Menysystem
Radio
Inspelningsfunktion
Filöverföring

Tack till yellowexpress som gjort denna recension möjlig.

15/09 -04 | Jonas Lundh | lundh((at))64bits.se

Att mp3-spelare är här för att stanna är det nog inte många som tvekar om. Filtyperna som de kan spela kan komma att ändras med tiden men kategorin små digitala bärbara musikspelare kommer att finnas kvar under en lång tid. Att dessa spelares popularitet ökar har inte passerat elektroniktillverkarna obemärkt och allt fler ger sig in kampen om marknadsandelarna.

Senast i raden av tillverkare är Northern Star som med sin Xen 200-serie tar sitt första steg in på marknaden. Ett företag som även har Plasma- och LCD-TV i sitt sortiment. Fokus har lagts på spelarens fysiska storlek och spelaren finns i modeller upp till 512 MB. Modellen vi har fått chansen att testa är Xen 201 som är 128 MB varianten.

Storlek:75 x 35 x 19 mm
Vikt:40 g utan batterier
Minne201: 128 MB
202: 256 MB
205: 512 MB
FormatMP3, WMA och ASF
FM-radio:Ja
S/N:90dB
Radio: 55dB
Ljudinspelning:Inbyggd mikrofon
Linjeingång
FM-radio
Batteri:2 st. AAA
Batteritid:16 timmar
Anslutningar:Mini-USB (ansluter som Mass Storage)
3,5 mm hörlursutgång
3,5 mm linjeingång
Pris:1495 kr

Det finns ett par speciella egenskaper på spelaren. Linjeingången för att spela in ljud från externa källor är en av dem. Den kan bland annat användas som ingång för en extern mikrofon om den inbyggda inte räcker till. Andra användningsområden kan vara att spela in från en stereo via en hörlursutgång.

En annan något annorlunda lösning är batterierna, istället för ett AA eller ett inbyggt batteri drivs spelaren av två mindre AAA-batterier. Om detta är en bra lösning eller ej låter vi vara osagt men det ger tillverkaren möjlighet att göra spelaren tunnare medan batterierna fortfarande är utbytbara.

I övrigt är spelaren utrustad med en normal uppsättning funktioner. Överföringen går via USB 1.1 vilket räcker för 128 MB men kan möjligtvis vara på gränsen till långsamt om spelaren är utrustad med 512 MB minne. Men med musiken väl på plats i spelaren ska det inte vara några problem att driva även lite mer tungdrivna hörlurar. Uteffekten är på hela 20mW per kanal.

Till spelaren medföljer ett par hörsnäckor, ett halsband för att hänga spelaren runt halsen, en 3,5 mm ljudkabel (hane till hane), en manual och till sist en CD-skiva med drvrutiner och överföringsprogram till windowsversioner som inte har stöd för USB Mass Storage.

Manualen, som är i samma storlek som ett fodral till en cd-skiva, är tydlig och går genom de flesta steg i användandet av spelaren. Allt från hur menysystemet är organiserat till hur windowsprogrammen fungerar är inkluderat.

Utsidan

Xen 201 är en liten mp3-spelare som med sina 75 x 35 x 19 millimeter lätt går ner även i trånga jeansfickor. Stora delar av mp3-spelarens hölje är tillverkat i drygt millimetertjock metall vilket antyder att spelaren är mycket hållbar. Det finns heller inte någon antydan till det knakande som så ofta finns i bärbar elektronik med plasthölje utan hela spelaren utstrålar hög kvalité. Det enda som vid första anblick ser sårbart ut är navigationspinnen på spelarens framsida men till och med den känns mycket stabil.

Alla kontroller finns på spelares framsida och är placerade i en cirkel runt navigationspinnen. Överst finns rec-knappen som naturligtvis används för inspelning. Mer om denna funktion senare. De övriga knapparna är i medurs ordning bläddringsknapp, menu/mode samt EQ/A>B. Den sistnämnda knappen har till funktion att välja equalizerläge och ställa in repetition från en punkt (A) till en annan (B). På spelarens högersida finns ett Mini-USB-uttag samt en skjutknapp för att låsa de andra knapparna.

USB-uttagets skydd är tyvärr inte alls av samma kvalité som övriga spelaren. Det är tillverkat i ett mjukt gummiliknande material som tyvärr är ganska pilligt att hantera och skär sig med spelarens metallkänsla.

På ovansidan finns två 3,5 millimetersuttag, det högra är det vanliga hörlursuttaget och det till vänster är en linjeingång som möjliggör inspelning från en extern ljudkälla.

Batteriluckan på spelarens undersida är tillverkad i plast men gångjärnen är båda tillverkade i metall. Liksom övriga spelaren inger luckan förtroende om att den kan klara av hårdhänt hantering utan att gå sönder.

Menysystem

Spelaren har en ganska högupplöst display som visar ljus text på en mörk bakgrund. Med bakgrundsbelysningen aktiverad blir texten klart blåfärgad, mycket lättläst så länge det inte är för ljust i omgivningen. I direkt solljus kan displayen bli svårläst.

