Testmoment 1 - Läsning
Testmoment 2 - Bränning
Overburn & CloneCD

Tack till Plextor som bistod med denna CD-brännare för recension.

09/10-02 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

Introduktion

Utvecklingen av CD-brännare har nått långt idag. Många minns säkert när brännarna var dyra och långsamma. För skivor lade man ut en mindre förmögenhet och varje felbränning fick en att nästan börja gråta. Detta tillhör nu historien - idag får man en brännare för samma pris som ett X-Box-spel och skivorna köper man i 100-pack. Samtidigt har prestandan hos både brännare och datorer ökat, vilket har lett till färre misslyckade bränningar och kortare väntetider. Frågan är nu, hur snabb kan en brännare egentligen bli? Finns det någon praktisk gräns där vidare ökningar i hastighet tappar betydelse? I denna recension kommer jag titta på Plextors senaste tillskott till familjen "Turbobrännare" - en modell som bränner i 48x och dessutom är externt ansluten via USB2.

Första intrycket

När jag fick brännaren kom den i en färgglad kartong av traditionellt snitt, visande produkten inuti med lite glada färger runtomkring. Brännaren låg inuti, upphängd i skyddande skumplast tillsammans med erfoderliga tillbehör.

När jag packade upp brännaren noterade jag direkt hur kall den var. Ingen plastlåda här inte - höljet visade sig vara av aluminium. Direkt ur lådan kändes det att här hade jag något av kvalitet.

Utöver själva brännaren fanns följande tillbehör med i lådan:

Den högra bliden visar vad som fanns i kuvertet märkt "Plextor".

Det som medföljer är följande:

* Extern nätadapter som fungerar i hela världen (100-240VAC/50-60Hz).
* Nätsladd av vanlig apparattyp.
* USB-kabel av A-B-typ, 1 meter lång.
* En CD-RW 650MB.
* Fem CD-R 700MB.
* Ahead Nero 5 Burning ROM (version 5.5.9.8, anpassad för Plextor).
* Manual (pdf-format) samt drivrutiner och verktyg på CD.
* Snabbstartsguide på 16 olika språk (inklusive svenska).
* Garantipapper.

Brännaren i detalj

När nu första upphetselsen har lagt sig skall vi ta en noggrannare titt på själva brännaren innan den kopplas in för testning. Låt oss börja med utsidan:

Fronten är som på vilken brännare som helst men med en stor skillnad - färgen. Den svarta fronten i kombination med aluminiumhöljet ger brännaren ett stilrent och exklusivt utseende vilket gör att den matchar fint till mitt Lian-Li-chassi. Hörlursutgång med volymkontroll, indikator samt "eject"-knapp med nödhål (ifall man vill ta ut en CD utan strömmen på) finns där man förväntar sig. Baksidan har de anslutningar man behöver - inte mer. Line-out för ljud, USB-kontakt samt anslutning för nätadaptern med tillhörande strömbrytare. Det enda extra är en switch för självtest (self-test). Denna funktion används endast ifall man har problem och misstänker fel på brännaren. På ovansidan har man gjort tydliga markeringar för anslutningarna som förenklar inkoppling när man står framför brännaren.

Nog om utsidan - dags att krypa in i burken.
Jag tog mig friheten att öppna upp enheten för att se hur Plextor hade konstruerat lådan.

Vänstra bilden visar USB 2.0->IDE-omvandlaren samt alla kablar som behövs. Höger bild visar höljets konstruktion - en solid strängpressad aluminiumprofil helt utan skarvar. Detta gör höljet mycket tåligt och dessutom avleder det värme bra. Att lägga nätaggregatet utanför gör enheten mycket kompakt (för att vara en 5.25"-enhet). Det finns inte mycket luft i lådan. Dessutom finns det ingen fläkt i vare sig lådan eller nätdelen, vilket gör brännaren helt tyst när den inte används.

Själva CD-brännaren är en vanlig IDE-modell som Plextor även har som separat produkt.

Brännardata i siffror

Här sammanfattar jag all information om brännaren. All information kommer från Plextors hemsida.

