Simon the Sorcerer 3D

Historia och nutid
Spelandet

18/07-02 | Jarno "egar" Lauronen | egar@64bits.se

Ni som hänger med från Amigans tid kommer säkerligen ihåg Simon the Sorcerer. Personligen spelade jag aldrig det första spelet i serien som gav min unga hjärna många, många timmars gymnastik. När andra delen kom spelades det fruktansvärt mycket hos en vän och tillsammans utbrast vi i skratt så många gånger att vi snabbt tappade räkningen. Jag kommer ihåg Simon the Sorcerer 2 som om det vore igår och när nyheten om att del tre skulle anlända så var jag en av de som skrek högst. Det var över tre år sedan och jag trodde aldrig att spelet skulle nå butikshyllorna. Nu när spelet är här, bara några få år försenat, så undrar jag om det lyckas leverera samma lyckorus som föregångarna gjorde.

AMD Thunderbird 1,33GHz
512BM DDR RAM
GF2 GTS 32MB
SB Audigy!
Windows XP Pro Eng

Historia och nutid

Världen bjöds på Simon the Sorcerers första stora äventyr 1993. Då iklädd en lila dräkt och en liten spetsig partymössa i samma färg. Simon råkade bli förflyttad till en alternativ dimension av sin, läs noga, hund. Där räddade han orädd livet på Calypso, en trollkarl i nöd, från Sordids vassa klor. Simon trodde att det var allt, men eftersom spelet gjorde en så stor inverkan på spelarna så var det dags för nya uppdrag och i uppföljaren, som släpptes 1995, drogs han tillbaka till den alternativa dimension för att rädda Calypsos kidnappade dotterdotter, Alix. Det slutade dock med att Sordid, som återvände från döden, stal Simons själ. Calypso bevarade Simons själ, och eftersom Sordid nu hittat en mycket bättre och större kropp så är Simons kropp återigen ledig för hans själ.

Det är så Simon the Sorcerer 3D börjar. Calypso har tagit sig till "Temple of Life" för att sammansätta Simon igen så att äventyret kan börja. Efter att du sovit en längre tid vaknar du i templets katakomber och tar dig ut för att möta översteprästen. Han i sin tur säger att för att din läkningsprocess skall färdigställas måste du äta en persika från det heliga persikoträdet. En annan sak han nämner är att du skall ta dig till staden Polganis. Äventyret har börjat.

Spelandet

Senast när det begav sig så var gränssnittet det gamla klassiska "peka och klicka" och nu är spelet fullt i 3D och du använder tangentbordet mer än musen för att röra dig framåt. Det allra viktigaste med en 3D-motor för ett spel i tredjeperson är att kameran är bra. Kameran är lik den i Tomb Raider med det lilla undantaget att den är många, många gånger sämre. Den är alldeles för seg och hackig, vilket skadar flytet i spelet och det blir svårt att manövrera Simon. Skulle man plocka fram Simon the Sorcerer 2 idag för att jämföra dessa två titlar så skulle absolut denna nya versionen inte vinna. Det är synd, men ingen katastrof för mig som en gammal fanatiker.

Spelet är uppdelat i nio stycken kapitel, eller såkallade zoner. Spelet blir roligare och ostabliare för varje zon du klarar och det känns som att betatestarna lade av testandet efter ett par kapitel. Jag har stött på många fina buggar som slänger ut mig ur spelet och för inte så länge sedan så rann bägaren över då min fina sparfil totalförstördes. Det har äntligen kommit en patch, men jag tycker inte att den har hjälpt så väldigt mycket med ostabiliteten som den egentligen borde. Så trots att det finns en patch tillgänglig så känns det säkrast att göra en backup på sin sparfil så fort man avslutat en lyckad session av Simon 3D. Självklart är detta mycket tråkigt, men det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare. Det som har fått mig att fortsätta med spelandet av spelet är den underbara, torra brittiska humorn. Humorn i spelet är fruktansvärt bra och jag kan garantera att jag skrattat högt flertalet gånger. Som den gången i början av spelet när vår älskade Simon snackar med en golem som blivit programerad till alkoholiserad vägvisare. Ja, jag säger då det... dessa snubbar är galna!

Vad gäller problemlösningen så är den som vara skall, ytterst ologisk. Här är det inte som i de andra klassikerna Full Throttle och Monkey Island 4, att man löser det mesta på en pissekvart. Nej, det mesta är riktigt knäppt och ger mäktig huvudbry. Det är inte alls ovanligt att man fastnar på ett ställe för att sedan komma på en riktigt konstig och humoristisk lösning. Men sänker du dig till Simons arroganta och sarkastiska nivå så blir problemen något enklare. Det enda positiva med spelet är att ju fler pussel du klarar av och desto längre du tar dig så ökar spelets kvalitet och bara grafiken hade varit bättre så hade spelet varit riktigt roligt.

Som jag tidigare nämnt så är Simon the Sorcerer 3Ds grafik horribelt ful, men det stör inte spelkänslan det minsta då grafik inte betyder någonting i ett äventyrsspel. För att göra en liknelse så betyder grafiken lika mycket som fodralet du fövarar dina cd-skivor i. Visst är jag alldeles för snäll, men grafiken skadar mig inte speciellt mycket. Dock så har jag gjort en liten upptäckt att grafiken ibland skadar lite av spelkänslan då man inte riktigt ser vad som gömmer sig bakom bordet framför dig, eller byrån bakom dig. En sak som är säker är att en spelare som inte spelat de tidigare spelen kommer att rata detta spelet pga. den vrålusla grafiken. Vad gäller ljudet så är det lite halvt som halvt. Ibland kan musiken vara riktigt trevlig, ibland kan musiken vara irriterande och ibland är musiken bara där utan att man lägger märke till den. Ljudområdet är inte speciellt bra det heller, utan levererar knappt det den skall leverera, varken mer eller mindre. Vad gäller röstskådisarna så är de röster jag stött på fräcka och roliga, men egentligen är det inte någonting speciellt då jag hört bättre i de spel jag spelat genom åren.

Jag tänker fatta mig kort då jag gått igenom mina åsikter om spelet ganska ordentligt redan. Simon the Sorcerer 3D är inget för den som inte spelat någon del i serien innan utan är något för de allra mest lojala fansen. Varför? Jo, för jag kan inte tänka mig någon annan tåla att spelet hänger sig allt som oftast eller att sparfilen går sönder oftare ju längre in i spelet du är. Dessutom tror jag inte att spelets grafik kan locka åt sig nya spelare. Simon 3D borde släppts som en budgetutgåva direkt som Duke Nukem: Manhattan Project och bägge Serious Sam-spelen.