Spelaren startas genom att navigationsknappen trycks in och hålls intryckt en liten stund. Då syns först ”Loading…” i någon sekund och sedan Northern Stars logo i lika lång tid. Då startar spelaren i samma läge och med samma låt som den stängdes av i men låten är stoppad, inte pausad.

För att växla mellan mp3- och radioläge håller man inne menyknappen i ett par sekunder med spelaren i pausat läge i fallet från mp3-läge till radio. Vid ett kortare tryck på menyknappen kommer man istället in huvudmenyn som skiljer beroende på läge. I mp3-läge finns åtta val. Allt från uppspelningslägen till equalizer till information. När spelaren istället spelar radio finns bara två alternativ: FREQ. Save och Auto Preset. Vilka fungerar som man kan förvänta sig. med FREQ. Save går det att spara upp till frekvenser och Auto Preset gör det automatiskt. Det senare alternativet är känsligt för dålig signal vilket betyder att det ibland missar vissa kanaler som har hyfsad mottagning.

Menysystemet är enkelt och intuitivt. Precis som man kan förvänta sig används navigationspinnen för att bläddra i menyerna. Upp och ner för att välja meny och höger för att gå in i den. Att markera ett alternativ görs genom att pinnen tryck in. Det går i alla menyer alltid att gå tillbaka till uppspelningsläget genom att trycka på menyknappen.

Spelaren testades med två olika hörsnäckor och ett par hörlurar: de medföljande, Etymotic ER-4P och Koss Porta Pro.

Ljudkvalitén med de medföljande hörsnäckorna är som så ofta med medföljande hörsnäckor inte speciellt bra. Ljudet är ihåligt och något skrällande samtidigt som det låter dämpat. Under hela spelningen hörs även ett lågt statiskt brus som blir väldigt tydligt vid lägre volymer. Med referenssnäckorna (ER-4P) ändrades ljudbilden totalt. Ljudet blir mycket klarare, detaljerna är lätta att urskilja men fortfarande saknas något. Det statiska bruset blev ännu tydligare och ljudet låter fortfarande dämpat, inte så klart som man kunde önska sig. Det är främst mellanregistren som är drabbade även om det sträcker sig över hela frekvensområdet mer eller mindre.

Med mer förlåtande hörlurar som Koss Porta Pro blir dessa defekter i ljudet mindre tydliga även om de finns kvar. Att ljudbilden är som den är betyder inte att spelaren är dålig. Många kan säkert anse att den låter utmärkt. Ingen del av ljudet tränger genom extremt mycket utan ljudet blir lite mjukare och kanske lättare att slölyssna på vilket många kan uppskatta.

Radio

Radion är en av spelarens större fördelar. Mottagningen är mycket bra och ljudkvalitén är under goda förhållanden även den mycket bra. När mottagningsförhållandena försämras blir bruset tydligare och ljudet dämpat. Med andra ord precis som på med vilken annan radiomottagare av lite bättre kvalité som helst. Tillsammans med möjligheten att lagra 16 frekvenser blir radion mycket användbar om man skulle tröttna på den medhavda musiken eller om det är något annat intressant på radio.

Inspelningsfunktion

Det går att spela in från tre källor med spelaren. Med den inbyggda mikrofonen, från linjeingången eller från den inbyggda FM-radion.

Att spela in röstanteckningar fungerar bra och ljudkvalitén med den inbyggda mikrofonen blir godkänd även på längre avstånd. Under inspelningstest stod en radio på i ett annat rum och då fångade mikrofonen in även detta ljud. Även om det var svagt så var det klart uttydbart vad som sades på nyhetssändningen. På nära avstånd blir det ännu bättre ljud: klarare och inget eko hörs.

Även inspelning från radion fungerar väldigt bra och med tillräckligt hög bitrate blir det nästan omöjligt att skilja på en radiosändning och en inspelning. Med tanke på radions kvalité betyder det att med bra mottagningsförhållanden blir ljudet på inspelningarna mycket bra.

Filöverföring

Det finns inte mycket att säga om filöverföringen. Eftersom spelaren fungerar som en så kallad Mass Storage Device fungerar den i de flesta operativsystem utan att några specialprogram behöver installeras. Filerna kan antingen lagras direkt i spelarens rotkatalog eller i mappar. Det är upp till användaren att avgöra hur musiken skall vara sorterad, spelarens inbyggda filhanterare har inga problem med att hantera mappar.

Northern Stars första mp3-spelare är en något blandad upplevelse. Kvalitén på höljet och knapparna håller väldigt hög kvalité. På grund av att stora delar av höljet liksom gångjärnet till batteriluckan är tillverkade i metall känns spelaren väldigt hållbar. Detta tillsammans med strategiskt utplacerade knappar får spelaren att kännas genomtänkt.

Tyvärr är ljudkvalitén inte lika bra, ljudet låter dämpat och ibland inte tillräckligt fylligt. Hade spelaren haft bättre ljudkvalité hade det inte heller varit några problem att rekommendera den till vem som helst. Den är fortfarande ett vettigt alternativ för de flesta som vill ha spelare för buss- eller joggingturer men dem som kräver högsta möjliga ljudkvalité får leta vidare.

FördelarNackdelar
HöljetLjudkvalitén
Menysystemet