Bildkvalité
Video
Webkamera
Testbilder

Tack till Trust som lånade ut produkten för recension.

13/6 -2003 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Detta är första gången vi på 64bits ger oss in på marknaden för digitalkameror, men med stor säkerhet inte den sista. Först ut är en kamera i budgetklassen från Trust, "Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM". En av de i särklass billigaste kamerorna på marknaden, men som vi alla vet betyder det inte att det är en dålig kamera. Givetvis kan man inte räkna med att den ska komma upp till samma nivå som proffskameror, men de tävlar inte heller i samma division.

Pris Ca. 1700 kr
Kamerans storlek 60 x 98 x 47,5 (mm)
Kamerans max. upplösning 3.3 Mpixel (2048 x 1536)
Bildernas max. upplösning 4.0 Mpixel (2340 x 1755)
Ljuskänslghet minst 100 lux
Medföljande minne 16 MB (CompactFlash)
Maximal minneskapacitet 512 MB (CompactFlash)
Överföringsgränssnitt USB 1.1
Bildkomprimering JPEG
Blixt Ja
Display TFT LCD 4 cm färgdisplay

Kamerans display är faktiskt riktigt bra. Tydlig, snabb och dessutom har den en sinrik funktion som stänger av displayen efter en stunds inaktivitet, vilket är trevligt för den med guldfiskminne. Skämt och sido, om man kastar ett öga på specifikationerna så ser det ut som rena drömmen, lågt pris och hög upplösning i en och samma kamera. Låt oss ta reda på om det bara är båg, eller om det är så fantastiskt som siffrorna vill visa.

I paketet

Trust har paketerat sin kamera i en förhållandevis liten låda med färgglada bilder på omslaget. När man väl öppnat paketet så ligger det förutom kameran endel kringutrustning. Här nedanför följer en lista på allt som finns med i paketet.

1 st. Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM
1 st. 16 MB CompactFlash-kort
1 st. Litet stativ
1 st. Användarmanual
1 st. CD med diverse program
1 st. TV-kabel för direktvisning på TV (RCA)
1 st. USB-kabel för överföring till dator
1 st. Kamerafodral
1 st. Handledsband
2 st. Duracell-batterier (AA)

På CD:n finns program Ulead Photo Express 4.0, Photo Explorer 7.0, COOL360 och Video Live Mail, samt drivrutiner och användarmanual. Användarmanualen finns för övrigt inte på svenska utan man får använda sina engelskakunskaper.

För att kunna använda digitalkameran måste du åtminstånde ha följande specifikationer:

Om du är Mac-användare går det inte att nyttja annat än just bildöverföringen. Något stöd för GNU/Linux, *BSD eller något annat UNIX-baserat operativsystem utlovar Trust dessvärre inte.

Användarvänlighet

När kameran vilar i händerna för första gången känner man att kvalitén inte riktigt är vad den borde vara. Inte skrämmande dålig, men rattar, knappar och liknande känns inte lika gediget som jag önskat. Nåväl, jag pluggar i batterierna och stoppar i det Compact Flash-minne som följer med för att sedan väcka kameran. Svårare än så var det inte, kameran är redo för att låta mig knäppa de första bilderna. Användarvänligheten som ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” erbjuder är faktiskt utomordentligt bra, snabba, lätta och ganska trevliga menyer gör att det inte tar mer än 2-3 minuter innan man kan kameran utantill.

När man väl fotat upp alla bilder och det är dags att föra över dem till sin dator är det inte märkvärdigare än att ansluta den medföljande USB-kabeln mellan kameran och datorn. Inom några sekunder talar datorn om att ett ”removable device” är anslutet. Därefter kan man bara kopiera bilderna/filmerna från den nya enheten till hårddisken. Så någon form av installation från CD:n behövs egentligen inte. Det ska även nämnas att kameran är testad på en Windows 2000 Professional-installation med Service Pack 3.

Form och design

Innan man köper en kamera är det viktigt att tänka på hur man kommer att använda den. Är man ute efter en smidig kamera som man kan ta med sig i kavajfickan, eller om man gärna riggar ett stativ för sin stora machokamera? Problemet, eller låt oss säga risken, med en allt för stor kamera är att den blir liggandes hemma på köksbordet när man ska någonstans just på grund av att den är så stor och osmidig. ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” tillhör de mindre kamerorna, inte bland de allra minsta minikamerorna, men det är ändå en lättviktare som man lätt kan ta med sig när man är ute och seglar, åker skoter, festar eller solar på stranden.

Designen är ganska vanlig. Som bilderna skvallrar om finns det inte speciellt många reglage att hålla reda på, däremot känns knapparna för att ”zooma” in och ut aning felplacerade. För att komma åt dem måste man hålla tummen över displaykanten. Annars har jag inga större problem med kameran, den visar inga ergonomiska underverk, men den ligger bra i handen.

När jag skulle prova det lilla stativet som följde med kameran upptäckte jag en liten designmiss. Hålet som man fäster stativet i är placerat på tok för nära objektivet, dvs till vänster om kameran sett bakifrån. Det gör att kameran oerhört lätt tippar omkull när det står på stället. Detta är ett ack så litet problem, men tillverkaren borde ha uppmärksammat det tidigare.

