Tack till Jowood som bidragit med
Rally Trophy.
10/08-02 | RedHat | redhat@64bits.se
Inledning
Det finns nog en liten Tommi Mäkinen i oss alla. Många har
säkert susat fram längs grusvägar i med en modern,
topptrimmad, Mitsubishi EVO 6 i Colin Mcrae Rally 2. Givit
allt för att vinna över Burns, svurit när man
frontalkrockat med en gran i Finland. Visst kan det vara
spännande, men hur var det förr? Låt oss vrida tiden
tillbaka några år. Tillbaka till tiden då Volvo Amazon var
det allra senaste. I Rally Trophy får man verkligen känna
hur det kändes att köra 120km/h längs en lerig grusväg med
en Opel Kadett. Inga moderna bekvämligheter. Full fart
genom de ryska skogarna, och slingra sig fram längs vägarna
i Schweiz. Som stor bilspelsentusiast har jag givetvis en
ratt, Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel. Givetvis
ska jag testa att köra med både ratt och vanligt
tangentbord. För en sak har jag lärt mig vid det här laget,
inte ens alla bilspel är bra att spela med ratt. Sen finns
de dem som tycker att ratten bara är klumpig. Rally Trophy
Rally Trophy är som ni vid det här laget förstått ett
bilspel och ingen mindre än finska Bugbear står för
utvecklingen. Som vanligt när det gäller rally kör man
ensam tillsammans med sin kartläsare, dessutom kör man
sträckor istället för varv som i t.ex. Formula 1. En
ständig kamp mot klockan (som det brukar stå på baksidan av
amerikanska action-filmer) och en balansgång mellan att
hålla sig kvar på marken och att ge tillräckligt med gas.
Allt för att vara några oerhört värdefulla sekunder före
motståndarna. Är nu Rally Trophy bara ett annat bilspel,
eller sticker det ut ur mängden och visar framfötterna? Jag
ska försöka ta reda på det så gott jag kan.
Rally Trophy har en rad olika spelalternativ. Det vanliga
Single Rally, Championship, Time Trail, Arcade Mode samt
Multiplayer. Single Rally är som det låter, man kör en bana
vilket kan vara bra att börja med innan blivit van med de
olika bilarna. Om man kör Championship fungerar det som på
riktigt, tävlingar runt hela världen. I varje land gäller
det att håva in så många poäng som möjligt. Poängen tjänar
man genom att vinna lopp. Flesta antal poäng när alla
tävlingar är avgjorda vinner.
Väljer man Time Trial får man tävla mot klockan och försöka
sätta nya rekord. Arcade Mode är det enda spelalternativet
som känns lite fel. Där får man tävla mot 5 stycken andra
bilar samtidigt på samma bana. Visst är det roligt att
tackla bilar ut bland träden, men det är i vart fall inte
rally.
Sist men absolut inte minst, Multiplayer. Här kan man spela
mot 5 kompisar över LAN (Local Area Network), det finns
även möjlighet att spela över Internet. Grafik
Tyvärr har jag bara ett GeForce 2 MX och kan därför inte
testa spelet fullt ut. Grafiken i Rally Trophy får nämligen
Colin Mcrae 2 att blekna. Trots det är grafikupplevelsen så
nära att det nästan så det smakar grus i munnen när man
flyger fram längs slätterna i Kenya. Bilar liksom landskap
har fina texturer. Karosskador är inget man skjutit under
stolen med. Delar lossnar, vrids, bänds, bucklas och går
itu. De olika länderna man åker igenom ska enligt
tillverkaren reflektera landet i frågas väder och klimat,
och det tackar vi för. Hur hade det varit med isbjörnar i
Kenya? Skämt åsido, det finns fem olika länder, Ryssland,
Sverige, Finland, Schweiz och Kenya. För varje land finns
det ett antal delsträckor. Totalt är det 42 olika
delsträckor, men antalet länder känns lite tunt. Här borde
Bugbear skämmas. Korsika-rallyt borde ha en given plats.
Ljud
Ljudet i Rally Trophy är mästerligt. Motorljud och ljudet
från avgasröret är inspelat från respektive bilmodell.
Utvecklarna har säkerligen fått lägga ned energi för att
hitta alla bilar, men slutresultatet vart strålande.
