigt är spelarens ganska lika sina konkurrenter. Om man jämför med JOS MP-130 är Niob NB-110 lite kortare men istället bredare. Även vikten är nästan identisk, det skiljer enbart tre gram vilket ingen kommer att lägga märke till. Något som däremot inte är lika på något sätt är formen. Asono 250f som vi testade tidigare i veckan hade en udda form, men det är inget mot NB-110. Niob har satsat på en mer triangulär utformning av sin spelare, detta gör att spelaren ser elegant och udda ut. Den största fördelen är trots allt att spelaren ligger betydligt bättre i handen än de spelare som är rektangulära.

Skärmen som används är av OLED-typ och klarar precis som många andra av dagens skärmar för MP3-spelare av att visa två olika färger. Alla de spelare vi testat med OLED-skärm tidigare har kunnat visa samma färger på skärmen som denna, orange och blå-grön. Skärmen i sig håller hög kvalité, och den är båda skarp och ljusstark. Upplösningen är på 128 x 64 pixlar vilket är fullt tillräckligt. Det är heller inte några problem att använda spelarens skärm ute i solljus, vilket inte är en självklarhet på alla MP3-spelare.

Uteffekten är nästan brutal, hela 30 mW per kanal är betydligt mer än vad andra spelare klarar av. Som exempel klarar JOS MP-130 enbart 13 mW per kanal, och Krinor Monolith MX-7010 får även den nöja sig med 13 mW per kanal. Det är med andra ord inga som helst problem att driva ett par riktigt stora hörlurar med Niob NB-110. Något man däremot bör tänka på är att man skall vara försiktig med ljudnivån om man använder de medföljande hörsnäckorna, eller några andra mindre hörlurar. Risk för hörselskador alltså…

Spelaren är gjord i aluminium vilket gör att den ser både snygg ut, och känns välbyggd. Det är inga glappande plastdetaljer, och spelaren bör också hålla sitt utseende bättre än om den vore byggd i plast eftersom aluminium inte slits på samma sätt som lackad plast.

Man har valt att använda sig av USB 2.0-gränssnittet vid överföring vilket vi ser som en fördel. Något mindre trevligt är dock att vi inte ser några större vinster jämfört med USB 1.1-spelare. Vi uppmätte en hastighet på 0,9 MB/s vid skrivning och läsning till Niob NB-110. Normalt brukar vi se 0,7 MB/s på USB 1.1-spelare. Skall vi vara ärliga hade vi faktiskt förväntat oss en större skillnad.

Ytterligare två saker vi saknar är stöd för spellistor, och formatet OGG Vorbis. Men inget av dessa är några större problem. Det bör inte vara några problem att hålla koll på den musiken som får plats på 512 MB, så spellistor är absolut ingen nödvändighet. Och dessutom är det inte speciellt många som använder sig av OGG Vorbis-formatet idag.

Enligt Niob skall det komma en ny firmware som skall lägga till stöd för OGG Vorbis. På frågan om när den skall vara färdigutvecklad fick vi svaret ”inom en snar framtid”, så det bör förhoppningsvis inte dröja allt för länge.

Förpackningen som spelaren levereras i är helt klart värd att nämnas. Lådan i sig är en fyrkantig papplåda. Det intressanta är när man skall öppna den. För det första sitter locket fast med hjälp av magneter, en lösning vi inte sett tidigare. Men det som är mest intressant ser vi när vi öppnat lådan. Spelaren med alla sina tillbehör är packade mycket noggrant. Först ligger alla delar individuellt förpackade i plastpåsar. Dessa ligger sedan var för sig i hål i en skumgummiplatta. Fraktskador är med andra ord något som inte skall kunna ske, om inte något får för sig att köra över lådan med en truck eller göra något annat otyg.

I förpackningen hittar vi förutom spelaren själv följande:

Som ni kan se medföljer det mesta man kan tänkas behöva. Något som vi speciellt tycker är värt att nämna är den externa laddaren. Den gör det möjligt att ladda spelaren utan hjälp av datorn, man kopplar den helt enkelt direkt till vägguttaget. En sådan här laddare finns till de flesta spelare på marknaden, men det speciella är att den medföljer som standard.

USB-kabeln och kabeln för ljudingången är upprullade på hjul som båda fungerar som en jojo. Man drar i den så åker den ut, dra i den igen så rullas den ihop och tar minimalt med plats. En USB-kabel som fungerar på det här viset börjar bli mer eller mindre standard, men det är första gången vi ser en kabel för ljudingången med samma funktion.

En annan sak som vi ser för första gången i en förpackning hos en MP3-spelare är förlängningskabeln för hörlurarna. Denna lägger på runt 30 cm till längden vilket gör att man har valet att antingen ha spelaren runt halsen eller i fickan, och trots det aldrig ha en för lång, eller för kort hörlurskabel, smart Niob!