* 48x skrivning (CAV - Constant Angular Velocity) vid anslutning via USB 2.0.
* 24x återskrivning (CD-RW).
* 48x läsning (CAV) via USB 2.0 (SpeedRead aktiverat). 40x standard.
* 4MB buffert.
* Med USB 1.1 får man 4x skrivning, 4x återskrivning och 6x läsning.
* Burnproof (skydd mot buffer underrun).
* PowerRec (optimering av bränning för den CD man valt).
* VariRec (Optimering av lasereffekten vid bränning av musikskivor).
* Medelsöktid < 65ms.
* Skriver till CD-ROM Mode 1&2, CD-XA Form 1&2, CD-DA, CD-I, Video-CD & Photo-CD.
* Stödjer Disc-At-Once (DAO/DAO-96), Track-At-Once (TAO), Multisession & Packet Writing.
* Läser och skriver CD-Text.
* MultiRead-kompatibel.
* Svart skivsläde skall minska jitter och öka kvaliteten på CD-bränningen.
* Optimerad elektronik för att minska brus. Skall öka kvaliteten vid bränning.
* Högkvalitativ läsning av ljudskivor vid hög hastighet.
* Klar för Mount Rainier.
* Klarar Overburn upp till 94.55 minuter.
* 2 års tillverkningsgaranti.
* Vikt: 2.2kg
* Dimensioner: 169 x 58 x 247.5mm

Formatstöd
Media Skrivning/
Återskrivning
Läsning (data) Spela upp
CD-DA * * *
CD-ROM * *
CD-ROM + CD-DA * * *
CD-ROM XA * *
CD-I * *
Photo-CD * *
Video-CD * *
CD-Extra * * *
CD-G * * *
CD-Text * *

Prestanda USB 2.0 (High-speed) USB 1.1
Överföringshastighet 480Mbit/s 12Mbit/s
* Skrivning CD-R/CD-DA
48x: 7200kB/s CAV
40x: 6000kB/s P-CAV
32x: 4800kB/s P-CAV
24x: 3600kB/s P-CAV
20x: 3000kB/s CLV
16x: 2400kB/s CLV
8x: 1200kB/s CLV
4x: 600kB/s CLV 4x: 600kB/s
  2x: 300kB/s
* Återskrivning CD-RW
24x: 3600kB/s CAV
10x: 1500kB/s CAV
4x: 600kB/s CAV
* Läsning Alla format
20x-48x: 3120-7200kB/s CAV
18x-40x: 2710-6000kB/s CAV
14x-32x: 2170-4800kB/s CAV
10x-24x: 1600-3600kB/s CAV
8x: 1200kB/s CLV
4x: 600kB/s CLV

Läsning vid 48x hanteras på ett lite speciellt sätt av denna brännare. När den levereras är den begränsad till 40x. För att aktivera 48x-läsning måste man "låsa" upp den via ett medföljande program (PlexTools) eller med en speciell procedur på själva läsaren. Orsaken till detta (enligt manualen) är att vid 48x läshastighet förkortas läsarens livslängd, ljudet vid drift ökar samt att risken för att dåliga eller repiga skivor exploderar i läsaren ökar (vid 48x roterar skivan med 9600 rpm). Plextor spelar säkert och låter användaren välja. Frågan är bara vad som händer med garantin om man kör i 48x och CD:n går i tusen bitar...

Installation och mjukvaror

Tack vare det är en USB-enhet kan det inte bli enklare.

* Koppla in nätagget till läsaren och vägguttaget.
* Koppla in USB-kabeln mellan läsaren och ett ledigt USB-jack på datorn.
* Slå på strömmen med brytaren baktill på brännaren.
* Vänta en kort stund - systemet hittar brännaren som ny hårdvara och installerar erfoderliga drivrutiner.
* En ny CD-enhet finns nu tillgänglig i systemet.

Har man Windows 98 Second Edition måste man installera en speciell drivrutin som finns på den medföljande CD:n. För Windows 2000, Millennium och XP behövs inte detta. Om man har Windows 95 eller Windows 98 (ej SE) så blir det till att uppgradera om man vill använda denna brännare. Det finns inga drivrutiner som passar dessa operativsystem, vare sig på den medföljande skivan eller på Plextors hemsida.