Bildkvalité

Hur är det då med bildkvalitén på en så pass billig kamera som Trust ändå är? Nja, skulle jag vilja säga. Antalet pixlar räcker gott och väl, men kameran tycks ha stora problem med att få någon bra skärpa på bilderna. Landskapsbilder blir aldrig skarpa, och några snygga mackrofoton är det inte att tala om. Till råga på allt måste man själv ställa in om man ska använda när-, normal- eller fjärrbilder.
Om problemet med de oskarpa bilderna har att göra med dålig optik, dålig fokus eller en kombination av de båda faktorerna kan jag inte svara på, men det kanske är någonting man får räkna med för en kamera i den här prisklassen.

Men en digitalkamera med 3.3 Mega Pixel måste ju vara jättebra? Nja, det är nog inte hela sanningen. I fallet med Trust känns antalet Mpixel bara som ett försäljningsargument. Kameran kan helt enkelt inte utnyttja dessa pixlar på ett tillfredställande sätt.

Ett annat smärre problem jag upptäckte med kameran var problem med blixten. I menyn ”Flash Strobe”, där inställningarna för blixten finns, kan man välja mellan tre olika alternativ; Auto, Off eller Anti Red-Eye. Med Off blir det givetvis ingen blixt än hur mörkt det är, med Anti Red-Eye slipper man röda ögon som kan uppstå och ge människor de mest blodsprängda ögon. Problemet är Auto-funktionen, det måste nämligen vara väldigt mörk innan den aktiveras och ibland så kan den använda blixten trots att det är alldeles tillräckligt med ljus. Så många foton blir bäcksvarta pga att kameran inte vill använda blixten, och många foton blir kritvita för att den använder blixten när den verkligen inte behövs. Det värsta av allt är kanske att man inte kan tvinga fram en blixt, dvs ställa in så att blixten alltid är aktiverad.

Här ovan syns två tydliga exempel där blixten borde ha gripit in. Som jag tidigare skrev fanns det även en kabel för anslutning till TV:n i paketet tillsammans med kameran. Givetvis provade jag även den, och visst, det fungerar smärtfritt. Bilderna blir kanske aningen mörka, av någon anledning, men kameran förstår direkt när den är ikopplad och visar bilderna på TV:n. Om man vill kan man även fotografera med hjälp av TV:n.

Video

De allra flesta av digitalkamerorna som finns på marknaden har en videofunktion som gör det möjligt att spela in en kortare videosekvens, det finns till och med kameror med mikrofon för ljudupptagning. ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” har däremot inte någon funktion för ljudupptagning, men förvånandsvärt lång inspelningstid. När det lilla minnet på 16 MB var fullt hade kameran lyckats spela in dryga 6 minuter. Det är inte helt ovanligt att kameror fyller ett likvärdigt minne med 30 sekunders film. Anledningen till att ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” klarar att spela in hela 6 minuter film kan vara tack vare att kameran använder AVI-komprimering istället för MPEG- eller Quicktimes MOV-komprimering. Bildkvalitén är inte exeptionell, men det brukar den och andra sidan inte vara i digitalkameror. Ska man filma så bör man lägga sin slantar på en digital videokamera (DV-kamera).

Webkamera

Trust har valt att bygga in en funktion som gör det möjligt att använda kameran som webkamera. Webkameran fungerar. Installationsproceduren är enkel och löper smärtfritt. För att testa webkameran jämförde jag den mot min "Philips ToUCam Pro". På bilderna nedför syns resultaten. Den vänstra är ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” och den högra är således min Philips. Bilderna är tagna i programmet "webcamXP" på lika vilkor.

Det följde även med ett smidigt program som har de flesta funktioner en genomsnittlig hemanvändare kan tänkas använda.

Webkameran kan alltså ses som ganska dålig, men den fungerar.

Testbilder

För att alla ska kunna skapa sin egen uppfattning av kameran kommer här en serie bilder som jag fotat med "Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM"-kameran.

Till att börja med gör jag en jämförelse mellan "Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM" och en äldre Olympus-kamera med 2.1 MPixlar. Både kamerorna var placerade ca 42 cm från objektet (kartongen) utan någon zoom (varken vanlig- eller digitalzoom).

Här ser vi tydligt att trots att antalet pixlar är avsevärt mindre hos Olympus-kameran så ger den skarpare och mindre gryniga bilder. Dessutom har den en helt annan ljuskänslighet än "Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM". Här under följer en serie bilder som är fotade med kameran runt om i norrbotten.

Jag har haft svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM”. Efter många om och men har jag ändå lyckats resonera mig fram till att kameran är en prisvärd kamera. Om du bara vill ha en enkel, lättmanövrerad kamera att ha på semestern så kan ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” vara det rätta valet för dig. Om du och andra sidan prioriterar bildkvalité, konstruktion och gärna offrar 3 timmar i väntan på att få den där perfekta bilden på en tjädertupp i gryningen kan du glömma ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” direkt. Kort sagt är ”Trust 730S LCD POWERC@M ZOOM” en kamera som lever upp till sitt pris, men inte heller mer. Billigare kamera i samma kaliber får man leta efter.

Hög upplösning Suddiga bilder
Priset Kvalitétskänslan
Gränssnittet Blixten