Musiken i spelet är komponerad av kända finska musiker, hur
pass kända de är kan man nog diskutera men slutresultatet
av allt komponerande blev inget mer än fiaskot. Det hade
nog vart bättre om man själv kunnat välja musiken som i de
äldre Need For Speed spelen.
Kartläsaren är lite speciell i Rally Trophy. Troligen den
mest bittra kartläsare som någonsin gått på Tellus. ”Take
it easy i don’t want to walk back” eller ”That didn’t go as
planned, did it?” och ”OK, this time use your eyes they
will help. Trust me!” är exempel på någon som han kan kasta
ur sig. Visst är det skrattretande, ibland.
Två sekunder före resten av bilarna, man ser konturerna av
målflaggan, just då, i den sista tillsynes harmlösa kurva,
får man givetvis felsladd och kanar in bland träden så det
sjunger om det. Inte oväntat spyr kartläsaren ur sig ”That
didn’t go as planed, did it?”. Då ska ni veta att
tangentbord samt eventuell ratt får sitt livs aga. Hela
arkivet med slagord väller över kartläsaren som minsann ska
veta när han skall prata och när han skall hålla tyst. Känsla
Rally Trophy återspeglar precis den känsla som jag skulle
kunna tänka mig fanns i de gamla rallybilarna. De kränger i
kurvorna och förrän man har förstått hur man ska styra
kommer bilen att se ut som en konservburk långt innan man
passerat mållinjen. Det tar ett tag innan man lärt sig hur
man ska kontrollera fartvidundret. Alla bilar beter sig
förbluffande olika. I många bilspel känns bilarna ungefär
likadant. Huruvida det beror på att de är mer moderna och
tekniken gjort att de känns lika eller om det har och göra
med att man har haft brist på fantasi törs jag inte uttala
mig om. Varje bil har sin egen personlighet, vilket gör att
man efter några lopp skaffar sig en egen favorit.
Med tangentbord går det som vanligt bra att spela. Det kan
bli lite svårt att köra de riktigt snabba bilarna då man
inte kan "smyga" iväg utan bara kan ge full gas eller
ingenting. Det gör att man lätt får sladd och det blir
svårt att göra en bra start.
Spelet stödjer både ratt och ratt med Force Feedback. Det
finns möjlighet att ställa in döda zoner, kraften för Force
Feedback och inställningar för alla knappar. Ganska
sparsmakade inställningar för ratt, men det räcker. Jag
kunde spela utan problem och dessutom var det kul, riktigt
kul! Multiplayer
Över till multiplayer-delen i spelet. Efter dagar, veckor
eller månader av övning vill man gärna visa vad man går
för. Då är det viktigt med en multiplayer del som stödjer
olika typer av anslutningar, men multiplayer ska också
fungera som en klocka.
Rally Trophy har stöd för spel både över LAN och Internet
som jag tidigare nämnt. Över Internet har man valt att
använda Gamespy. Om man vill köra Rally Trophy online måste
man alltså tanka ner Gamespy Arcade, vilket är oanständigt.
Jag känner en stor besvikelse över att man löst online-
delen på det här sättet. Att integrera ett stöd för
multiplayer-spel över Internet borde inte vara så svårt.
LAN kan man tack och lov köra utan Gamespy Arcade. LAN-
delen fungerar bra utan krusiduller. Screenshots
Eller skärmdumpar som det heter på svenska.
Slutsats
Rally Trophy är ett väl utvecklat spel, det är ingen
diskussion om den saken. Men vad hände med Korsika-rallyt
och varför kunde man inte integrera multiplayer-spel över
Internet utan Gamespy? Man kan tydligen inte få allt här i
världen, men trots mitt lilla misstycke tycker jag att
Rally Trophy är väl värd pengarna. Känslan väger upp alla
små fel och brister. Bugbear kan vara stolta över Rally
Trophy. Många timmars underhållning. Plattan i botten och
känn öset.
Fördelar |
Nackdelar |
Grafiken |
Gamespy |
Känsla |
För få
länder |
Kartläsaren |
Kartläsaren |
Testsystem: |
AMD Thunderbird 900 |
Asus GeForce 2MX 32MB |
256 MB OCZ SDRAM |
Åter igen, tack till Jowood som bidragit
med Rally Trophy.
10/08-02 | RedHat | redhat@64bits.se