Därefter installerar man den medföljande Nero Burning Rom. Av någon okänd anledning uteblev ikonerna i startmenyn för Nero efter installationen. Allt annat var på plats och programmet fungerade om man startade det direkt från katalogen det installerades i. Om det är ett fel i installationsscriptet eller om det berodde på att jag hade en äldre version innan som jag avinstallerade kan jag ej svara på.

Tyvärr måste man använda den medföljande versionen av Nero - enligt Aheads hemsida så saknar den generella versionen stöd för denna brännare (version 5.5.9.14). Som tur är verkar Plextor-Nero inte ha några begränsningar i funktion och möjligheter som annars är vanligt hos program som medskickas hårdvara. Även Easy-CD Creator 5 Platinum misslyckades att använda brännaren. Och på Roxios hemsida fanns ingen uppdatering som fixade detta. CloneCD (4.0.1.9) klarade däremot av brännaren med glans - det var inga problem att fullfölja en CD-kopiering. Här satte min CD-läsare stopp för hur fort jag kunde bränna (direkt CD->CD, utan kopieringsskydd). CDRWin 5 klarade också att använda brännaren. Tvärr fick jag inte programmet att bränna snabbare än 24x.

Sist har vi PlexTools, det lilla verktyg som medföljer brännaren. Man kan säga att detta program är lite av varje. Härifrån konfigurerar man brännaren (SpeedRead och VariRec aktiveras härifrån) och man kan läsa ut all möjlig information om brännaren och skivan som eventuellt ligger i. Programmet har även följande funktioner: CD-spelare, CD-kopiering, musikutläsning till disk, skapa musikskivor, radera/formattera CD-RW samt testa en CD:s kvalitet. Nedan finns ett par skärmbilder som visar lite av PlexTool.

Test av brännaren

Nu har jag kommit till den punkt där brännaren har fått visa vad den går för. Jag har testat brännarens egenskaper som både läsare och brännare. Alla tester har utförts med brännaren ansluten till en USB 2.0-port.

System för test:
* CPU: AMD Athlon Thunderbird 1.33GHz@1.53GHz
* Minne: 1024MB Samsung PC2700 DDR
* Moderkort: Epox 8K7A+
* Hårddiskt: Western Digital Caviar XL 80GB/8MB Cache, 7200rpm
* Grafik: Creative GeForce 4 Ti4400
* USB 2.0-kort: Kombinerat FireWire/USB 2.0-kort från Aten
* Operativsystem: Windows 2000 Professional med SP2, engelsk

Använda program:
* Ahead Nero 5.5.9.8 Plextor Edition
* CloneCD 4.0.1.9
* Nero CD Speed 1.00

Testmoment 1 - Läsning

För detta använde jag Nero CD Speed, ett program som mäter en CD-läsares förmåga vid läsning av både data-CD och musik-CD. Resultatet visas tydligt och snyggt med både grafik och siffror. Detta program är dessutom gratis och kan laddas ner härifrån. För att testa läsning av data-CD använde jag en CD med en 778MB stor DivX-fil. Musikläsningen testades med en speciell CD skapad av CD Speed själv.

Skärmbilderna ovan från CD Speed visar uppmätta läshastigheter för både data (vänster bild) och musik (höger). Resultaten blev i stort sett lika för båda CD-typerna. Ett flertal körningar gjordes på båda skivor för att eliminera eventuella momentana störningar som kan påverka resultatet. Den gröna linjen i grafen visar överföringshastigheten (vänster skala) och den gula linjen visar rotationshastigheten hos skivan x 1000 (höger skala).

Som kurvorna visar så börjar läsningen på 18x och slutar vid knappa 42x. Valet av CD-typ verkar inte påverka läshastigheten, skivor med musik läses lika snabbt som skivor med data. Av någon anledning fick jag aldrig läsaren att gå snabbare än 42x. Trots envetna försök med PlexTools och trix med brännaren själv (enligt manualen) så vägrade läsaren att köra i 48x. I praktiken har nog detta ingen betydelse, men det hade varit intressant att se om den högre hastigheten hade gjort någon skillnad i prestanda och ljudnivå hos läsaren.

