Rally Trophy
Grafik
Ljud
Känsla

Tack till Jowood som bidragit med Rally Trophy.

10/08-02 | RedHat | redhat@64bits.se

Det finns nog en liten Tommi Mäkinen i oss alla. Många har säkert susat fram längs grusvägar i med en modern, topptrimmad, Mitsubishi EVO 6 i Colin Mcrae Rally 2. Givit allt för att vinna över Burns, svurit när man frontalkrockat med en gran i Finland. Visst kan det vara spännande, men hur var det förr? Låt oss vrida tiden tillbaka några år. Tillbaka till tiden då Volvo Amazon var det allra senaste. I Rally Trophy får man verkligen känna hur det kändes att köra 120km/h längs en lerig grusväg med en Opel Kadett. Inga moderna bekvämligheter. Full fart genom de ryska skogarna, och slingra sig fram längs vägarna i Schweiz. Som stor bilspelsentusiast har jag givetvis en ratt, Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel. Givetvis ska jag testa att köra med både ratt och vanligt tangentbord. För en sak har jag lärt mig vid det här laget, inte ens alla bilspel är bra att spela med ratt. Sen finns de dem som tycker att ratten bara är klumpig.

Rally Trophy

Rally Trophy är som ni vid det här laget förstått ett bilspel och ingen mindre än finska Bugbear står för utvecklingen. Som vanligt när det gäller rally kör man ensam tillsammans med sin kartläsare, dessutom kör man sträckor istället för varv som i t.ex. Formula 1. En ständig kamp mot klockan (som det brukar stå på baksidan av amerikanska action-filmer) och en balansgång mellan att hålla sig kvar på marken och att ge tillräckligt med gas. Allt för att vara några oerhört värdefulla sekunder före motståndarna. Är nu Rally Trophy bara ett annat bilspel, eller sticker det ut ur mängden och visar framfötterna? Jag ska försöka ta reda på det så gott jag kan.

Rally Trophy har en rad olika spelalternativ. Det vanliga Single Rally, Championship, Time Trail, Arcade Mode samt Multiplayer. Single Rally är som det låter, man kör en bana vilket kan vara bra att börja med innan blivit van med de olika bilarna. Om man kör Championship fungerar det som på riktigt, tävlingar runt hela världen. I varje land gäller det att håva in så många poäng som möjligt. Poängen tjänar man genom att vinna lopp. Flesta antal poäng när alla tävlingar är avgjorda vinner.

Väljer man Time Trial får man tävla mot klockan och försöka sätta nya rekord. Arcade Mode är det enda spelalternativet som känns lite fel. Där får man tävla mot 5 stycken andra bilar samtidigt på samma bana. Visst är det roligt att tackla bilar ut bland träden, men det är i vart fall inte rally.

Sist men absolut inte minst, Multiplayer. Här kan man spela mot 5 kompisar över LAN (Local Area Network), det finns även möjlighet att spela över Internet.

Grafik

Tyvärr har jag bara ett GeForce 2 MX och kan därför inte testa spelet fullt ut. Grafiken i Rally Trophy får nämligen Colin Mcrae 2 att blekna. Trots det är grafikupplevelsen så nära att det nästan så det smakar grus i munnen när man flyger fram längs slätterna i Kenya. Bilar liksom landskap har fina texturer. Karosskador är inget man skjutit under stolen med. Delar lossnar, vrids, bänds, bucklas och går itu. De olika länderna man åker igenom ska enligt tillverkaren reflektera landet i frågas väder och klimat, och det tackar vi för. Hur hade det varit med isbjörnar i Kenya? Skämt åsido, det finns fem olika länder, Ryssland, Sverige, Finland, Schweiz och Kenya. För varje land finns det ett antal delsträckor. Totalt är det 42 olika delsträckor, men antalet länder känns lite tunt. Här borde Bugbear skämmas. Korsika-rallyt borde ha en given plats.