På CD-skivan hittar vi drivrutiner till de äldre operativsystemen som behöver det, men också en manual till spelaren. Denna finns på tre språk, engelska, kinesiska och svenska. Manualen är inte bara skriven på svenska, utan den har både att bra innehåll och bra upplägg. Som exempel har man valt att förklara vad alla knapparna gör i de olika lägena, vilket gör det föredömligt enkelt att börja använda spelaren direkt.

Rent utseendemässigt skiljer sig som sagt spelaren en del från mängden, den triangulära formen är inte direkt vanlig. Aluminiumhöljet höjer dessutom kvalitetsintrycket markant. Aluminiumet bör också göra spelaren betydligt mer hållbar. Det enda som i dagsläget riskerar att ta skada är displayen, men det är inget som man enkelt kan göra något åt, utan att förhöja kostnaden rejält.

Framsidan av spelaren har alla knappar samlade i sin nedre del vilket gör att man enkelt når dem med tummen. Totalt finns det enbart tre stycken knappar, tillsammans med en styrpinne (som även agerar knapp). Den ena knappen används för att starta och stänga av spelaren, sätta igång musik med mera. Den andra knappen används främst för att byta equalizer-läge, och den sista används främst för att starta en inspelning. Styrspaken är den man troligen kommer att använda mest. Med denna ändrar man volymen, byter låt, navigerar i menyn och mycket mera. Det sista vi hittar på framsidan är förutom namnet Niob längst upp, även den mikrofon som används vid inspelning som återfinns till vänster om namnet.

På baksidan hittar vi inget vettigt över huvud taget, den är helt ren från knappar och uttag. Det enda som återfinns här är text.

Spelarens sidor är inte helt rena som på vissa andra spelare, utan här har man placerat sådant som inte behöver lika mycket exponering. Längst upp sitter ljudingången tillsammans med USB-kontakten. Den sistnämnda har ett plastskydd vilket gör att det inte kommer in damm och liknande i kontakten när den inte används, tyvärr har man inte skyddat ljudingången på samma sätt. På högersidan hittar man två stycken reglage, den ena är till för knapplåset, och den andra är en spak av samma typ som används för att starta om spelaren.

Uttaget för hörlurarna hittar vi längst ner på spelarens vänstra sida tillsammans med fästet för halsbandet. Ni skymtar också den spak som används för att starta om spelaren till höger om dessa två på bilden ovan.

Displayen är som sagt tvåfärgad, men är inte gömd bakom en spegel som på en del andra MP3-spelare. Detta leder till att man utan problem kan använda skärmen ute i solljus, vilket inte har varit möjlig med de spelare som har haft en spegel framför själva displayen. Niob har också anpassat mjukvaran i NB-110 efter skärmens egenskaper och trots att färgerna är låsta fungerar det mycket bra.

Menyerna i spelaren är otroligt lättnavigerade. Istället för att försöka få de illustrativa bilderna att vara så verklighetstrogna som möjligt har man istället försökt utforma dem så att man verkligen ser vad det är som visas. Grunden i menysystemet är nio stycken ikoner, och bakom dessa döljer sig undermenyer i form av listor. Den här lösningen fungerar mycket bra och det är inga som helst problem att navigera runt i menyn, och man hittar alla inställningar där de bör återfinnas, alltså inga konstigheter.

På senare tid har ljudkvalitén i MP3-spelare ökat dramatiskt. Flaskhalsen idag är hörlurarna, tillsammans med kodning av MP3-filerna. Tidigare var det istället spelaren själv som satte stop.

Niob NB-110 är på inget sätt ett undantag till ovanstående. Som standard med de medföljande hörsnäckorna låter den faktiskt förvånansvärt bra. Hörsnäckorna är inte av den gamla vanliga typen som brukar medfölja som standard, utan de håller faktiskt en betydligt högra klass, rent ljudmässigt. Om vi istället väljer att använda ett par andra hörsnäckor blir ljudkvalitén ännu bättre, och kopplar vi in ett par hörlurar av hög kvalité klarar spelaren av att leverera riktigt bra ljud. Niob NB-110 spelar helt klart i samma klass som Monolith MX-7010, och slår helt klart JOS MP-130 på fingrarna.

Om man känner för att finputsa ljudet något är detta fullt möjligt med hjälp av den inbyggda equalizern. Det finns sex stycken förinställda profiler, såsom Jazz, Pop, Rock med flera, men man har också möjlighet till att själva justera värden i en av equalizer-lägena. Detta medför att man kan få ett ljudläge som man själv gillar och trivs bra med.

Att handskas med spelaren är inga som helst problem. Formen är som sagt lite udda till skillnad från den vanliga rektangulära. Men det beror på att den skall ligga bra i handen, vilket den också gör. Knapparna är dessutom placerade på ett sådant sätt att man lätt kan sköta alla funktioner med en hand. Alla knappar är tydligt utmärkta så man ser direkt vad dem är till för. Detta tillsammans med den del i manualen som förklarar vad de olika knapparna gör i de lägen som finns gör att man utan som helst problem bör komma igång och använda spelaren.