Angående ljudnivån hos brännaren så är den inte särskilt högljudd under användning. Den överröstades utan problem av min dators alla fläktar. Lådans solida design är nog en bidragande orsak till att brännaren inte låter så mycket eftersom det uppstår inga resonanser i chassit. Dessutom måste en brännare vara tillverkad med större precision jämfört med en billig CD-läsare. Även detta gör att skivorna roterar med mindre vibrationer, och när brännaren inte läser eller skriver är den helt tyst.

Övriga parametrar som programmet mäter är söktider, vilka håller sig inom de specifikationer som tillverkaren avser; CPU-belastning vid läsning, kvaliteten på utläst musikdata (DAE, värdet 10 betyder 100% matchning mellan CD och utläst data) samt skurläsning (Burst rate, data kommer som korta, intensiva "klumpar").

För att verkligen visa på USB 2.0-gränssnittets prestanda jämtemot USB 1.1, så utförde jag samma data-CD-test som ovan, men via ett USB 1.1-uttag.

Kurvan talar sitt tydliga språk - det långsammare gränssnittet stryper läsarens prestanda med råge. Max 6x läsning är det man får via USB 1.1. Så vill man köpa denna CD-brännare bör man se till att ha USB 2.0 i sin PC, annars kan man inte utnyttja dess kapacitet till fullo.

Testmoment 2 - Bränning

Detta är nog den mest intressanta delen i hela recensionen - går det verkligen att bränna i 48x och hur snabbt är det egentligen i praktiken? För att utröna detta tänker jag använda Nero och helt enkelt bränna några olika CD-skivor vid 48x och vid 24x för jämförelsens skull. Testet kommer att utföras med dels en stor mängd små filer, dels med en stor image-fil.

Först lite om valda CD-media som jag tänker testa med.

Den vänstra bilden visar de skivor som Plextor skickade med i förpackningen. De är på 700MB (80min) och saknar märkning av högsta möjliga brännhastighet. Eftersom de följde med en 48x-brännare antar jag att de klarar 48x. Höger bild visar de 900MB (99min) CD som jag använder för Overburn-test. Dessa skivor är godkända för upp till 32x-bränning. Den tredje mediatypen som jag har med i testet (ej på bild) är ProMedia 700MB/32x.

Nero-testerna för CD-R utfördes på två sätt, i tre olika hastigheter. För testet med många filer använder jag 2 225 bilder och html-dokument. Totalt är detta på 701MB, vilket är precis så att det fyller en 80min CD. Vid testet med en stor fil använde jag en image på 700MB. CD-RW testades genom att bränna 650MB i lösfiler vid 24x samt de två olika raderingsmetoderna (Q-Erase = Quick Erase, motsvarar en snabbformattering, Erase = full radering, motsvarar komplett formattering).

Vid 48x-skrivningen använde jag Plextors skivor, övriga tester utfördes med ProMedia (det följde endast med fem Plextor-CD). Innan bränning verifierade jag med Diskkeeper att filerna som skall brännas inte var fragmenterade. Tiden angiven inkluderar skrivning av Lead-in och Lead-out. CPU-belastningen visas vid både lägsta och högsta skrivhastighet (skrivhastigheten ökar när brännaren närmar sig kanten på skivan, detta påverkar CPU-belastningen). Värdet på bufferten visar lägsta värdet (när bufferten hade som minst innehåll). Alla tider är angivna i minuter och sekunder (mm:ss).

Test Hastighet Tid CPU Buffer Vinst*
2 225 filer, 701MB
48x
3.43
14-24%
97%
14%

24x
4.13
5-8%
97%
159%

8x
10.55
2-3%
97%
-
1 fil, 700MB
48x
2.58
5-10%
97%**
30%

24x
3.51
0-2%
97%
176%

8x
10.38
0-1%
97%
-
CD-RW, 650MB
24x
4.04
5-8%
97%
-
CD-RW, Q-Erase
24x
0.23
0%
-
-
CD-RW, Erase
24x
3.47
0%
-
-

* Vinst = skillnad mellan två på varandra följande tider. Exempelvis vinsten för 48x visar hur mycket snabbare brännaren är jämfört med 24x.
** Vid slutet av bränningen trädde skyddet för buffer underrun i kraft. Det gick nog lite väl fort för att systemet skulle hänga med. Detta bevisade dock att BurnProof fungerade som det skulle och den färdiga skivan kunde läsas utan problem.

