Bättre balansering
De nya enheterna
Multiplay
Slutord

Tack till Vivendi Universal Games för att de bistod med produkten för recension.

30/7-03 | egar | egar(at)64bits.se

Jag skall inte sticka under stolen att jag är en mycket stark förespråkare för Warcraft 3: Reign of Chaos (recension finner du här). Det kändes som att jag hade väntat på spelet i evigheter och när spelet äntligen anlände så brast mina dammar och jag kunde inte hålla borta hyllningarna. Spelet var i mitt tycke en alldeles underbar uppföljare till Warcraft II: Tides of Darkness. Jag fann dock efter en längre tids spelande att det fanns lite saker som kunde förbättras och därför hoppades jag att tilläggspaketet The Frozen Throne skulle ordna upp dessa. Häng med och läs vad vi har att säga om expansionen till förra årets bästa strategispel.

Nyheterna

En expansion skall inte enbart innebära en fortsättning på berättelsen från originalspelet utan den skall även på något vis förbättra originalspelets spelidé. Det har Blizzard lyckats med förut, ett exempel är Brood War till deras bästsäljande StarCraft. Det Frozen Throne erbjuder oss är i alla fall en fortsättning på berättelsen från originalet och berättas på samma sätt med små korta skriptade filmsnuttar i spelmotorn mellan varje uppdrag. Fann du kampanjen i Warcraft 3 tilltalande så vill du säkerligen ha en fortsättning på berättelsen och det får du här. The Frozen Throne tar vid några månader efter att legionen krossades vid Mount Hyjal och den här gången får vi följa med rymlingen och halv-demonen Illidan och dödsprinsen Arthas under deras åtaganden i en redan svårt sargad värld. Vi får även träffa ett mystiskt havsfolk med speciell anknytning till nattalverna.

Du börjar spela spelet för nattalvernas räkning och skall försöka finna och tillfånga ta rymlingen Illidan. Därefter är det dags för Alliansen och människorna för att därefter få ta hand om, min favoritkaraktär i spelet, Arthas och hans odöda armé. Orcherna har inte fått någon regelrätt kampanj utan de har fått en bonuskampanj som är mer i stil med de moddar man kan spela ute på battle.net. Upplägget på kampanjen är mer som ett RPG i stil med Diablo där monsterslakt är högsta prioritet. Spelstilen är dock mycket underhållande och två kapitel är på väg för kostnadsfri nerladdning på Blizzards hemsida. De tre regelrätta kampanjerna ger mycket speltid för att vara en expansion i mitt tycke och bonuskampanjen ger ett par extra timmar med första kapitlet. 26 stycken uppdrag bjuds vi på allt som allt och beroende på hur duktig man är så ger Frozen Throne åtminstone 20 timmars spelglädje. Dessutom erbjuds vi två mycket läckra CG-filmsnuttar och att spela igenom spelet för att få se dem två känns som ett trevligt resultat.

Förutom dessa nyheter finns det också små ändringar gjorda i spelets interface, bl.a. kan man nu se vart man placerar sina byggnader när man valt bygga dem. Man kan se ifall man har plats att förvara enheter i transportenheterna. Alla dessa småändringar finns för övrigt att hitta på alla patchar med versionnummer 1.10 och uppåt. Den nya baneditorn är också förbättrad. Tidigare var man tvungen att använda sig av olika fulhack för att moddare skulle kunna ändra på olika artefakters egenskaper. Det bland andra saker har Blizzard ordnat upp så att det inte krävs några större kunskaper för att göra dessa ändringar. Tummen upp till Blizzard för att de stödjer dem som vill göra moddar till spelet.

Bättre balansering

De nya enheterna som erbjuds i spelet hjälper till mycket med balanseringen av spelet då vissa raser var extremt bra på försvar (undead) och andra mindre bra något annat i originalspelet. De nya enheterna som Blizzard tagit fram jämnar ut skillnaderna och erbjuder mer strategiska matcher än vad man oftast upplevde förut. Trots detta är det höga tempot fortfarande kvar i spelet och det är sällan man spelar längre matcher än den genomsnittliga halvtimman.

De nya enheterna

Orcish Horde (Orcer)

The Alliance (Människor)

The Scourge (Odöda)

The Sentinels (Nattalver)

Förutom dessa åtta enheter så har vi tilldelats fyra nya hjältar (en per ras) och nya byggnader. En av de nya byggnaderna är en butik där man nu kan köpa och sälja artefakter, något som många har längtat efter.

Multiplay

För att ett strategispel skall bekänna färg så krävs det att det kan leverera roligt multiplay. Warcraft 3 lyckades väldigt bra på den punkten med sina korta intensiva matcher. Att spela en match på battle.net är så busenkelt att även din farmor kan göra det så länge hon kommer ihåg sitt lösenord för att logga in. Det enda som krävs är att du klickar på en knapp och väljer antalet spelare du vill spela med och vilken ras du vill hantera och du blir placerad i en match med någorlunda jämna spelare.
Självklart har Blizzard kommit med nyheter på multiplayer-sidan också, annat vore dåligt. De två största nyheterna är att du kan tillsammans med nio polare slänga ihop en klan och lira mot andra klaner. Den andra stora nyheten är de automatiserade turneringarna som är en kul grej för dem som gillar tävlingsaspekten inom datorspelande. Förutom dessa två nyheter så har man balanserat raserna med varandra ännu mer.

Slutord

Blizzard har ett gott rykte när det gäller expansionspaket och The Frozen Throne är minst lika bra som Brood War var för Stracraft och Diablo 2-expansionen var för Diablo 2. Man erbjuder en mycket bra fortsättning på berättelsen från originalspelet, uppdragen är roliga och variationsrika. Man får helt enkelt mer av det goda från originalspelet och speltiden på expansionen är i par med originalspelets vilket är orsaken till det något höga priset man kan se hos vissa butiker. Letar man dock ordentligt går det ganska enkelt att hitta spelet för närmare 200kr. Tyckte man om originalspelet finner jag inga godtagbara ursäkter till att inte köpa den här expansionen då den erbjuder mycket speltid och gör multiplayer-spelandet roligare.

Vi ger Warcraft 3: The Frozen Throne vår "High Quality"-sigill eftersom det erbjuder nästan lika mycket speltid som originalspelet, gör multiplayerspelandet roligare och för att man har gjort livet enklare för moddare.

CPU: AMD XP 2400+
Grafikkort: GeForce4 Ti4600 128MB
Ljudkort: SB Audigy! (med 5.1 system)