På grund av sin vikt hänger den bra runt halsen, och man märker knappt av den vid joggning eller annan fysisk aktivitet. Den udda formen är heller inget problem eftersom halsbandet fästes i den spetsiga delen av spelaren. Något som vi dock tycker är lite synd är att halsbandet och hörsnäckorna inte är integrerade i varandra. Skall man ha spelaren runt halsen kommer man ha två stycken sladdar runt sig. Fördelen med att dela upp dem är dock att man kan använda spelaren utan halsband. Det optimala hade naturligtvis varit två par hörsnäckor, ett par med inbyggt halsband, och en utan. Men man kan inte få allt.

Spelarens batterikapacitet uppmättes genom att vi spelade en och samma fil tills spelaren helt sonika slutade fungera. Enligt specifikationerna skall spelaren ha en batteritid på 26 timmar, i våra tester slutade spelaren dock fungera efter 22 timmar. Det skiljer alltså fyra timmer mellan den riktiga och uppgivna tiden. Men skillnaden är inte speciellt stor, och batteritiden beror naturligtvis på hur man använder spelaren, och vad för typ av musik man spelar upp.

Den inbyggda radion fungerar utan problem, och den är enkel att handskas med. Gränssnittet i radioläget är relativt enkelt utan en massa förskönande effekter. Men fördelen med det är att man tydligt ser all väsentlig information.

När vi kontaktade Niob angående batteritiden lade de fram uppgifter om hur de har gjort för att få fram den siffra som presenteras i specifikationerna. De har precis som oss tagit fram ett värde genom praktiska tester (och inte genom teoretiska räkningar). Dock har vi inte utfört testet på exakt samma sätt som Niob, en av skillnaderna är till exempel att de har satt skärmen i ”viloläge”, vilket tydligen skall minska spelarens strömförbrukning.

Att koppla in spelaren till datorn går även det mycket smidigt om man använder sig av en relativt modern dator. Operativsystemet skall automatiskt hitta spelaren och man kan direkt börja flytta musik till- och från spelaren. Något som dock ställer till det en del är att spelaren inte har någon inbyggd USB-port, utan en adapter eller kabel krävs.

Trots att Niob har valt USB 2.0-gränssnittet till spelaren ser vi ingen större förändring i överföringshastighet mot spelare som använder det äldre USB 1.1-gränssnittet. Detta beror troligen på att de minneskretsar som befinner sig i spelaren helt enkelt inte klarar av att skriva/läsa snabbare. Vi blev faktiskt något besvikna på det här, och vi hade förväntat oss en betydligt högre överföringskapacitet, åtminstone det dubbla mot vad USB 1.1-kompatibla spelare klarar av.

Niob NB-110 är en väldigt genomtänkt produkt i allt från förpackningen till utformningen. Vid en första anblick kan formen på spelaren kännas både udda och till viss del även omotiverad. Men den så kallade droppformen gör att spelaren ligger mycket bra i handen och man kan utan problem styra spelaren med enbart en hand.

Eftersom knapparna är relativt få till antalet på framsidan ser spelaren både mycket ren och elegant ut. Användarvänligheten är också den på topp, trots de få knapparna. Detta har man lyckats med genom att både märka ut knapparna tydligt, och att på ett föredömligt sätt förklara knapparnas funktioner i manualen.

Förpackningen och tillbehören är även de väldigt bra. Alla tillbehören är otroligt bra förpackade och de ligger inte bara nedslängda i en burk eller liten papplåda som hos många konkurrenter. Tillbehören i sig är även de en stor fördel, man får med en hel del saker som man annars brukar få köpa till i efterhand.

Spelaren har också inbyggt stöd för USB 2.0 vilket i sig är en fördel. Men överföringshastigheten är tyvärr betydligt lägre än vad vi väntat oss, 0,9 MB/s är på inget sätt revolutionerande.

Men som med alla andra produkter finns det en del nackdelar med Niob NB-110. Den enda som vi egentligen tycker är värt att nämna är att den inte har en inbyggd USB-port. För att ansluta spelaren till datorn krävs antingen en adapter eller en kabel. Några andra småmissar är avsaknaden av spellistor och vissa kommer troligen också saknas stöd för OGG Vorbis-formatet (vilket enligt uppgift snart skall stödjas via en ny firmware).

I det stora hela är Niob NB-110 en otroligt bra produkt. Vi vågar till och med gå så långt och säga att det är den mest fulländade MP3-spelare vi hitintills testat, och vi tilldelar den därför gärna utmärkelsen ”Best Product”!

Utseendet. Ingen inbyggd USB-kontakt.
Lättnavigerad.
Ljudkvalitén.