700MB på mindre än 3 minuter!

Jag kan bara säga en sak - denna brännare är snabb! Har man levt med brännare där 8x och 12x var högsta hastigheten är denna maskin en ordentlig uppgradering ifall man har bråttom. Det man ser av detta test är att vinsten av att gå från 24x till 48x inte är så stor. Att gå från 8x till 24x gör betydligt mer. En av anledningarna till detta är att brännaren inte kör 48x hela tiden, utan når denna hastighet vid slutet av skivan. Detta gör också att belastningen på systemet ökar betydligt när 48x-gränsen närmar sig och risken för buffer underrun ökar. Vill man bränna snabbt gäller det att ha ett rappt system med ordnade diskar som tillåter höga datahastigheter. Att ta ner hastigheten till 24x reducerar systembelastningen markant utan att man tappar särskilt mycket i tid. Dessutom finns det mycket mer CD-media att välja på som är godkända för 24x jämfört med skivor som garanterat tål 48x.

Ett ytterligare bevis på denna brännares hastighet: CD Speed visar att som högst kommer man upp i 46x vid slutet av skivan (ut mot kanten) och att medelhastigheten ligger på knappa 36x. Med andra ord, denna brännare är lika snabb som en 36x som håller samma hastighet över hela skivan (om det nu finns en sådan apparat).

Som ett avslutande test i denna sektion provade jag att bränna med 48x på budget-media för att se om ett användbart resultat kunde uppnås. Ett packe no-name-CD införskaffades på Clas Ohlson. Dessa skivor var märkta med CD-R80 Multispeed. Ingen hänvisning till någon tillverkare kunde hittas på vare sig förpackningen eller själva skivorna. Ingen max brännhastighet var angiven. Så, i med en skiva i brännaren och på med data (samma som i tidigare test) i 48x. Efter 3 minuter och 41 sekunder kunde jag plocka ut en fullt fungerande CD ur brännaren. Min gamla DVD (som är lite kinkig av sig) hade inga problem med att läsa skivan. Så det verkar som brännaren kan hantera enklare media utan problem. Dock är ett provskott lite för lite att verkligen kunna avgöra hur bra denna brännare hanterar budgetskivor. Detta skulle kräva ett antal provbränningar på skivor av olika fabrikat. Ett sådant test ligger helt utanför syftet med denna recension.

Overburn & CloneCD

Det finns speciella situationer när det vanliga inte räcker till och en 80min CD är för liten. Håller man på med film så är det ofta det händer att man behöver få in lite extra på en CD. Detta kan man uppnå genom Overburn, där man lämnar specifikationerna för CD-formatet och skriver lite till på kanten av CD'n. Speciella skivor har tagits fram där man garanterar skrivbarhet ända ut till periferin samt med större spårtäthet, allt för att kunna klämma in mer på CD:n. De 99min CD som jag har testat med är just sådana: tätare spår och garanterad bränning ut till kanten. Det bör dock påpekas att man har lämnat Red-book-standarden för CD och det finns inga garantier att en 99min CD fungerar i alla läsare.

Enligt Plextors specifikationer skall denna brännare klara upp till 94.55min på en CD. Tester gjorda med Nero CD Speed bevisade detta: 94.55.74 var det som gick. En minut mer och testet misslyckades. Detta är 18% extra utöver 80min. Brännaren som testades hade version 1.01 utav firmware. Testet utfördes med en tom 99min CD i brännaren som dock inte skrevs sönder eftersom CD Speed utförde endast en simulering av skrivning vid detta test (programmet rapporterade skivan som 80min, detta påverkade dock inte testet).

