Rock Manager

(Detroit) Rock City
The Dwellers

Tack till PAN Vision för att de bistod med produkten.

03/21-03 | egar | egar@64bits.se

Har du drömt om att få stå på världens största scener med ditt alldeles egna rockband? Pojkdrömmarna slog kanske inte in men nu har du återigen chansen att skapa dig ett alldeles eget rockband och se dem ta över världen, men denna gången som manager. Det finns ingenting som kan stoppa dig utan du kan använda dig av alla de fula trick som finns för att nå framgång: muta recesenterna, köp dina egna singlar eller fejka mordet på en bandmedlem för att få extra publicitet i tidningarna. It's only rock 'n' roll!

(Detroit) Rock City

Spelet är upplagt som så att du skall genomföra olika uppdrag och det första är så klart baserat längst ner på stegen. Det du skall göra är att skrapa ihop ett garageband och få dom att sälja några tusen plattor. Därefter ökar svårighetsgraden rejält och du skall se till att två, konstant bråkande, bröder är sams tills dess att skivbolagets stora tv-sända konsert äger rum. I ett annat uppdrag, kanske det roligaste i hela spelet, får du äran(?) att återerrövra världen med det åldrade hårdrocksbandet Firewolf. Kanske är dem de mest talangfulla karaktärerna i spelet, men när åldern börjar ta ut sin rätt så är det inte många som orkar hålla i gång hela tiden utan det gäller att muntra upp gubbarna med öl, sprit och presenter. I Rock City finner du alla de ställen som är obligatoriska inom musikvärlden så som skivbutiker, skivbolag, inspelningslokaler, press och sketna rockbarer.

Spelet är inget revolutionerande men det har en spelkänsla som fäster en och är man musikintresserad så är det ett väldigt trevligt spel. Svårighetsgraden är ganska hög på många av uppdragen och ibland känns det som att man måste ha väldigt mycket tur för att man skall klara av dem. Ett exempel är uppdraget där man skall ta tillbaka hårdrocksbandet Firewolf till de stora arenorna. För att lyckas med det måste man bjuda grabbarna på öl, sprit, presenter och resor konstant. Trots att man gör det så blir det som så att någon inte längre orkar hålla på och hoppar av. Denna känsla är något faktiskt överspeglar hela spelet, men trots det glänser det av suverän spelkänsla. I den här guldversionen av spelet har det också, på allmän begäran, tillkommit ett fritt spelläge. Där har man tillgång till alla karaktärer, låtlicenser och alla platser i Rock City. Det är ett roligt spelsätt och det är verkligen här man får spel då man inte kan få "Game Over", utan man får hålla koll på skivförsäljning och dylikt själv. Ytterligare en nyhet är att spelet finns på svenska. Detta är faktiskt första gången jag föredrar den svenska versionen och det är tack vare de fruktansvärt humoristiska rösterna. Sedan så har vi kanske den främsta förändringen sedan förra utgåvan och det är att spelet nu är kompatibelt med Windows XP och det är inget annat än ett måste i dagens läge.

The Dwellers

Bara för ha lite extra roligt så provade jag om man kunde få dödsmetallen att bli stor och framgångsrik. Självklart finner inte kidsen ett band överbefolkat med gamla övervintrade hårdrockare så det slutade med att bandet bestod av två killar (varav en var en övervintrad hårdrockare, och den andre en ung dödsmetallare) och tre unga tjejer. Killarna hanterade det viktigaste i bandet, nämligen sång (eller så kallat "growl") och trummor, medan tjejerna fick hantera allt strängbändande. Därefter var det dags att välja låtlicens och jag bestämde mig för en vacker punklåt vid namn "Kill Your Parents", perfekt för Satans högra hand och något som den lokala Hem och skola föreningen säkerligen skulle uppskatta. När plattan slutligen var mixad och klar, med sången längst fram i en produktion som skulle göra Fenriz från Darkthrone glad så var det dags att besöka stadens skivbolag. Här hade jag inte väntat mig någon större framgång men hade dock lite förhoppningar på att Rebel Records skulle uppskatta bandets tonkonst.

Men så var inte fallet, samtliga skivbolag ratade mig och sparkade ut mig på gatan genast. Därför var det dags att ordna spelningar i stället så att kidsen skapar en sådan hype att inte ens Madison Square Gardens är stort nog för "The Dwellers". Att varva spelningar på det lokala fjortishaket med sprit och öl samt mediaträning verkade vara det rätta konceptet för framgång. The Dwellers fick ett horribelt skivkontrakt men samtidigt kände jag att detta var bandets enda chans. Direkt efter att bandet släppt sin första skiva kom framgången tillsammans med brudar, bärs och rock 'n' roll. När jag tvingades lämna "The Dwellers" för ta hand om ett nytt band så visade det sig att bandet fått två bra recensioner i stadens publikationer och att försäljningen nått över 70 000 exemplar, på två veckor. Dödsmetall funkar alltså!

Som du kanske märker av min korta tillvägagångsbeskrivning så är spelet roligt. Mycket roligt faktiskt. Det enda jag saknar är att det är mer avancerat där man har fler valmöjligheter och kan spela in egna låtar. Eller där man i alla fall kan skriva egna låtar av redan förinspelade ljud, något i likhet med pizzabakandet i det gamla hederliga Pizza Tycoon. Annars så skulle det vara kul med en större spelvärld med fler städer där man kan ordna små korta turnéer, eftersom man här enbart är knuten till Rock City. Något som jag tror skulle vara ett extremt bra spel är ett The Sims-liknande spel där man i stället får vara ett rockband och skall ut och turnera, skriva egna låtar. I ett eventuellt Rock Manager 2 skulle jag vilja se att man har gjort spelplanen större, har ett större urval av låtar, justerbar svårighetsgrad och möjligheten att skapa egna bandmedlemmar (pojkdrömmen måste ju få leva vidare i datorspelen). Rock Manager är helt klart det roligaste managerspelet jag har spelat på väldigt, väldigt länge. Jag rekommenderar detta hysteriskt roliga spel till alla som gillar musik och uppskattar "rockhumor", helt klart ett underbart spel!

Cirkapris: 350kr

CPU: AMD Thunderbird 1,33GHz
Grafikkort: GeForce4 Ti4600 128MB