Ljud

Ljudet i Rally Trophy är mästerligt. Motorljud och ljudet från avgasröret är inspelat från respektive bilmodell. Utvecklarna har säkerligen fått lägga ned energi för att hitta alla bilar, men slutresultatet vart strålande. Musiken i spelet är komponerad av kända finska musiker, hur pass kända de är kan man nog diskutera men slutresultatet av allt komponerande blev inget mer än fiaskot. Det hade nog vart bättre om man själv kunnat välja musiken som i de äldre Need For Speed spelen.

Kartläsaren är lite speciell i Rally Trophy. Troligen den mest bittra kartläsare som någonsin gått på Tellus. ”Take it easy i don’t want to walk back” eller ”That didn’t go as planned, did it?” och ”OK, this time use your eyes they will help. Trust me!” är exempel på någon som han kan kasta ur sig. Visst är det skrattretande, ibland.

Två sekunder före resten av bilarna, man ser konturerna av målflaggan, just då, i den sista tillsynes harmlösa kurva, får man givetvis felsladd och kanar in bland träden så det sjunger om det. Inte oväntat spyr kartläsaren ur sig ”That didn’t go as planed, did it?”. Då ska ni veta att tangentbord samt eventuell ratt får sitt livs aga. Hela arkivet med slagord väller över kartläsaren som minsann ska veta när han skall prata och när han skall hålla tyst.

Känsla

Rally Trophy återspeglar precis den känsla som jag skulle kunna tänka mig fanns i de gamla rallybilarna. De kränger i kurvorna och förrän man har förstått hur man ska styra kommer bilen att se ut som en konservburk långt innan man passerat mållinjen. Det tar ett tag innan man lärt sig hur man ska kontrollera fartvidundret. Alla bilar beter sig förbluffande olika. I många bilspel känns bilarna ungefär likadant. Huruvida det beror på att de är mer moderna och tekniken gjort att de känns lika eller om det har och göra med att man har haft brist på fantasi törs jag inte uttala mig om. Varje bil har sin egen personlighet, vilket gör att man efter några lopp skaffar sig en egen favorit.

Med tangentbord går det som vanligt bra att spela. Det kan bli lite svårt att köra de riktigt snabba bilarna då man inte kan "smyga" iväg utan bara kan ge full gas eller ingenting. Det gör att man lätt får sladd och det blir svårt att göra en bra start.

Spelet stödjer både ratt och ratt med Force Feedback. Det finns möjlighet att ställa in döda zoner, kraften för Force Feedback och inställningar för alla knappar. Ganska sparsmakade inställningar för ratt, men det räcker. Jag kunde spela utan problem och dessutom var det kul, riktigt kul!

Över till multiplayer-delen i spelet. Efter dagar, veckor eller månader av övning vill man gärna visa vad man går för. Då är det viktigt med en multiplayer del som stödjer olika typer av anslutningar, men multiplayer ska också fungera som en klocka.

Rally Trophy har stöd för spel både över LAN och Internet som jag tidigare nämnt. Över Internet har man valt att använda Gamespy. Om man vill köra Rally Trophy online måste man alltså tanka ner Gamespy Arcade, vilket är oanständigt. Jag känner en stor besvikelse över att man löst online- delen på det här sättet. Att integrera ett stöd för multiplayer-spel över Internet borde inte vara så svårt.

LAN kan man tack och lov köra utan Gamespy Arcade. LAN- delen fungerar bra utan krusiduller.

Eller skärmdumpar som det heter på svenska.

Rally Trophy är ett väl utvecklat spel, det är ingen diskussion om den saken. Men vad hände med Korsika-rallyt och varför kunde man inte integrera multiplayer-spel över Internet utan Gamespy? Man kan tydligen inte få allt här i världen, men trots mitt lilla misstycke tycker jag att Rally Trophy är väl värd pengarna. Känslan väger upp alla små fel och brister. Bugbear kan vara stolta över Rally Trophy. Många timmars underhållning. Plattan i botten och känn öset.

Grafiken Gamespy
Känsla För få länder
Kartläsaren Kartläsaren