Golf, denna ädla sport
Med sikte på USA-touren
Grafik & ljud
Negativa aspekter
Slutdomen

15/01-03 | Jarno "egar" Lauronen | egar@64bits.se

Det har varit en trend sedan väldigt länge inom spelbranschen att namnge sportspel med ett namn på en utövare inom vald sport som framstått överlägsen eller outstanding gentemot sina medspelare eller konkurrenter. Vi har Wayne Gretzky's 3D Hockey, Dave Mirra Freestyle BMX, Tony Hawk Pro Skateboarding, Madden NFL och sedan några år tillbaka även Tiger Woods PGA Tour Golf. Förra årets upplaga av senast nämnda Tiger Woods PGA Tour Golf imponerade inte speciellt mycket på mig då det var väldigt mycket sämre än golfspelens gigant, Links. Hur är det då med årets upplaga av spelet?

Golf, denna ädla sport

Trots flera centimeter snö utomhus är det alltså dags att plocka fram golfhandsken för att värma upp svingen. Som sagt har Links varit golfspelens överhuvud i många år och det är fortfarande det bästa men samtidigt är det ganska konservativt i min mening. Årets upplaga av spelet var kul ett tag men karriärsalternativet intresserade mig inte tillräckligt mycket, vilket gjorde att spelet inte hängde kvar på min hårddisk alltför länge. EA Sports har valt en lite mer ungdomlig, eller "ogolfig" stil på sitt Tiger Woods PGA Tour 2003 vilket gör att det på något sätt känns mer vitalt och mer lättanpassat. Det är framför allt det roliga karriärsalternativ som lyfter spelet till skyarna och där har utvecklarna verkligen lyckats.

Med sikte på USA-touren

Karriärsalternativet börjar med att du får skapa en egen golfare som du skall vinna touren med. Du får även välja vilka klubbor du vill spela med, vilken typ av bollar du vill använda och hur du vill ha dina klubbskaft. Det är inte många valmöjligheter du har men det är mer än inget. Själv skulle jag vilja se att man kunde köpa autentiska klubbor och bollar, då det möjligtvis skulle hindra mitt verkliga behov av bättre golfklubbor. Vill du testa dina nya klubbor så är det bara att bege sig ut på drivingrangen och testa klubborna, tyvärr är det inte öppet köp på klubborna så du kan inte få tillbaka dina pengar. När du går träningsrundor på någon av de banor som finns tillgängliga så kan det komma upp personer som vill utmana dig på puttningstävlingar, tekniktävlingar eller ett vanligt matchspel. Oftast är dessa spelarna bättre än de du möter i de riktiga tävlingarna, men samtidigt kan du vinna mer pengar här ifall du redan har en större summa på bankkontot. En annan fiffig detalj är att du kan förbättra din karaktärs slagstyrka, precision, puttningssäkerhet m.m. Man har satt en gräns på antalet poäng man kan utöka sin karaktär per svårighetsgrad men de första nivåerna är inte speciellt svåra ändå. När du blivit tillräckligt bra så får du möta riktiga golfare som Colin Montgomerie, Sergio Garcia och självklart titelbäraren Tiger Woods. Själv gick jag sex slag bättre än Tiger i vårt första möte så jag känner mig ganska nöjd.

Grafik & ljud

Spelets grafik är inte i klass med titlar som Mafia eller Morrowind, men duger alldeles gott för mig och grafiken är självklart inte allt i ett spel. Just grafiken är något som jag föredrar framför Links som använder sig av realistiska bilder och tråkiga sprites medans Tiger ståtar med fullständig 3D-grafik. Sättet kameran följer bollen efter varje slag är trevligt och om du vill så kan du rotera kameran själv vilket gör att man kan få fram riktigt trevliga vinklar om man har tur. Det finns redan tio olika kameraperspektiv men ärligt talat så är inte många utav dem så roliga att spela med då dem inte ger en bra vy över hålen. Ljudet är väl inte något som måste vara superbt i ett golfspel. Samtliga ljud är dock bra och den härliga klangen drivern ger ifrån sig på ett utslag över 300 yards är klockren. Kommentatorerna är mycket bra och ger både ris och ros beroende på hur det går för spelarna ute på banan. Emellanåt får man även tips på hur man skall gå till väga när man t.ex. hamnat bland träden.

Negativa aspekter

Det jag har irriterat mig på allra mest är det faktum att jag inte kan välja ifall jag vill spara något fint inspel som jag har gjort, utan det gör spelet själv och endast ifall den automatiska reprisen är påslagen. Stort minus där för utvecklarna. Sedan störde jag mig enormt mycket på hur utvecklarna valt att sköta siktandet. Man har endast en pil att rikta mot det hållet man vill slå och vart man hamnar är otroligt svårt att veta de första gångerna man spelar spelet, här ligger Tiger Woods PGA Tour 2003 verkligen i lä gäntemot Links geniala siktandesystem. Dock lär man sig detta efter en stunds spelande, men det kan vara avskräckande för många spelande så jag ser gärna att systemet ändras inför nästa utgåva. Bortsett från dessa två aspekter så ser jag inga stora störande moment bortsett från några få minimala irritationsmoment. Några utav dessa är att det är alldeles för enkelt att slå ut ur roughen och bunkrar, samt att vinden knappt tar tag i bollen trots att det blåser 20 mph.

Slutdomen

I min mening är Tiger Woods PGA Tour 2003 det roligaste golfspelet som finns på PC idag, kanske inte det bästa men helt klart det roligaste. Det är verkligen ett spel som man kan lira tillsammans med polarna, samtidigt som det ger ett sug efter att dra ut på den riktiga golfbanan och gå ett par rundor. Står du i valet mellan Links och Tiger Woods PGA Tour 2003 och vill ha det mest realistiska golfspelet så skall du köpa Links, men vill du ha ett som är mer vitalt och roligare att spela så tycker jag att du skall inhandla Tiger Woods PGA Tour 2003.

Cirkapris: 429kr

CPU: AMD Thunderbird 1,33 GHz
RAM: 512BM DDR RAM