CloneCD är ett program vars syfte man kan diskutera. Risken för warez-varning är stor i och med det tester jag tänker utföra. Men ser man det som en backup utav sina surt förvärvade originalspel så blir situationen en annan. Det mesta går att använda i både bra och dåliga syften, även inom datorvärlden. Men i slutändan är det moralen hos användaren som styr. Nog om detta, nu skall vi se vad denna brännare kan hantera när det gäller backup av originalskivor.

Många speltillverkare lägger in olika former av skydd på skivorna för att göra kopiering svårare för gemene man. Programmet CloneCD skapades i syfte av att kunna kopiera skivor med olika former av skydd. Detta kräver ett intimt samarbete med CD-läsaren för att kunna fungera optimalt. Det är inte alla läsare som kan användas ihop med CloneCD. Programmet fungerar förstås som en vanlig CD-kopierare och kopierar oskyddade skivor utan problem. Detta är dock inget unikt, de flesta CD-brännarprogram kan göra detta.

För detta test hittade jag två original där jag kunde identifiera typen av kopieringsskydd:

* Midtown Madness från Microsoft - använder SafeDisc.
* Unreal Tournament 2003 från Epic Games - använder SecuROM "new".

Själva testet går ut på att läsa originalskivan till en imagefil via Plextor-brännaren. Sedan bränns imagefilen med 24x (använder ProMedia-skivor) och sedan installeras spelet som vanligt under Windows 98SE. Slutliga testet är att köra spelen och se om skivorna upplevs som original. Vid både installation och speltest användes min gamla DVD-spelare för att se hur pass bra skivor Plextor-brännaren skapade.

Efter att ha bränt, installerat och provspelat har jag kommit fram till följande:

* Midtown Madness gick aldeles utmärkt att kopiera. Spelet installerade OK och kunde spelas utan att jag behövde ta fram originalskivan. Med andra ord, skivor skyddade med SafeDisc kan kopieras utan problem.

* Unreal Tournament 2003 blev en annan historia. Det gick att installera från kopian, men det gick märkbart långsammare jämfört med originalskivan. Jag kopierade enbart CD1 eftersom denna även används för att verifiera äktheten hos skivan innan spelet startar. Och detta moment misslyckades totalt. Spelet stod och laddade en kort stund för att sedan bara lägga av. Inte ens en varningsdialog dök upp. För att kunna spela fick jag vackert plocka fram originalskivan.

Utifrån detta enkla test kan jag säga att det går att kopiera original. Nyare former av skydd kan dock vara ett problem. Det kan även bero på vilken version av CloneCD man använder. Min version är inte den senaste enligt CloneCD:s hemsida. En annan instressant sak jag noterade var att vid bränningen av image-filerna gick inte brännaren upp till angiven hastighet. Jag hade valt 24x, men den faktiska hastigheten programmet mätte under bränningen uppgick till max 4x. Kan detta bero på att CloneCD officiellt inte stödjer denna brännare?

Efter att ha granskat denna CD-brännare kan jag bara säga att det är en apparat jag gärna behåller. Jag har haft en del CD-brännare under min tid med datorer, men ingen har hittils imponerat på mig som denna har gjort. Att den dessutom är snygg och enkel att hantera gör saken inte sämre. Jag kan inte göra annat än att gratulera Plextor till en lyckad produkt.

Det finns dock några små saker som jag finner lite irriterande hos en annars bra produkt. Och det är bristen på support i många program. Det tror jag dock beror på att brännaren är så pass ny på marknaden att programtillverkarna har helt enkelt inte hunnit med att göra nya uppdateringar som passar denna brännare. Som tur är det medskickade Nero en fullversion och ett väldigt kompetent program som kan bränna det mesta som passar på en CD.

Ser man till priset på denna produkt så är det inte en var-mans egendom. Hos Datorbutiken.com får man lägga upp 2 909:- för denna brännare. Har man inte behov av en extern brännare finns det betydligt billigare alternativ. Om ens dator saknar USB 2.0-portar måste man räkna till kostnaden för ett passande PCI-kort med de nödvändiga portarna. Det går att köra på USB 1.1, men som testerna visade är det som att ta stryptag på en fin produkt.

Snabb Brist på support i program
Snygg design Priset
Stabil konstruktion Kan kräva inköp av USB2-kort